SAM_0228bloc

Foment del gust per la lectura al barri del Besòs

En el marc del Pla educatiu d’entorn.

Durant quatre cursos, a les escoles del barri del Besòs, i en el marc del Pla educatiu d’entorn (PEE), s’ha dut a terme un projecte dividit en dos paquets d’activitats, l’un per a primària («Mariquemportes, Mariquemdius», de Tantàgora) i l’altre per a infantil («El món dels Tovets», també de Tantàgora), amb un sol objectiu: promocionar la lectura entre l’alumnat d’educació infantil i primària (de 0 a 12 anys).

SAM_0228bloc

El projecte vol despertar el gust per la lectura amb quatre accions:

1. Veure llegir. Facilitar un entorn en el qual l’alumnat vegi que es practica la lectura.
2. Saber llegir. Fa referència a l’aprenentatge: una persona adulta dóna la clau per descodificar missatges.
3. Poder llegir. Disposar a casa, a l’escola, a la biblioteca, etc. de tota mena de llibres.
4. Voler llegir. Els adults han de ser capaços d’incentivar la curiositat envers la lectura amb el seu exemple.
Aquest projecte ha travessat les parets dels centres per esmunyir-se dins la biblioteca pública del barri, un equipament que permet implicar-hi les famílies i mostrar la continuïtat de la lectura més enllà de l’àmbit escolar.
Tant en les activitats de primària com en les d’infantil es prioritza la lectura d’imatges (àlbums, còmics, etc.), que permet estimular l’interès pel text escrit comparant i contraposant la imatge i el text. Totes les lectures passen un procés de tria molt curós per tal que siguin útils.

«El món dels Tovets»

S’adreça a infants de 0 a 6 anys. L’inici. La biblioteca a través de l’escola.
Les escoles porten els nens i les nenes de l’escola bressol i el parvulari a la biblioteca en horari escolar com a activitat del currículum. Allà participaran en una sessió de Tovets: entre els llibres carregats d’il·lustracions i text, hi trobaran els protagonistes d’aquesta tria de llibres, els inefables Tovets, uns ninots de peluix. L’escola pot fer ús del servei de préstec per acabar de treballar els àlbums il·lustrats a classe entre tots.

D’aquesta manera, l’escola, la biblioteca i les famílies s’impliquen conjuntament en la motivació lectora des d’un bon principi.

Objectius:
• Familiaritzar els nens i les nenes amb els llibres, crear l’hàbit de la lectura i fomentar l’ús de la biblioteca i els seus recursos. Es tracta d’un procés gradual, el resultat del qual s’observa a mesura que es fan les sessions.
• Fomentar la participació dels pares i les mares en el procés d’aprenentatge dels infants.
• Fomentar el préstec dels fons de les biblioteques.
• Difondre entre grans i petits els llibres clàssics de la literatura infantil.

«Mariquemdius, Mariquemportes»

Mariquèmportes, Mariquèmdius from tantagora on Vimeo.

Sota el guiatge de dos personatges, la Mariquemportes i la Mariquemdius, i a través de la narració oral (la gran aliada de la literatura), aquest projecte ens proposa encendre per simple contacte, imitació o seducció la flama del plaer per la lectura. Aquests dos personatges (les narradores) expliquen els llibres que porten a les aules. Es tracta d’escoltar una narració oral feta de verb, de gest, de ritme, de silenci, de cos i d’emoció, viure el contacte directe i compartir-lo en l’àmbit de l’aula.

A cada sessió, «Mariquemportes, Mariquemdius» pretén fomentar el gust per la lectura en facilitar un espai per aprendre a escoltar, a narrar i a llegir de forma compartida. Cada sessió consta de dues parts: a la primera, la Mariquemportes i la Mariquemdius expliquen tres contes acompanyades sempre per un llibre; a la segona, es posa a la disposició dels nens i les nenes la selecció d’àlbums il·lustrats que porten dins la maleta.

Aquesta activitat vincula la biblioteca escolar a la biblioteca de barri, ja que les Maris porten llibres de la biblioteca del barri a l’escola, i són els mateixos alumnes els qui en fan el retorn, de manera que es fomenta la relació entre aquests dos espais.

Fa quatre cursos que els centres del barri del Besòs, en el marc del Pla educatiu d’entorn, treballen el foment de la lectura i creen una interacció entre les famílies, les escoles i l’equipament públic. És un projecte valorat i arrelat als centres escolars que ha aconseguit que, de mica en mica, els nois i noies, els nens i nenes, les mares i pares, les Maris i el personal de la biblioteca tinguin ganes d’obrir un llibre i de llegir-lo… i ara saben on trobar-lo. Ara, a més, les biblioteques dels centres estan dotades de forma rotatòria del fons de llibres triats que surten i tornen a l’equipament públic del barri.

Carme Mateu
Pla Educatiu d’entorn barri del Besòs

Leave a Comment