Creus convenient que els directors puguin escollir una part de la plantilla del seu centre?

La Conselleria d’Ensenyament ha aprovat fa pocs dies un decret que permet als directors d’escoles i instituts triar mestres i professors. Fins ara, entraven per ordre de llista i antiguitat.

Els directors podran escollir un 50 % de la plantilla interina, també substituts, i fins a un 100 % en centres més complexos. S’entén que, a partir d’ara, el model de selecció serà mixt: l’un basat en l’antiguitat i la promoció ordinària, i l’altre, en la idoneïtat per al lloc.

El decret ja té seguidors i detractors que han parlat de punts forts i punts febles. D’una banda, el Govern parla de modernitzar la provisió de llocs, i de l’altra, els contraris al decret parlen de concentració de poder en els directors i d’arbitrarietat.

Un dels reptes principals del decret és cobrir les places dels mestres jubilats amb mestres amb coneixements d’anglès, per garantir que una part del currículum del centre sigui impartit en aquest idioma, segons paraules de la consellera Irene Rigau. És el mateix que es persegueix en l’àmbit de les TIC o del tractament a la diversitat.

T’oferim un recull de notícies publicades aquests últims dies en diferents mitjans:

El Diari de l’Educació
25.03.2014 Rigau aprova el decret de plantilles que sacseja la contractació dels mestres

25-03-2014 Nota de premsa publicada pel Departament d’Ensenyament
El Govern aprova el decret que perfila els llocs de treball docents per millorar la qualitat del sistema educatiu i afavorir l’èxit escolar

25/03/2014 La Razón
El Gobierno catalán aprueba que directores de centro puedan escoger el 50 % de sus profesores

25.03.2014 TV3
Les escoles triaran els professors per cobrir les vacants a partir del setembre

26/03/2014 ABC
Los directores podrán escoger a la mitad de sus maestros

26/03/2014 Ara
Els directors d’escola tindran més poder per triar els mestres

26/03/2014 El Periódico
Els directors agafen el control de les escoles

26/03/2014 El Punt Avui
Els directors podran triar els mestres de les places vacants

28/03/2014 ACN
Rigau recorda que el decret de plantilles es va aprovar de forma “consensuada” i subratlla que s’aplicarà “acuradament”

28/04/2014 Vilaweb
Ensenyament defensa la legalitat del decret de plantilles davant la petició de 9.000 professors de derogar-lo

13 thoughts on “Creus convenient que els directors puguin escollir una part de la plantilla del seu centre?

  1. Crec que aquesta decisió és massa important com per a no ser consensuada. Crec que davant un projecte establert pel claustre i aprovat pel Consell Escolar, es poden definir certes places amb característiques diferents de les del concurs de trasllats.
    Una vegada definida la plaça o places es podria obrir un concurs en el que les persones podrien ser escollides pel Consell escolar fent el procés democràtic i transparent.
    La plaça quedaria extingida una vegada el projecte finalitzés.

    Si la decisió depen només d’una persona es pot donar un cert nepotisme que no crec convingui als centres educatius públics.

    De fet aquesta situació ja es va viure als centres educatius als anys 80 quan els interins i substituts eren escollits per les direccions dels centres.

  2. He treballat a l’empresa privada i actualment en una escola pública i no es pot comparar.

    A l’empresa privada era el director de la fàbrica i els resultats depenien de mi i quan ets un inútil t’acomiaden. En el meu cas vaig formar-me per aquest lloc de treball.

    Els directors i directores són escollits normalment per la votació dels seus companys i per tan ara manen i demà potser no ho faran. Actuen molts cops per amiguisme i no estan professionalitzats. I en cap cas deriven conseqüències d’una mala gestió. Per tan no crec que sigui una bona idea deixar fer a les direccions. Ja fa temps que des de el govern volen eliminar l’escola pública per privatitzar-la com fan en tants altres sectors, potser el més evident la medicina.

    Per cert el text parla de l’anglès. Que es deixin de tonteries i que sigui un requisit obligatori durant les oposicions amb un nivell alt. El meu fill ja té 5 anys i a l’escola fan una hora a la setmana (sense parlar de la reducció de la sisena hora). Si d’aquesta manera vol que parlin anglès molt bé Sra. Rigau continuí així que ho fa molt bé. Quan arriben a l’institut, si parlo en anglès la majoria no entenen gairebé res.

    Moltes gràcies.

  3. Bon dia,
    Valoro positivament que la direcció tingui la potestat d’escollir els seus treballadors.
    Hem de confiar amb aquesta, la direcció, ja que prèviament se li ha donat, oficialment, la competència com a tal.
    Veig just, de poder cobrir les places amb equitat, entre aquest nou mètode i i l’ordinari.
    Celebro que els bons treballadors/dores, escollits, amb tota certesa, per qui vol que l’empresa funcioni, tinguin oportunitat de continuïtat, malgrat no tinguin la plaça guanyada o fixa.

