TalentLab: cocrear recursos educatius amb professors i investigadors

Ja fa un cert temps que des del món educatiu i el món científic es parla de la necessitat d’acostar la recerca científica actual a l’alumnat. Les visites als centres de recerca i les conferències són algunes de les activitats que es fan amb aquest objectiu. Potser, però, resulta menys habitual trobar iniciatives que promoguin el treball conjunt entre professors i investigadors. Aquesta és la intenció del projecte TalentLab, que impulsem des de la Delegació del Consell Superior d’Investigacions Científiques a Catalunya.

A TalentLab afavorim la relació entre professors i investigadors amb l’objectiu de dissenyar conjuntament un recurs educatiu. I ho fem a través de quatre tallers sobre diferents temàtiques científiques (ciències de la vida, química ambiental, canvi climàtic i intel·ligència artificial) i utilitzant dinàmiques participatives de design thinking. Els tallers es van iniciar al mes d’octubre i, en aquests moments, ja se n’han fet dos dels quatre previstos. El primer, «Experiments vius», es va dur a terme el 19 d’octubre i el 2 de novembre al Centre de Recerca en Agrigenòmica (CSIC-IRTA-UAB); i el segon, «Reacciona amb el medi», els dies 23 i 30 de novembre, a l’Institut de Diagnosi Ambiental i Estudis de l’Aigua (CSIC).
Volem aprofitar la «parada a mig camí» de les vacances de Nadal per explicar-vos breument com han anat aquests dos tallers, quins recursos educatius s’hi han perfilat i, també, l’activitat prevista de cara a l’any que començarà.

sessio II 023

L’estructura dels quatre tallers és similar, tot i que pot variar en funció de la temàtica, dels participants, etc. (al web del projecte trobareu el resum detallat de cada sessió). La primera sessió sol començar amb una sèrie de tècniques que permeten als participants familiaritzar-se amb els processos de cocreació (inspiració, reptes, perfil dels usuaris, etc.). A partir d’aquí, els grups defineixen com hauria de ser el recurs educatiu que es vol crear. En la segona sessió, els grups treballen en la concreció de les propostes plantejades a la primera sessió. Per fer-ho, fan un prototipatge en 3D. La idea és pensar amb les mans: utilitzar materials low tech per visualitzar els recursos i, d’aquesta manera, introduir millores quan es detecten aspectes que no s’han tingut en compte o que cal reforçar, eliminar, etc.

sessio II 060En els dos tallers, professors i investigadors han coincidit a destacar la idoneïtat d’acostar la recerca actual a través de petites recerques a càrrec de l’alumnat. A «Experiments vius» es van fer tres propostes en les quals va sortir la qüestió energètica (en l’àmbit quotidià i de la recerca) i la necessitat de plantejar reptes per fomentar la recerca de l’alumnat. Ara treballem en la possibilitat d’un recurs que permeti saber quin és el paper de les bioenergies (microorganismes, algues, plantes transgèniques, etc.), a través de petits reptes, utilitzant una plataforma en línia de documentació i debat.

Al taller «Reacciona amb el medi», professors i investigadors han proposat un recurs per fomentar la recerca de l’alumnat i han subratllat la necessitat d’establir vincles amb la vida quotidiana. Es plantegen tres possibles línies d’estudi dels contaminants del medi: el mercuri (peix), els trihalometans (piscines) i el TBT (tributil estany, utilitzat en la pintura dels vaixells). S’ha suggerit que es disposi d’un espai de documentació, d’un protocol d’experimentació i/o anàlisi de dades i de la possibilitat de publicació de resultats.

Ara cal continuar el treball col·laboratiu amb professors i investigadors per documentar científicament les experiències i la seva adaptació a l’aula.
Durant els mesos vinents, TalentLab farà dos tallers més: primerament, «Escoltant la Terra», sobre el canvi climàtic i el cicle hidrològic, que tindrà lloc els dies 25 de gener i 8 de febrer de 2012, a l’Observatori de l’Ebre (CSIC-URL), Roquetes; i, finalment, «Entre màquines intel·ligents», sobre intel·ligència artificial, els dies 7 i 21 de març de 2012, a l’Institut d’Investigació en Intel·ligència Artificial (CSIC).

Encara queden places lliures!. Més informació.

Laura Valls
Unitat de Cultura Científica
Delegació del CSIC a Catalunya