És convenient la jornada intensiva als instituts?

Els instituts catalans han demanat a la Generalitat de Catalunya poder fer jornada intensiva, és a dir, reimplantar l’horari escolar de 8 a 15 hores, que va desaparèixer amb la reforma que va crear la LOGSE i el nivell de l’ESO.

Recentment, la Generalitat va anunciar que l’any que ve els centres de secundària podran tancar fins a tres tardes a la setmana (en comptes de les dues actuals). I autoritzarà la jornada intensiva als que presentin «un projecte pedagògic adequat» i obtinguin «el consens de l’àmbit educatiu».

Què en penses?

ABC
Profesores apuestan por la jornada intensiva para ahorrar 15 millones al año (12/03/2012)

ACN
Rigau envia als instituts un protocol que estableix què han d’aportar si volen fer jornada intensiva a l’ESO (15/05/12)

Ara
Rigau posa límits a l’augment d’alumnes per aula de l’Estat (27/04/2012)
Un terç d’instituts vol jornada intensiva (13/03/2012)

El Mundo
Los profesores piden jornada intensiva en institutos para hasta 15 millones anuales (12/03/2012)
El Consell persigue que los funcionarios hagan jornada intensiva (23/12/2011)

El País
Institutos catalanes reclaman recuperar la jornada intensiva (13/03/12)

El Periódico
La jornada intensiva divideix docents i pares de l’ESO (6/05/2012)

El Punt Avui
Un total de 28 instituts han demanat jornada intensiva (14/03/12)

Demanen jornada intensiva als instituts per estalviar
(13/03/12)

Europapress
La Generalitat condiciona la jornada intensiva en instituts als bons resultats (18/05/12)

La Vanguardia
Rigau abre la puerta a la jornada intensiva en ESO si hay consenso del consejo escolar (15/05/12)

15 thoughts on “És convenient la jornada intensiva als instituts?

  1. Si, contrariament al que es pensa millora la qualitat de vida en les famíies . Els alumnes ppodran dinar a casa, mes hores per relaxar-se i estudiar, les activitats esextres podran acabar mes d’hora per la qual cosa disposaran mes temps per gaudir de la família i descansar. Podran anar a dormir abans.
    ..Tot això semble que faci por als pares….haber de preparar dinars i sopars….Menjar junts millora la relació afectiva i organitza a les fanílies donant estabilitat i tranquilitat als joves que els sobregarreguem d’activitats generant mes hiperactius. El “dolce far niente” serveix per trobarse a sí mateix i pensar….

  2. La jornada intensiva és més recomanable pels alumnes, que tenen un rendiment molt baix a la tarda, i més problemes de disciplina.

  3. En tot cas, instituts i centres concertats d’una zona han de fer el mateix horari.
    Posats a dir, el problema més important dels instituts de BCN és la distribució de l’alumnat entre instituts i concertada.

  4. En el cas que els pares no tinguin la opció d’anar a dinar a casa, què? És el nostre cas. No només no millorarà la relació familiar sinó que molts nens que ténen dificultat en organitzar-se, perdran molt de temps sense ni adonar-se’n.

    No crec que tinguin encara tanta maduresa en aquesta edat com per saber gestionar el temps que suposa tenir les tardes lliures i els que baixen el rendiment per la tarda també el baixen les últimes hores d’una jornada intensiva. Crec que la jornada intensiva és fantàstica pels alumnes de batxillerat, no pels de la ESO.

  5. Jo no sé què pensar.
    Estic d’acord amb els arguments que parlen de millora del rendiment dels alumnes si no fan les sessions de tarda, però no amb els que parlen de tenir méstemps de gaudir amb la família i menjar junts.
    La majoria dels alumnes dinaran sols i estaran tota la tarda sols. Hi podem trobar aspectes positius de maduració i autonomia, però també tots els arguments negatius que es vulgui.
    Des de la perspectiva de segon cilce d’ESO i batxillerat es veu d’una manera, però també cal pensar que hi haurà alumnes de primer d’ESO de 11 anys que passaran, de cop, de dinar sempre a l’escola a dinar sempre a casa.
    No és tan clar que sigui recomanable per als alumnes. Per a nosaltres, les professores i els professors sí que ho és.
    Crec que hem de pensar en l’alumnat abans de prendre la decisió.
    És la meva opinió.