  4. Amb el decret de plantilles passarem de tenir una escola pública i democràtica, a una escola antidemocràtica, on predominarà l’amiguisme , l’abús, l’autoritarisme….
    Poden posar l’excusa de l’anglès o de les TAC, però en realitat es tracta simplement del control abusiu del professorat per part de l’administració.
    Els nous directors tindran exactament el mateix paper que els directors del franquisme.

  5. Crec que és molt important que el projecte d’escola ,PEC; ( assumit per tots els sectors de l’escola) sigui l’eix fonamental. Per tant el projecte de direcció ha de ser un compromís clar amb el PEC .També el de totes les altres persones que en formebn part.
    Un prrojecte tira endevant amb el compromís de tothom, hi ha unes responsabilirtats compartides, una formació de l’equip docent, uns espais de reflexió, una organització que permeti dialogar i compartir, amb l’alumnat, amb els docents, amb les famílies, amb la resta de treballadors i treballadores.
    Hi ha mestres que els hi “toca” una escola amb unes característiques diferenciades i no estan disposades a implicar-s`hi ( hi tenen tot el dret ) però l’escola ha d’invertir una quantitat enorme d’energia, d’altres persones estan encantades de poder participar d’un projecte potent que busca donar sentit a l’escola.
    Evidenrtment que no parlem de tries arbitràries ( només faltaria!) però si de la possibilitat de crear perfils i que les persones interessades hi puguim optar .
    Això és bo sobretot pels infants però també per la millora de l’escola pública en general.
    Parlo des d’una estructura democràtica, compromesa, inclusiva i la comparativa amb el franquisme ofen. .

  6. Ja era hora que l’escola pugui definir un projecte i escollir els professionals més adequats per portar-lo a terme. Però crec que per a que això funcioni s’houria de garantir la renovació dels Equips Directius (màxim 8 anys del mateix equip).

  7. Ho trobo convenient i en alguns centres, llargament desitjat.
    Quan necessites realment un perfil molt determinat per un ensenyament també molt específic, és un problema estar sotmès al format de la Borsa. Allà hi primen l’antiguitat i els drets laborals i en massa casos, ens hem hagut de conformar amb personal molt poc preparat del que després a més, costa déu i ajuda desprendre-se’n.
    Em sap greu llegir comentaris de que això fomentarà l’amiguisme i altres “perles”. El director/a -i el seu equip!- tampoc estaran tan sols en aquest tema, igual com no ho estan en d’altres: hi ha mecanismes per avaluar i controlar la seva gestió.
    Pensar d’entrada que en general, s’actuarà amb prepotència és fer un flac favor a qui s’ha escollit per votació i lliurement, per ocupar aquest càrrec.

  8. És un pas endavant que la Direcció pugui escollir el personal que necessita per porta a terme el seu projecte.
    Però és imprescindible que el Equip de Direcció marxi amb perfecta sintonia amb el PEC, on tots els sectors de l’escola són implicats.
    Però per evitar errors , aquesta decisió ha de ser consensuada i aplicada adequadament.
    Raimunda Pàmpols

  9. No, gràcies. És totalment inadmissible, això comporta un nepotisme evident. Jo ho estic veien a dos centres que he treballat (amb plaça “definitiva” per concurs públic).
    El projecte de centre són els bons professionals que han sortit d’unes oposicions publicitades, equitatives i transparents. No podem acceptar que sigui com a Miquel Àngel a la Capella Sixtina: “el dit de Déu” qui assenyali els llocs de treball.
    Fixeu-vos que passa amb els càrrecs polítics de lliure designació o els membres dels Consells d’Administració…
    L’ensenyament públic no és un latifundi o un cortijo que el definirà un/a il·luminada i el seu equip. Un projecte comú de centre PEC, implica a tots els seus membres i diversos estaments que col·laborin. Això de places singulars és una excusa per situar a persones determinades en llocs concrets i… que es poden eternitzar….Un pas enrere d’aquelles oposicions i del sistema equitatiu fet per barem: ocupació de les places segons els mèrits. No hi ha qui es resisteixi a fer de Déu!

    Fixeu-vos com van deixant l’ensenyament públic… subsidiari,

  10. És un pas endavant que la direcció pugui escollir el personal que necessita per porta a terme el seu projecte.
    Però és imprescindible que el equip de direcció marxi amb perfecta sintonia amb el PEC, on tots els sectors de l’escola són implicats.
    Però per evitar errors , l’amiguisme, autoritarisme… aquesta decisió ha de ser consensuada i aplicada adequadament.
    Raimunda Pàmpols

  11. No estic gens d’acord, fomentarà l’amiguisme i els padrins com es fa a la privada

  12. Per una banda crec que està bé perquè és una manera de permetre poder mantenir un equip estable i poder dur a terme mes fàcilment el projecte escolar, però per altre crec que pot ser perillós perquè es presta a l’amiguisme i privatització cada cop més de l’escola pública, sense donar a més a més l’oportunitat d’accedir a treballar a les persones més joves que encara ningú les coneix.

Leave a Comment