En Jordan, durant la seva estada formativa al CIS Cotxeres.

«Sortir de l’institut els ha obert un món»

En Jordan és un dels cinquanta alumnes d’ESO que participen en el programa de diversificació curricular que ha començat a funcionar aquest curs 2013-2014 en cinc instituts de Nou Barris.

Cada dimarts i dijous a les nou del matí, en lloc d’anar a l’institut a fer classe, en Jordan va al Centre Integral de Salut (CIS) Cotxeres de Nou Barris. Hi arriba molt puntual, i al llarg de la jornada acompanya l’equip del servei de manteniment per les instal•lacions del centre. Durant cinc hores observa, escolta i, si es dóna el cas, ajuda algun dels quatre operaris del servei a fer la seva feina. Va començar al principi de curs, i al final del trimestre es pot dir que ja coneix molt bé l’edifici i les tasques de manteniment que s’hi fan. Però, sobretot, l’experiència li ha permès viure de molt a prop el món laboral i li ha donat la possibilitat de sentir-se responsable.

En Jordan estudia quart d’ESO a l’Institut Galileu Galilei, i és un dels cinquanta alumnes que participen en el programa de diversificació curricular que ha començat a funcionar aquest curs 2013-2014 en cinc instituts de Nou Barris. És una experiència innovadora a la ciutat que ofereix un tractament curricular de l’ESO diferenciat a un determinat perfil d’alumnat desmotivat i amb risc d’absentisme o d’abandonament escolar. Combina l’estada formativa en una empresa o entitat del districte, com el CIS Cotxeres, amb un treball competencial a l’aula a través de tallers de diversificació curricular.

En Jordan, durant la seva estada formativa al CIS Cotxeres.
En Jordan, durant la seva estada al CIS Cotxeres.

L’objectiu d’aquesta estada formativa és que l’alumne adquireixi habilitats personals per a la vida adulta i professional, i que conegui de prop la realitat del món del treball. No és una relació laboral i professional, sinó una continuació de la seva formació educativa que és avaluada tant per l’entitat com pel centre.

En el cas d’en Jordan, l’experiència li ha aportat, sobretot, un canvi important d’actitud que li ha està despertant la seva capacitat més comunicativa. «Al principi era retret, molt tímid, i aquí de mica en mica s’ha anat deixant anar amb els seus companys», explica Peter Stalker, coordinador de Manteniment (CIS) Cotxeres. I afegeix: «De fet, durant l’estada no ha estat sempre al costat del mateix operari, ja que la idea era que veiés diferents formes de treballar. Des del primer moment vam veure que era molt bon nano, molt educat i respectuós. El primer dia li vaig parlar del que per a mi ha estat un repte laboral, el català, i els primers dies ens va escriure en català el diari que els hem fet fer al llarg de tota l’estada.»

La seva tutora a l’institut, Mercè Bastida, coincideix amb Peter Stalker: «No es comunicava gaire amb ningú, tot i que és molt educat i molt agradable de tracte. Li costava mirar-te a la cara quan li parlaves. De sobte, un dia ens va sorprendre a classe en començar a explicar-nos una cosa que li havia passat al CIS Cotxeres. Per a nosaltres ha estat tot un èxit que un alumne que no parlava amb els seus companys expliqués una cosa que li havia passat, que poguéssim parlar amb ell… Segurament es graduarà, i li anirà bé.»

En Jordan forma part d’un grup de vuit noies i nois de l’Institut Galileo Galilei d’una aula oberta de tercer d’ESO del curs passat que aquest any s’ha incorporat al projecte de diversificació curricular de Nou Barris. «És un grup molt ben avingut i bastant cohesionat, i quan els vam plantejar de participar en el projecte de diversificació curricular ho van acceptar amb molta naturalitat. Només els amoïnava una cosa: “Hi serem tots?”. Tenen molt bona relació entre ells i s’entenen molt, són molt cooperatius i això ha facilitat la feina. I el fet de dur a terme l’estada formativa cadascun en un lloc diferent ha fet que aprenguin a escoltar-se.»