  6. D’acord amb Quima Boix.
    A l’escola i a l’institut cal prendre les decisions que suposin millora global per a l’alumnat. estem segurs que la jornada intensiva total és el millor per a ells/es?

  7. Hola a tots. Després de llegir els comentaris dels meus companys, em venen al cap algunes idees.
    Punt primer, l’etapa de secundària és un canvi molt positiu pels nois i noies. Ja saben anar sols a l’escola i tornar cap a casa. Aquest desenvolupament de l’autonomia, també portar a pensar que el fet de dinar a casa, és un tema que també desenvolupa actituds d’autocura de si mateix i de responsabilitat.
    Els pares que no estan a casa per dinar, poden pensar en una àvia o en una combinació entre estar sol i quedar-se a l’escola.
    Però això, no pot ser mai un impediment per pensar en un horari intensiu.
    Els nois i noies, necessiten desconectar de l’institut. La desconexió dona forces renovades i, la distància entre un dia i l’altre ajuda a organitzar el temps d’estudi. Tenen temps per a tot: per perdre’l, per jugar, per quedar, per anar de compres, per mirar la tele, llegir, fer deures.
    Saber organitzar el temps fora de l’escola també és educar amb consciència.

  8. Hola a tots,
    la jornada intensiva s’hauria de fer a secundària i a primària.
    Perquè han d’estar sols els nens? poden dinar a on estudien després de les classes, si familiarment no ho poden concilliar.
    L’horari global hauria de ser el mateix només invertint l’ordre i si es pot dinar anar i no cal tornar a l’insitut o escola doncs més temps per descansar,fer altres activitats, etc. sense anar empalmant esola-activitats des de les 8 del matí a les 7 o 8 de la tarda.
    Cal pensar-ho i organitzar-ho bé, a vegades els canvis costen però tenen perquè ser negatius.

  9. Ho veig clar pels joves estudiants de batxillerat però massa prematur pels d’ESO. Potser l’adaptació podria ser més progressiva. Com més grans i més temps necessari per estudiar, doncs més tardes lliures.

  10. Encara no s’ha demostrat que la jornada intensiva millori el rendiment de l’alumnat amb respecte a la partida i a l’inrevès tampoc. Per tant el tema de la jornada no influiex en el rendiment de l’alumnat. Aleshores si el departament no pot presentar cap informe que avali millores en el rendiment de l’alumnat, per què ha impulsat la idea a travès de determinades direccions i ara promou legalment la possibilitat que els centres de secundària la puguin implantar? D’entrada vol estalviar-se 9 milions d’euros, això significa desaparició de menjadors, o preus lliures al no haver activitats lectives a la tarda, beques i llocs de treball paral·lels. A més la mesura s’inscriu en la línia d’altres mesures ja preses com l’ampliació de zones educatives de matriculació, com un intent de paliar el transvassament actual de matrícula de la privada a la pública per culpa de la crisi i obrir la via a que famílies de pública portin els seus fills a la privada i això en dos anys pot suposar pèrdua de llocs de treball, atur pel professorat interí i desplaçaments de professorat funcionari, sobre tot si el consens de la comunitat educativa no és molt ampli i queda només reduït al consell escolar de centre, perquè això permet que un cop presa la decisió pel centre cada família optarà individualment a matricular els seus fill segons les seves possibilitats però també segons la seva visió i les seves necessitats.
    Per altra part molt alumnat quedarà al carrer per les tardes en els barris amb molt de temps per “pensar en grup” i altres incrementaran el seu horari de play i de tv, ja que moltíssims instituts no ofereixen activitats extraescolars.
    Per mi, tot i estant d’acord amb la jornada intensiva com a reivindicació laboral, considero que la seva aplicació avui és un tant insolidària amb els sectors socials més febles i comporta riscos futurs per al propi professorat.

  11. I per les monitores de menjador? per les families que no son a casa al migdia?
    un servei de menjador es necesari sigui amb beques o sense , perqué molt el necesitem?
    Quanta gent quedará a l’atur de les empreses de menjador, arregla aixó l’atur o més malament!!…..

  12. Estic totalment d’acord amb la Victòria. En el fons el que volen és estalviar-se molts diners. I la resta de coses no crec que els importi gaire, la veritat.

  13. I tant que sí!!! No sé quin es el problema!! Millora la qualitat dels alumnes i de les families.

  14. Pels professors tampoc,què passa amb els que han de fer dia i nit? ja no ho podràn fer tarda-nit i tenir un horari decent

Leave a Comment