MARDUIX: una proposta d’enginy i imaginació

L’any 1976 Joana Clusellas i Jordi Pujol van crear el grup de teatre Marduix. Ella, procedent de la Massana, havia treballat de mestra de plàstica i és membre de Sac de Cançons i cofundadora de Marduix. Ell, provinent del Conservatori Municipal de Música de Barcelona, havia treballat també de mestre, en aquest cas de teatre, i és membre del Grup de Folk; de la parella Pau i Jordi, conjuntament amb Pau Riba, i, com la Joana, de Sac de Cançons i confundador de Marduix.

Des del 1976 fins ara, han passat molts anys. En aquest temps, la Joana i el Jordi no han parat de treballar: cursos de formació de mestres basats en la construcció i sobretot la manipulació de titelles, creació constant d’espectacles…

La història de Marduix està íntimament vinculada a Barcelona i a les seves escoles. Innumerables centres educatius de la ciutat han gaudit amb representacions de Marduix. Han gaudit i han après amb obres basades en personatges i obres d’autors com ara Joanot Martorell, Mossèn Cinto Verdaguer, Josep M. de Segarra, Apel·les Mestres o Salvador Espriu.

Ara, en una nova etapa d’aquesta llarga trajectòria, la Joana i en Jordi han dedicat la seva atenció a autors actuals. Una nova etapa que ens explica la mateixa Joana Clusellas i que us suggerim que seguiu de prop, que bé s’ho val.

Quan vàrem començar, això era el febrer del 1976, els nostres espectacles partien del bagatge acumulat de llegendes, romanços, contes i cançons.

Més endavant, van ser alguns dels nostres clàssics que ens van encuriosir, i vàrem crear uns muntatges basats en obres de Jacint Verdaguer, Joanot Martorell, Salvador Espriu…: A l’ombra del Canigó, de Jacint Verdaguer; Tirant lo Blanc, de Joanot Martorell, i
Auca d’Ester sense H, de Salvador Espriu.

També hem presentat obres de creació pròpia.

I darrerament ens hem encaparrat a portar a l’escenari les lletres d’autors actuals. Ens ha fet il·lusió i ho hem tirat endavant: En Miquel sobre l’asfalt, de Joaquim Carbó; El jardí de música i cristall, de Pep Albanell; Els ocells de Madó Fàtima, de Teresa Duran, i Meitat tu, meitat jo, de Joana Raspall. És la nostra aportació a la difusió de la literatura. I una manera d’apropar els autors al seu públic.

03 Marduix Meitat tu meitat jo

Cada vegada que hem preparat una d’aquestes obres, ho hem fet amb la col·laboració dels autors. Amb ells hem comentat el guió. Perquè, quan es llegeix un llibre, la imaginació no té límit i es pot anar endavant i endarrere dels temps. En canvi, un espectacle concreta el temps, les imatges, els personatges i l’escenografia, el ritme és un altre, el fil de la història ha de ser seguit. I tot plegat no pot trair la idea de l’autor…

És un treball fascinant que, compartint-lo amb l’autor, és una delícia. És un intercanvi molt enriquidor. Es creen moltes complicitats. Hi ha tota una feina d’investigació, de saber què vol explicar l’autor per poder-ho passar a dalt de l’escenari fidelment, tot i que sempre serà segons la nostra visió i amb les nostres aportacions estètiques, musicals i interpretatives

Nosaltres ens ho hem passat molt bé preparant-los i també amb les representacions, veient la reacció del públic, tant dels petits com dels grans…

Per a contactar amb Marduix: marduix@marduix.cat