‘Mai no havia vist tant anglès al meu voltant a la meva vida’

Això va exclamar una alumna quan tot just acabàvem d’aterrar a l’aeroport de Leeds-Bradford. «Va ser en aquell moment que em vaig adonar realment de la importància que l’experiència tindria per a aquell grup d’alumnes», diu Raquel Hernández Taberner, coordinadora del Projecte Comenius de l’Escola Les Acàcies.

comenius_acàcies3b

Plurilingüisme a l’escola: projectes internacionals
El plurilingüisme és un fet real dins la nostra societat i, de mica en mica, també s’ha anat fent present a les escoles. La nostra escola, l’Escola Les Acàcies de Barcelona, ubicada dins d’un barri en creixement com és el Poblenou, té una realitat d’alumnat i de famílies molt representativa del que és la població barcelonina, amb famílies constituïdes per gent d’arreu. Per això, alguns dels nostres nois i noies, dins del seu entorn més proper, parlen amb naturalitat diverses llengües.

Dins d’aquest plurilingüisme, és innegable que hi ha un gran interès que els nostres alumnes —que seran la nostra societat del futur— siguin competents en llengua anglesa. Aquest interès s’ha traslladat a les escoles i es fa palpable amb la introducció de l’anglès a l’educació infantil, la realització de plans experimentals de llengües estrangeres i la participació en projectes internacionals com el projecte Comenius.

L’escola més plurilingüe que mai
És per això que l’Escola Les Acàcies participa en tots aquests plans experimentals i projectes d’impuls de la llengua anglesa. Fa gairebé tretze anys que l’escola va decidir introduir l’anglès a l’educació infantil, començant a P3, per tal de facilitar que sigui present a les vides dels infants des de moments ben primerencs, sobretot pels avantatges que això comporta per a la millor adquisició de la pronunciació i la comprensió oral. La motivació per innovar i millorar en l’ensenyament de l’anglès també ha dut l’escola a impartir part del currículum de coneixement del medi en llengua anglesa, tot dins del marc d’un pla experimental de llengües estrangeres aprovat pel Departament d’Ensenyament. Però, de tots els projectes que es duen a terme per impulsar l’aprenentatge de l’anglès a les escoles, potser el que proporciona la vessant més real i més vivencial, dins del context europeu on vivim, és el projecte Comenius.

comenius_acàcies1b

Com bé sabeu, el projecte Comenius consisteix en l’agermanament escolar entre centres de diferents països europeus. Cada associació ha d’estar formada com a mínim per centres de tres països diferents i un d’ells exerceix de coordinador. Un cop formada l’associació, es tria un centre d’interès comú per a totes les escoles participants i es confecciona un calendari de trobades i activitats a dur a terme per a tota la durada del projecte, que és de dos anys.

Hem tornat d’Alemanya!
Aquest curs estem acabant un tercer Comenius (2012-2014), «Landmarks and monuments», amb escoles de set països, incloent-hi la nostra: St. Michael’s Boys’ School (Galway, Irlanda), Tieplatzschule (Bielefeld, Alemanya), Scuola Media “Umberto Allegri” (Gambara, Itàlia), 1º Dimotiko Sxoleio Asvestohoriou (Tessalònica, Grècia), Ag. Escolas Vertical Santa Iria (Tomar, Portugal) i Björngårdsskolan and Storkyrkoskolan (Estocolm, Suècia). Amb el treball desenvolupat, hem tingut l’oportunitat d’aprofundir en el coneixement propi i mutu dels llocs, i els monuments i les institucions més significatives de cadascun.

El mes de març passat vam rebre delegacions de les diferents escoles a casa nostra. Va ser la trobada més multitudinària, unes noranta persones entre mestres i alumnes. Com sempre, hi van participar les famílies i tota la comunitat educativa, en una trobada festiva un dissabte a la tarda, amb castellers, gegants i xocolatada inclosa.

La nostra escola sempre ha donat molta importància a la mobilitat d’alumnat, i és per això que aquest mes de maig hem viatjat amb alumnes de 6è a Bielefeld (Alemanya), on ha tingut lloc la trobada coincidint amb el vuit-cents aniversari de la fundació de la ciutat.

