Compartir i comunicar coneixement: el valor d’una exposició

Sovint pensem que fer una exposició de treballs de l’alumnat vol dir ensenyar i mostrar aquelles creacions que creiem que estèticament es defensen millor. Per posar-les en valor, per compartir-les. Segurament, sí. Però la intenció, la finalitat d’aquesta exposició, va més enllà. L’entenem com una pràctica significativa d’ensenyament-aprenentatge.

Per què? Què posem en joc quan pensem una exposició?

Sobre la taula posem, sobretot, la manera com es treballa la creativitat a l’aula. En l’exposició podeu veure una seixantena d’obres úniques que no responen a un únic patró, que no són repeticions d’un mateix exercici; són respostes creatives a preguntes creatives amb processos creatius, des de cada individualitat. Des dels interessos de l’alumnat. Evidències de com es relacionen les matèries, els coneixements i els referents. Com un corrent d’aire que tot ho remena, hi trobareu també el tret distintiu del Broggi: el vincle amb el plus cultural que ens aporten les entitats i institucions amb les que col·laborem (en aquest cas A Bao A Qu i Moving Cinema amb els projectes Cinema en cursFotografia en curs i la Fundació Miró amb el projecte d’autogestió MMS).

En una exposició, la ideació, el muntatge i la inauguració, de cop i volta, fan que tot es faci present, que tot es visualitzi. Hi intervé decisivament la presa de consciència individual i col·lectiva de la feina ben feta.

Però quins són els aprenentatges que posem en joc?

En la ideació: la presa de decisions, el saber triar i el tenir present l’espai. Dissenyem una exposició en un espai concret i un temps real.

En el muntatge: l’autonomia, el rigor, el tenir cura dels detalls, la tècnica, el compromís i el treball en equip.

En la inauguració: el compartir, el saber explicar i comunicar, la satisfacció, l’orgull i la celebració en xarxa. Perquè el que fem ens relaciona, a professorat, alumnat, famílies i entitats, com iguals. Teixim relacions emocionals des de la vivència.

I que bonic és això de teixir relacions emocionals!

Fer cada any aquesta mostra és per a nosaltres un bé molt preuat. Aquesta és la 4a edició i curs rere curs ens aporta moltes coses i sempre ho volem repetir. Per a nosaltres és el punt culminant de molts processos, aquells que hem assolit però també aquells que hem viscut. En definitiva, un cant a l’art, a la creació i a la creativitat.

Us convidem a visitar l’exposició, i si no us és possible, a visitar aquest enllaç on trobareu totes les obres presentades:

IV Exposició de treballs de Batxillerat d’Arts a la Biblioteca Caterina Albert

 

Fanny Figueras i Cubells és professora dels Batxillerat d’Arts de l’institut Moisès Broggi

 

Més informació
A la mostra presentem:

  • Foto llibres de documentalisme contemporani, treball realitzat per l’alumnat de 2n Batxillerat dins la matèria de Cultura Audiovisual i en col·laboració amb el projecte Fotografia en curs de l’associació A Bao A Qu.
  • Retrat d’espais. Cultura Audiovisual. 2n Batxillerat Artístic. Les sis fotografies són originals i còpia única. Han estat realitzades amb càmera de plaques amb l’acompanyament de la fotògrafa Mònica Roselló en el marc de les activitats educatives de l’exposició “Huellas” d’Humberto Rivas de l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona, ideades i organitzades per A Bao A Qu – Fotografia en curs. Amb la col·laboració de l’Hospital Sant Pau-Recinte Modernista.
  • Fotografies d’espais buits. Cultura Audiovisual. 1r Batxillerat Artístic.
  • Cartells de cinema d’autor. Dibuix Artístic i Cultura Audiovisual. 1r Batxillerat Artístic. Cartells realitzats a la manera de diferents estils d’il·lustració contemporania. En el marc dels projectes Cinema en curs i Moving Cinema de l’associació A Bao A Qu.
  • Dibuixos de la figura humana i paisatge. Dibuix Artístic. 2n Batxillerat Artístic.
  • Projecte curatorial autogestionat. Dibuix Artístic i Arts Visual de 1r Batxillerat Artístic i 1r Batxillerat Internacional. Projecte de comissariat.

Leave a Comment