«Si sempre t’espera a tu per prendre una decisió, necessites una altra persona.»

IMG_4899webAmb aquesta afirmació, Albert Llovet exemplificava el significat de persona emprenedora dins una empresa. Albert Llovet és director general a l’empresa Lamigraf, que té oficines arreu del món, 400 treballadors i dues fàbriques, l’una a Catalunya i l’altra a Alemanya.

Aquesta empresa d’arts gràfiques es va fundar ara fa trenta-sis anys per dedicar-se a la producció d’un element tan singular com el paper que imita la fusta i que serveix per crear la melamina que recobreix el mobiliari i els terres de parquet. Només hi ha dues empreses a Espanya, deu a Europa i vint a tot el món que es dediquen al mateix que Lamigraf. Per fer-nos una idea de la dimensió de l’empresa, té rotatives que treballen les 24 hores del dia i produeixen 200.000.000 de metres quadrats de paper imprès a l’any.

L’empresari Albert Llovet i els estudiants del cicle de grau mitjà Gestió administrativa, del cicle de grau superior Comerç i màrqueting, i del cicle superior Administració i finances del centre concertat Stucom van reflexionar sobre l’empresa i el mercat laboral a la conferència Empresa en primera persona organitzada pel Consorci d’Educació de Barcelona, Barcelona Activa i FemCat el dia 25 d’octubre passat al centre educatiu Stucom a Barcelona.

valors primer plablocwebDes de l’experiència i l’èxit assolit a Lamigraf, Llovet apunta unes pautes de comportament i unes competències clau als joves perquè puguin adaptar-se a una societat i un entorn de treball en constant canvi i actualment en crisi. La formació, la maduresa personal i una actitud emprenedora, amb iniciativa i responsabilitat envers les empreses, són claus per a l’èxit. Amb l’afany d’obrir els ulls als joves, els va animar a veure més enllà de les gran marques i per trobar noves oportunitats de feina i nous camins per explorar tant en el terreny formatiu com professional. Hi ha moltes empreses grans, però també n’hi ha de petites que brinden oportunitats laborals; cal tenir els ulls ben oberts per captar-les. Aquesta capacitat emprenedora, bàsica per a qualsevol empresari, tant per compte propi com a càrrec d’una empresa, cal treballar-la.

Llovet va plantejar dues preguntes als assistents per fer-los reflexionar: «Com definiries un empresari?» i «Què creus que hi ha al darrere d’una empresa?». Des del bloc hem volgut entrevistar més a fons Albert Llovet.

Sabem que no n’hi ha prou de tenir el nivell de formació necessari per optar a una feina i que cal també una actitud emprenedora. Creus que una persona neix amb aquesta actitud o l’aprèn?
Òbviament, trobem persones amb qualitats innates, però a moltes altres només els cal una petita empenta o un suport per fer el primer pas. L’estímul i l’ajuda que els pot generar l’autoconfiança crec que són fonamentals perquè els joves descobreixin el potencial que porten dins.

Dius que el perfil d’un empresari no està predeterminat. Tenir coneixement d’economia d’empresa o d’idiomes és complementari?
No es pot ser un expert en allò que no es coneix. Els inicis i els camins que prenen els emprenedors són molt diversos, però totes aquestes persones tenen en comú que són expertes en allò que els ocupa. L’excel·lència es troba en el coneixement i el treball. Entendre la manera com les nostres decisions poden afectar l’empresa i la manera com el mercat i l’entorn econòmic ens pot afectar és indispensable. Els idiomes, com diuen els anglesos, és un must; la capacitat de comunicar-nos en llengües diverses ens pot obrir oportunitats de negoci insospitades. I, al contrari, no poder establir aquests contactes ens pot limitar el desenvolupament.

Què et va portar a canviar la teva feina de Sony a Lamigraf?

Fonamentalment, l’oportunitat de participar en un projecte en desenvolupament a prop del centre de decisions. Era canviar una posició còmoda sota el paraigua d’una marca coneguda pel repte de liderar un projecte.

Diuen que els canvis sempre ajuden a madurar i a créixer professionalment. Mai no has tingut la temptació de canviar de feina durant els vint-i-sis anys de carrera professional a Lamigraf?
Mentre creus que encara tens objectius per assolir no et cal anar a buscar nous horitzons a cap altre lloc.

Parles de compromís i de flexibilitat envers l’empresa per la qual es treballa. Sabem que la motivació laboral és un equilibri entre motivació econòmica i personal. Què pot oferir una empresa a un jove a canvi de compromís i responsabilitat?
En el moment actual de dificultats pel qual passen moltes empreses, el factor econòmic, tot i que és bàsic, crec que s’ha de tractar amb molta cura i s’han de prioritzar els factors de seguretat i oportunitat de desenvolupament intern. Hem de ser capaços de transmetre el missatge que tots aportem una part de l’esforç necessari per construir el nostre propi futur.

Creus que un líder necessita molta psicologia a l’hora de desenvolupar el seu càrrec?

És necessari conèixer les nostres capacitats, entendre què fem, on som i com farem possible i real la visió de futur que imaginem per a la nostra empresa amb l’ajuda dels col·laboradors. Es podria dir que sí, que ens cal molta psicologia.

Podríem dir que darrere una gran empresa hi ha persones i uns valors?

Sense valors no construirem una relació d’amistat, ni un grup d’amics, i molt menys una empresa. Una empresa és bàsicament un grup de persones alineades en la consecució d’un objectiu.

Opines que l’èxit és molt relatiu. A què et refereixes exactament?

Hi ha una tendència a avaluar l’èxit sota criteris materials. Però l’èxit té una dimensió que va molt més enllà. La satisfacció per l’objectiu assolit i el reconeixement de les persones que t’envolten són, sense cap dubte, mesures d’èxit més agraïdes que altres de materials.

Lideratge, disciplina, creativitat, compromís, honestedat, iniciativa, assumpció de riscos, esperit d’equip, flexibilitat, presa de decisions i esperit crític són valors que vincules a l’empresari. Quina és la millor manera te transmetre aquests valors a un jove?
L’exemple, sense cap mena de dubte. Els joves tenen tendència a mimetitzar allò que veuen al voltant seu. Fem, doncs, que això sigui possible, apropem l’empresa als joves, a les escoles. Facilitem el contacte i mostrem el que hi ha darrere d’una marca i d’un producte: la creativitat, la innovació, el disseny, l’enginyeria, la productivitat, l’administració i, sobretot, les persones i el seu esforç per mantenir l’empresa competitiva en el mercat.

Què et sembla que s’introdueixin continguts d’emprenedoria a l’ESO?

Molt important per obrir el camp visual de les oportunitats de futur que tenen al davant els joves. Els hauríem de fer entendre que amb iniciativa es pot fer un pas més enllà i que ells mateixos poden ser una part activa en la materialització del seu futur.

Recomanes esforç. Des del teu càrrec de director general d’una gran empresa segurament has viscut situacions difícils en què t’ha sorprès l’esforç d’alguna persona en especial. Podries posar-ne un exemple, per acabar?

Per posar un exemple que no es troba només a la meva empresa, diré que hi ha persones que després d’una llarga trajectòria professional no han faltat mai al seu lloc de treball. M’agrada destacar això per davant de l’esforç puntual que cal en un moment determinat. Aquest exemple comporta la continuïtat en el temps, és a dir, el compromís amb l’empresa i els seus companys.

Gràcies per tot.

Més informació sobre el cicle de conferències d’empresaris Empresa en primera persona, organitzat per FemCat, Barcelona Activa i el Consorci d’Educació de Barcelona, Projecte de Vida Professional (ProVP) 2011-2012.