Follets divertits

Escola Arc Iris: pensar i compartir futurs

Els dos grups classe de cicle inicial de l’escola municipal Arc Iris vam participar al llarg del curs 2009-2010 en el projecte iberoamericà Crea Futurs (http://criefuturos.com/movimento_crie_futuros). La invitació a participar-hi ens va arribar a través de Trànsit Projectes (http://transit.es), entitat cultural encarregada de la difusió i la coordinació d’aquest projecte a Espanya.

La proposta ens va interessar des del primer moment perquè ens oferia una oportunitat única per a reflexionar, per a pensar, per a visualitzar amb els infants l’escola que volem, que somiem…

«El futur és el resultat dels somnis del passat i les eleccions del present» (Crie Futuros)
El moviment iberoamericà Crea Futurs, creat el 2008, parteix de la idea que el present ha estat, en molts casos, somiat en el passat. Desenvolupa plataformes digitals i metodologies per a pensar i compartir futurs desitjables; idees que poden alimentar la imaginació per incitar a l’acció, i que alhora poden inspirar per innovar i per identificar les oportunitats necessàries per a un món millor, possible i desitjable.

Follets divertits

«Ah!, el futur és el temps que tenim per endavant» (Ian, 6 anys)
Abans d’endinsar-nos en el projecte, vam treballar amb els infants la dimensió temporal: passat, present i futur.

En aquell primer moment va ser molt important la implicació de les famílies: pares, avis, etc. Els vam explicar el projecte i els vam demanar que al llarg del cap de setmana mostressin als nens i nenes objectes de la seva pròpia infància, del seu passat, i que els parlessin dels canvis que al llarg de la vida s’havien trobat i que ni tan sols havien imaginat quan eren infants: la televisió, Internet, el tren d’alta velocitat, els mòbils, etc.

Aquell dilluns les classes es van anar omplint de petits objectes: telèfons de rodeta, paper de calcar, negatius de fotografia, planxes, màquines d’escriure, etc.

Biblioteca

A partir d’aquells objectes quotidians que els alumnes van portar a l’aula, vam fer una mirada al passat i, tot seguit, vam arribar al present i vam pensar el futur. Per exemple, del paper de calcar vam passar a la fotocopiadora…

Vam iniciar un procés de dinamització de la imaginació, jugant entre tots a pensar com serien en el futur els objectes que tenien al davant. Van sortir idees espectaculars. En molts casos, ens vam adonar que el futur dels seus objectes era ja present, però un present que desconeixien. Per exemple, ens adonem que la màquina d’escriure va passant de l’ordinador a la tablet o tauleta gràfica…

Imaginar l’escola del futur
Entrant ja de ple en el projecte, vam llançar als nens i nenes aquesta pregunta: «¿Com t’imagines l’escola del futur?»

La qüestió els va interessar moltíssim. Els vam reunir per grups interclasse, i vam anar compartint i recollint les diferents propostes de cada infant; propostes que incloïen un ventall molt ampli d’aspectes.

Com s’imaginen els infants l’escola del futur:
— Una escola màgica, amb follets, jocs, sorpreses, fantasia, etc.
— Una escola amb espais múltiples i diferents, espais amplis, acollidors, de descans, com una casa; amb classes laboratori, classes temàtiques, etc.
— Una escola en la qual grans i petits treballaran junts, ajudant-se; barrejats segons el que volen aprendre.
— Una escola amb una alta presència de les noves tecnologies: pissarres digitals, llapis electrònics, taules tàctils, marcs electrònics, etc.
— I molts somnis: sistema de safates voladores a l’autoservei (als petits sovint els cauen), desplaçaments amb cotxes voladors, escales mecàniques, túnels amagats, tobogans, tirolines, etc.

Gegant pilotes

Una vegada els grups van haver explicat la seva idea de futur per a l’escola a tots els companys, les idees van esdevenir col·lectives. Els nens van prendre consciència de ser un «col·lectiu» que pensava idees.

Construcció plàstica dels futurs
L’últim pas va ser la dinàmica de construcció plàstica dels futurs en un espai obert, amb tots els grups treballant amb diferents tècniques.

Els infants, en petits grups, van anar donant forma a un futur escollit, un futur que no sempre coincidia amb el que havien pensat.

El resultat: molts futurs desitjables per a poder tenir una escola futurista fantàstica.

Compartim el nostre projecte en un espai virtual
Tot el procés de treball va ser recollit i documentat per mitjà de fotos, vídeos, gravacions i MP3, en alguns casos pels companys més grans de l’escola, i en la seva totalitat per Trànsit Projectes. Finalment, el resultat es va penjar al bloc de Crea Futurs (http://creafuturos.transit.es/), per tal de fer-ne difusió.

Mòbils

Reflexió
Què ha representat per a nosaltres aquest projecte:
— Gaudir de l’experiència de concebre i crear dinàmiques per a pensar i compartir futurs desitjables amb els infants.
— Constatar que hem de tenir en compte la mirada dels infants cap al futur, i que la imaginació es configura com el punt de partida imprescindible per a crear noves realitats.
— Adonar-nos que molts dels futurs desitjats pels infants són presents possibles.

Plats voladors

Ens ha agradat molt poder compartir amb vosaltres aquesta reflexió sobre els resultats que ha tingut un projecte que creiem que veritablement crea futur.

Natàlia Diez, Antònia Gabriel, Montse Ollé i Carmina Sebé
Escola Arc Iris

2 thoughts on “Escola Arc Iris: pensar i compartir futurs

  1. Felicitacions per aquest projecte , la globalització dels medis ,la xarxa de coneixements amprats , el passat i el present, les persones i families , una feina engrescadora i gratificant

  2. Veure des de la distància l’Arc Iris amb projectes engrescadors m’omple d’alegria i de nostàlgia a la vegada: Veurem centres, mestres i infants engrescats en projectes interdisciplinaris de qualitat sempre fa il•lusió i quant amb tots ells tens complicitats compartides, pel anys de treball plegats, l’alegria és més gran, però també sents nostàlgia.

    Lluís

Leave a Comment