LLegir és un dret universal

El llibre Llegim! vol que tothom tingui accés a aquest dret i per això aporta eines per aconseguir-ho.

El llibre que us presentem sorgeix de les reflexions que ens hem fet com a docents i professionals de l’àmbit educatiu davant l’evidència que no tothom té les competències ni les habilitats necessàries per accedir a tot tipus de textos. Segons els experts, un 20-25 % de la població mostra dificultats de comprensió a l’hora de llegir llibres i documents estàndard.

Llegir és un dret universal, tots hi estem d’acord, però és evident que no tothom hi pot accedir. Recentment el Parlament de Catalunya, conscient d’aquest problema, ha aprovat la Llei 13/2014, de 30 d’octubre, d’accessibilitat, que avala el dret de totes les persones a accedir a la informació i la comunicació.

Tots aquests motius van ser determinants per acceptar la proposta de l’editorial Horsori: recollir praxis reals i contrastades entorn de la lectura que ja s’haguessin portat a terme als centres educatius amb col·lectius que presentaven dificultats per llegir. Aquestes pràctiques havien de ser, al mateix temps, fàcilment generalitzables a altres àmbits d’intervenció, com els clubs de lectura, centres de lleure, institucions terapèutiques i de salut mental, etc., evidentment adaptant-les a la seva realitat.

El títol del llibre és Llegim!, amb signe admiració. L’ús d’aquest recurs vol reflectir el sentiment de satisfacció i d’admiració que experimenten les persones que tenen certes dificultats lectores quan entenen i comprenen el text que llegeixen i, com a conseqüència, gaudeixen del fet de llegir.

En endinsar-nos en la lectura del llibre Llegim!, hi trobarem, explicats de manera planera i senzilla, recursos i metodologies que ajuden a apropar la lectura a tothom, amb propostes didàctiques adreçades a un ampli ventall de professionals de diferents àmbits que acompanyen col·lectius amb dificultats lectores.

Hem volgut, d’un banda, mostrar models de praxis lectores a diferents etapes educatives i amb diferents recursos específics, i, de l’altra, sistematitzar les capacitats bàsiques que ha de tenir un bon acompanyant lector; hem exemplificat, doncs, mitjançant la fitxa guió, com pot preparar la lectura d’un llibre, i hi hem inclòs una proposta de categorització d’activitats complementàries. Finalment hem recollit alguns instruments d’avaluació molt senzills.

El recurs que utilitzem per acostar la lectura a tothom és la lectura fàcil (LF),
pensada per a les persones i els col·lectius que, per diferents circumstàncies (endògenes o exògenes), no poden accedir de forma temporal o definitiva a la lectura estàndard. Veureu que en les pràctiques que presentem conviuen en perfecta normalitat lectors que utilitzen el llibre estàndard i lectors amb llibres LF (són els que presenten dificultats de diversa índole). Tenim molt clar, però, que la LF ha de servir perquè les persones que necessiten suport puguin accedir al món lector, i mai, insistim mai, no serà el substitut d’un llibre estàndard ni de l’obra original.

Ja veureu que, tot i que no és un llibre de referències teòriques, està clarament fonamentat en el corpus teòric dels experts en el tema de lectura. El text és un recull endreçat d’aspectes didàctics i metodològics, relacionats tots amb la lectura i, especialment, amb la figura de l’acompanyant lector.

Col·laborar en la tasca de democratitzar la lectura és un privilegi que no sols està a l’abast d’uns professionals determinats, sinó de tots els que, com vosaltres, des de les vostres aules, us impliqueu dia a dia en la tasca de crear nous lectors.

Finalment aprofitem aquest espai per donar les gràcies al Consorci d’Educació de Barcelona perquè ha fet possible la difusió d’aquest llibre, i al mateix temps volem dedicar un agraïment especial a totes les persones que ens van acompanyar en la nostra presentació del llibre el dia 19 de març al Palau Robert.

Autores:
Ma Àngels Sellés Pons
Mercè Sendrós Farré