Una experiència molt enriquidora que els ha obert un món

La Mercè explica que l’estada formativa ha estat molt positiva per a tots els alumnes: «Ha estat una experiència molt enriquidora per a ells. HAfegeix imatgeaver sortit de l’institut els ha obert un món i els ha anat molt bé, com també pensar que són capaços de fer coses, que se’ls valora i se’ls felicita pel que fan… Una noia que l’any passat no s’ho prenia gaire seriosament i, fins i tot, a meitat de curs es va plantejar deixar els estudis, aquest any ha fet un canvi espectacular. S’ha tornat molt responsable i fins i tot un dia va venir amb angines a la classe de cuina per no perdre-s’ho.»

131204_programa _diversificacio_curricular_nou_barris_cloenda_DSC_0173
En jordan i alguns dels seus companys, en una sessió del taller de cuina.

Pel que fa a la part curricular del programa, Mercè Bastida confessa que al principi tenia dubtes: «Era un salt al buit, no sabíem què ens trobaríem». En el marc del projecte de diversificació curricular de Nou Barris, en Jordan i els seus companys treballen durant 10 hores setmanals les competències bàsiques a l’aula a través d’un taller de diversificació curricular vinculat a l’Èxit 2-TECNÉ del Consorci d’Educació: «Cuines del món».

Aquest primer trimestre tots els coneixements curriculars sobre geografia, història, matemàtiques, biologia, llengua, anglès i química han estat articulats al voltant del taller. La Mercè explica com s’ha dut a terme la part pràctica del taller un matí a la setmana, durant dues hores, a la cuina de l’Escola Prosperitat. «Van ser nou sessions i cadascuna estava pautada per una recepta d’un continent diferent del món. A partir de les receptes, treballàvem els diferents continguts: des de la piràmide dels aliments, fins a com comptar les calories, veure les característiques de la dieta mediterrània, demanar un menú en anglès, calcular els percentatges de població i les proporcions en les receptes, estudiar l’aparell digestiu, les unitats de mesura… Cada setmana es treballava un continent i tractàvem temes que s’hi relacionaven. Per exemple, a l’Àsia vam parlar de la contaminació atmosfèrica, dels tsunamis…»

Mercè Bastida i el seu grup d’alumnes estan contents de l’experiència: «Treballar d’aquesta manera interdisciplinària dóna un sentit més funcional a l’aprenentatge. I l’avaluació ha estat molt bona per a tots. Hi havia coses que no veia clares, però des del Programa Èxit del Consorci d’Educació ens van acompanyar molt i ens van dir què era el que havíem d’adaptar a la realitat del nostre centre, i això és el que hem fet. Aquests alumnes necessiten temps i tenen dificultats, com l’expressió oral, però hem vist que la idea és molt bona.»

El mateix Jordan confessa que al principi ell tampoc no estava gaire segur de participar en el projecte. Però ara no té dubtes i és molt conscient del seu canvi d’actitud: «He pogut conèixer més gent i tinc més iniciativa a l’hora de treballar. També he après moltes coses amb la cuina i he pogut ajudar més a casa.» I té molt clar que vol continuar estudiant: «M’agradaria fer un grau mitjà d’informàtica.»

Aquest segon trimestre del curs en Jordan fa una estada formativa en una escola del barri i, juntament amb els seus companys de l’aula, continuarà l’aprenentatge a través de la navegació dins el projecte de diversificació curricular participant en un nou taller més del programa Èxit 2-TECNÉ del Consorci d’Educació: el «Grumet Èxit». Un nou repte i una nova oportunitat per a ell, els seus companys i el professorat que els acompanya, com la Mercè.

2 thoughts on “«Sortir de l’institut els ha obert un món»

  1. Teniu alguna experiència de diversificació curricular, que hagi estat positiva, amb algun alumne de comportament de rebuig escolar? Alumnes de tipologia de “haver tirat la tovallola” en relació al mon acadèmic que li proposa l’educació obligatòria i que mostren manca de respecte davant els iguals i els adults. D’aquests que, de tant en tant, sí que arriben a funcionar en alguna UEC?

  2. Si tenim exemples. A final de curs podrem donar-vos algun exemple contret de Nou Barris.

Leave a Comment