Són compatibles les noves tecnologies amb els llibres tradicionals?

Recentment algunes investigacions posen de manifest que les noves tecnologies milloren l’ortografia de l’alumnat i, en general, els seus resultats acadèmics. D’altra banda, afirmen que la digitalizació de l’educació deixarà de basar-se tan sols en la memòria per fonamentar-se també en el «saber fer». A més, l’ús de l’ordinador motiva més els alumnes a estudiar, els quals, en conseqüència, milloren els seus resultats. Però és compatible aquesta nova tendència amb els llibres de text tradicionals?

Facilitem articles publicats en diferents mitjans per a la reflexió:

Ara
Amb el llibre digital s’aprèn més ràpid (5/9/2011)

Ara Mestres
El Govern frena el pla educatiu d’un ordinador per a cada alumne (10/6/2011)

L’ús de noves tecnologies millora l’ortografia (18/7/2011)

El Punt
Menys faltes d’ortografia gràcies al llibre digital (7/11/2011)

La Vanguardia
Los libros digitales mejoran hasta un 50% la ortografía de los alumnos (8/07/2011)

20 Minutos
Los libros digitales mejoran hasta un 50% la ortografía (9/07/2011)

NacióDigital.cat
Els estudiants que utilitzen llibres digitals fan menys faltes d’ortografia (13/7/2011)

El País
La tecnología y la educación: una dosis de realismo (21/11/2011)

La educación del futuro será digital y autodidacta (25/11/2011)

La escuela 2.0 avanza hacia el futuro a dos velocidades distintas (27/12/2011)

El Periódico
Pas lliure als e-Reis (4/01/2012)

La fascinació de les noves tecnologies ((4/01/2012)

L‟ús de „netbooks‟ a les aules mostra la seva eficàcia com a eina de suport educatiu (4/01/2012)

6 thoughts on “Són compatibles les noves tecnologies amb els llibres tradicionals?

  1. Les noves tecnologies s’afegeixen al món ja existent.
    Entenc que són totalment compatibles amb els llibres impresos.
    Un altre problema és si els llibres de text impresos actuals són compatibles amb el món actual.
    Considero que els manuals que contenen les “lliçons ordenades” amb els “exercicis” no s’adequen a la demanda actual del què ha de ser l’educació a l’escola.
    La pregunta és doncs: Són compatibles els llibres de text que hi ha ara amb el món del segle XXI?
    És la meva opinió.

  2. El llibre de paper ja no és un producte del segle XXI?
    Compte amb aquests estudis que parlen de l’excel.lència dels ordinadors a l’aula. Estan fets pels mateixos promotors de les TIC. Són part interessada, fins i tot econòmicament. Caldran uns quants anys d’experiència per a fer-ne una avaluació objectiva i completa.
    Estic d’acord amb Gregorio Luri quan diu que l’ús dels ordinadors augmenta la bretxa entre uns i altres: entre els qui saben tractar la informacio i els que només es dispersen.
    Crec que les TIC són, senzillament, un instrument, un mitjà, i no poden esdevenir una finalitat en elles mateixes. No són incompatibles amb suports de paper, tinguts per més tradicionals. Qualsevol exclusivisme és negatiu perquè és estret de mires.

  3. Quima del tot d’acord amb que els llibres de text estan pensats amb una mentalitat que s’allunya de l’actualitat. També llegeixo que en el fons no veus que els llibres de text no vagin bé, el que cal és encarar-los com cal.

    Pere realment no crec que estiguem apunt per treure gaires conclusions peltemps que fa que està instaurat. Ara d’alguna manera l’ordinador és una de les eines principals en la majoria de feines, especialment si són de les qualificades. Quin sentit té no incorporar-la al dia a dia a l’aula? Ara estic d’acord que és una eina.

  4. Recentment els diaris han publicat la notícia d’un estudi fet en una universitat dels USA que demostrava que l’ordinador a l’escola no havia millorat cap resultat..Ja s’han publicat molts llibres que plantegen aspectes positius i aspectes negatius.No és honrat parlar solament dels aspectes positius de part dels qui defensen que el llibre ha mort.

  5. Estem en un moment de profunds canvis on conviuen encara el que es podria anomenar “tradició” , llibres i escriptura en paper, amb el “futur, l’ ordinador,, tablets i ipads. Igual que els antics tinters van ser eliminats pels bolígrafs, malgrat les crítiques que la grafia empitjorava, aquests nous instruments substituiran el llibre perquè permeten fer moltes més coses i experimentar moltes més sensacions al poder combinar imatge, so, manipulacions.. El procés d’aprenentatge, la ment dels nostres alumnes, les necessitats de la societat i l’escola estan canviant a una velocitat trepidant i resistir- se al canvi és absurd. Un altre tema és el professorat que no és capaç de reciclar-se a la mateixa velocitat, que es queda enrera i que amb dificultats i atemorit es queixa i oposa resistència a l’evolució. Cal estar al dia per aprofitar els avantatges de les noves tecnologies en l’educació i acostar l’escola al present. Ah! soc profe de llengua a la Secundària, no de TIC, i incorporar ordinadors a les classes, fonts i instruments 2.0 ha enriquit tant l’aprenentatge del meu alumnat i el procés del meu ensenyament que el llibre de text s’ha quedat senzillament antic i obsolet. Ho lamento per les editorials i per la perdua d’una part del seu negoci. Ells també s’hauran de reconvertir-se

  6. Estic totalment d’acord amb els comentaris de les companyes Quima i M.Carmen i també amb en Joan , l’ordinador i tot el que l’envolta no són solament técniques noves són la base del gran canvi que ha de fer l’ensenyament si vol servir per l’educació de l’alumnat del segle XXI. Els llibres no han de desapareixer , cal utilitzar-los si són necessaris, sobre tot els de lectura : poesia, teatre, novela, i un etc….. però a l’aula l’ordinador és clau. No hi ha cap llibre de text que pugui substituir-lo. Cal que el professorat canviï , es formi amb les noves tecnologies i d’aquesta menera podrà donar a tot l’alumnat allò que ell rep de la societat i el seu entorn en cada moment.
    No podem ensenyar amb unes tècniques del segle xix quan tot el nostre alumnat, quan surt al carrer, fa servir les tecnologies del segle XXI . Soc professora de secundària i a punt de jubilar-me però l’ordinador m’ha fet canviar totalment el procès d’ensenyar a l’aula.

Leave a Comment