Recursos educatius coproduïts amb professors i investigadors

TalentLab us presenta els fruits de la col·laboració dels vostres companys en l’edició anterior.

Us volem presentar quatre recursos educatius de contingut científic creats a partir de la col·laboració entre professors i investigadors. Són els fruits de la primera edició de TalentLab, un projecte experimental que apropa la comunitat científica i l’educativa des d’una perspectiva col·laborativa.

Potser recordeu que el curs passat des de la Delegació del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) a Catalunya, en col·laboració amb La Mandarina de Newton, vam iniciar aquest projecte amb un seguit de tallers participatius dirigits a professors i investigadors amb l’objectiu de crear conjuntament un recurs educatiu. Els recursos que us presentem ara són el resultat de les experiències llavors en curs.

talentlab_3_2_5

Del taller «Experiments vius» n’ha resultat el recurs «Energia viva», una proposta de treball transversal sobre les bioenergies que afavoreix el debat social. Del taller «Reacciona amb el medi» n’ha sortit el recurs «El sexe dels cargols», que planteja un protocol de pràctiques per estudiar l’efecte imposex (canvi de sexe en els cargols marins) provocat per l’ús del tributilestany a les pintures de vaixells. Del taller «Escoltant la Terra» n’ha resultat el recurs «El meu temps (meteorològic)», que planteja un treball interdisciplinari per estudiar el clima i la vegetació locals, i que estimula la creativitat dels alumnes a través de l’ús de la infografia. Del taller «Entre màquines intel·ligents» n’ha resultat «ArgumentaTIC», un joc de taula per aprendre com aprenen les màquines. Inspirat en el raonament basat en casos, simula la realització d’un hipotètic treball de recerca en el qual els jugadors «aprenen» de l’experiència anterior, al mateix temps que dóna a conèixer nombrosos recursos per al treball de recerca de batxillerat.

6Pensem que aquelles «trobades informals» han estat fructíferes i que constitueixen una via productiva per generar continguts científics per treballar a l’aula. N’és una prova l’originalitat dels formats i la diversitat de plantejaments. A més, tots tenen l’interès de situar els alumnes com a protagonistes de l’activitat, la qual cosa, pensem, ha d’afavorir les seves capacitats per a la recerca, la seva creativitat i també la reflexió.

Més enllà dels recursos, TalentLab pretén ser un estímul per a la col·laboració entre la comunitat científica i l’educativa, i per això ens alegrem de saber que el lligam entre investigadors i professors s’estén més enllà del projecte, com ens han fet saber alguns dels participants. D’altra banda, també la dinàmica participativa dels tallers ofereix coneixements i habilitats que els participants poden posar en pràctica fora del taller.

Si les propostes us semblen interessants, tindreu l’oportunitat de conèixer de més a prop els quatre recursos a l’acte de presentació que farem el proper dia 28 de novembre a les 17 hores a la Delegació del CSIC a Catalunya (C/ Egipcíaques, 15, Barcelona), on també us presentarem els tallers i les novetats de la segona edició de TalentLab, que s’iniciarà a partir del mes de gener.

TalentLab és una iniciativa de la Delegació del CSIC a Catalunya, en col·laboració amb La Mandarina de Newton, que compta amb el finançament de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) del Ministeri d’Economia i Competitivitat.

Laura Valls