Quin creus que és el millor mètode per evitar faltes d’ortografia?

Ensenyament presentava a principis d’aquest mes el document “Orientacions pràctiques per a la millora de l’ortografia”, que té com a objectiu millorar la competència escrita, especialment l’ortografia, a l’educació secundària.

La consellera va remarcar la importància de recuperar el valor de l’ortografia per poder recuperar el valor de la qualitat. Va destacar que cal explicar a tots els centres què és l’ortografia, perquè no és un tema exclusiu del l’àrea de llengües sinó, un tema transversal a totes les matèries. També va incidir en mantenir la importància de l’ortografia però amb noves metodologies, renovant les tècniques per aconseguir el mateix objectiu”.

Les orientacions presenten una metodologia més reflexiva, i inclou processos per conèixer i aplicar les normes ortogràfiques, recursos fonamentals com la pràctica visual i auditiva, i impulsa l’ús del diccionari, entre d’altres. Un estudi realitzat pel Departament d’Ensenyament evidencia que molts alumnes saben les normes però no les apliquen.
La memòria visual i auditiva, la lectura, la pronunciació, la inducció i el coneixement de les normes ortogràfiques bàsiques són fonamentals a l’hora d’escriure. L’alumnat pot enriquir el seu vocabulari i conèixer les normes ortogràfiques a través de textos, àudios i llibres.

El document elaborat per Ensenyament recull diverses referències a estudis que desmenteixen el tòpic que els alumnes escriuen malament a causa de l’augment de l’ús de les tecnologies. No hi ha cap evidència que demostri que les xarxes socials hagin perjudicat l’ortografia dels estudiants.

Us facilitem un recull de notícies al respecte:

Faltes. Diari El Punt Avui. 22/10/14

Ensenyament dóna eines als centres educatius perquè els alumnes millorin l’ortografia amb noves metodologies. ACN. 4/11/14

Ofensiva per millorar l’ortografia a l’ESO. Diari Ara. 5/11/2014

Quan les faltes no són l’únic problema (Article d’Opinió). Diari ara. 05/11/2014

La millor autocorrecció. El Periódico. 5/11/14

La lletra entra pels colzes. El Periódico. 5/11/14

L’ensenyament de l’ortografia necessita una renovació. El diari de l’educació. 5/11/14

3 thoughts on “Quin creus que és el millor mètode per evitar faltes d’ortografia?

  1. Penso com en Sergi. Està clar que les noves tecnologies han d’anar bé per millorar però el llegir molt és el més important.

  2. Després de molts anys de mestra he arribar a la conclusió (he descobert la sopa d’all) que els alumnes que millor ortografia tenen són els que més llegeixen. Així de senzill.
    Quantes vegades ens hem posat les mans al cap en veure l’ortografia dels alumnes? Quantes vegades hem decidit incorporar llibrets d’ortografia per a resoldre aquest problema? Quantes vegades hem fet copiar les faltes o fer frases usant els mots que s’han escrit malament?Quin ha estat el resultat?
    Crec sincerament que les accions que executem per resoldre l’ortografia no funcionen.
    També penso que treballar les normes “a palo” no té resultats positius.

    Torno al principi: si aconseguim despertar l’interès per la lectura, millorarem els resultats ortogràfics.
    Quedarà doncs pendent resoldre com despertar l’interès per la lectura, però això ja és una altra qüestió.
    És la meva opinió.

Leave a Comment