Muntem un festival pop: l’aprenentatge sense «ficcions»

En la seva organització, l’Institut Quatre Cantons intenta posar l’alumne en situacions d’aprenentatge reals. I un espai on s’aposta intensament per aquest tipus d’ensenyament són els Blocs de Recerca, Creació i Serveis (BRCS), alguns dels quals són de proposta externa.

En aquest espai, no solament es treballa el servei directe a les persones o col·lectius socials vulnerables, sinó que s’apropa l’alumne a la realitat del món a través dels diferents àmbits del coneixement, dels quals, en ple segle XXI, destaquem els següents: la biomedicina; les aplicacions tecnològiques; la creació artística, musical i literària; la cultura audiovisual; la recerca científica; i la recerca històrica i l’estudi de problemàtiques socials, entre d’altres.

Els BRCS són unitats formatives de 30-36 hores que els alumnes duen a terme a raó de 6 hores a la setmana durant 5-6 setmanes. Els alumnes cursen dos blocs simultàniament (que suposen 12 hores de càrrega lectiva), que han d’escollir entre els blocs que oferim.

La major part d’aquests blocs estan vinculats a institucions o entitats que proposen un «encàrrec a l’alumnat» perquè l’executi durant aquest temps. L’experiència que vull relatar va comptar amb la col·laboració de l’Associació Nou Pop, que ens va proporcionar recursos humans (professionals del món de la producció musical, una coreògrafa) i l’encàrrec: muntar un Festival de Pop.
Segons diuen ells mateixos al seu web, Nou Pop «és una comunitat de professionals de la música vinculada al barri del Poblenou amb la missió de compartir la seva passió amb joves d’entre 9 i 15 anys i oferir-los espais innovadors de creació musical».
L’empatia amb la institució, el fet de treballar en equip i de generar simulacres del que serà el producte final i, sobretot, el gaudi a l’hora d’aprendre formen part de la metodologia que utilitzem (design thinking) per portar a terme aquests projectes.

L’alumne aprèn de manera autònoma, generant idees, fent recerca. En aquest cas, el factor creació hi va ser molt present, atès que van haver de dissenyar el concepte del festival, l’espai on s’havia de celebrar. Alguns estudiants van ser els encarregats d’escollir la música més adient per després «punxar-la» i, fins i tot, en van crear de nova amb l’aplicació Garage Band per tal d’ambientar el chill out que van concebre a l’exterior de l’espai de Joves de Can Ricart. Van haver de fer pressupostos, contactar amb possibles patrocinadors, comprar el material necessari per a la decoració, pensar i planificar una estratègia de difusió de l’esdeveniment perquè la festa fos un èxit (a través de xarxes socials, cartells, creació d’un blog, muntatge d’un podcast que van fer en llengua anglesa, promoció en centres de secundària propers…

El festival va tenir lloc el dia 1 de desembre amb un èxit rotund: més de 170 convidats que van gaudir de bona música, rap en directe, ball coreografiat pels mateixos alumnes, estampació de samarretes, fotomaton…

Més informació:
Bloc de música de l’institut

Oscar Altide és coordinador pedagògic de l’Institut Quatre Cantons