Us fem extensiu un escrit dels alumnes:
«Ja havia arribat el dia 7 i estàvem molt nerviosos perquè, a més del viatge, havíem d’acabar les competències bàsiques. Per a alguns de nosaltres era la primera vegada que viatjàvem, però el que ho feia més especial era que viatjàvem cinc dies i mig, sense pares, a un país estranger i amb els amics.
»A l’avió tots ens preguntàvem com devia ser Bielefeld i les coses que hi faríem, però no ens imaginàvem que ens ho passaríem tan bé.

comenius_acàcies2bLa primera nit no aconseguíem dormir de l’emoció. Aquesta emoció ens va acompanyar al llarg dels cinc dies que va durar la nostra estada a Alemanya. A l’escola de Bielefeld vam compartir activitats amb els nostres companys alemanys. Ningú no volia marxar, però finalment va arribar el dia d’acomiadar-nos.
»En resum, han estat uns dies plens d’emocions, noves experiències, situacions divertides, menjar cada dia de restaurant, caminades sota la pluja, rialles, avió, tren, vaixell pel Rhin, jocs de nit a les habitacions…
»Ha estat una experiència única i inoblidable!»

Els projectes Comenius anteriors, una gran experiència
El primer projecte Comenius en què va participar l’escola tenia el títol «Revive, Rekindle, Renew: Bringing together the best of our heritage forward into our shared future» i vam ser l’escola coordinadora. Es va dur a terme durant els cursos 2008-2009 i 2009-2010, agermanats amb les escoles Szkola Podstawowa nr 1 (Pszczyna, Polònia), Carl-Orff-Schule (Lingen, Alemanya), Dayinlar Primary Education School (Gediz, Turquia) i St. Bede’s RC Primary School (Darlington, Regne Unit). Aquest projecte tenia com a centre d’interès l’intercanvi de tradicions i costums entre els diferents països associats.
Ens vam trobar a Darlington amb les escoles dels altres països. Pocs minuts després d’haver aterrat a l’aeroport de Leeds-Bradford, una alumna de 5è em va dir, referint-se a tot el que veia al seu voltant: «Mai no havia vist tant anglès al meu voltant a la meva vida». Va ser en aquell moment que em vaig adonar realment de la importància que l’experiència tindria per a aquell grup d’alumnes. Per primera vegada a la seva vida, tot allò que havien vist a l’escola, que els havíem dit els mestres i els pares era real, ho veien amb els seus propis ulls, ho escoltaven, ho respiraven. Per primera vegada, aquella llengua era real i la farien servir dins d’un context significatiu. Però no sols era la llengua, sinó la cultura, el clima, els costums, el menjar; tot era autèntic, ho estaven vivint.

Durant aquells dies van participar en les activitats que l’escola va organitzar, juntament amb tots els altres alumnes, locals i visitants; vam visitar dues ciutats importants, York i Edimburg, i per tant també vam descobrir algunes tradicions d’Escòcia. Va ser una setmana plena d’emocions i descobriments per a tothom; tant, que ens hi hauríem quedat uns quants dies més. Per a molts dels alumnes era la primera vegada que agafaven un avió, que viatjaven a un país estranger, i per tant sempre ho tindran en la seva memòria. Per a l’escola, és un orgull haver-los pogut oferir aquesta oportunitat.

És per això que ens vam engrescar a participar en un segon projecte Comenius (2010-2012) «Footsteps for Peace» i, tal com diu el títol, l’objectiu era treballar amb els alumnes la pau i la convivència entre les diferents cultures. L’agermanament estava format per escoles de sis països diferents, incloent-hi la nostra: Szkola Podstawowa nr 25 (Bydgoszcz, Polònia), Henri Dunant Grundschule (Berlín, Alemanya), St. Augustine’s Catholic Primary School (Weymouth, Regne Unit), Dimotiko Scholio Palekastrou (Sitia, Grècia), 1° Circolo Didattico S. Giovanni Bosco (Gravina in Puglia, Itàlia). Dintre de les trobades planificades, n’hi va haver tres amb alumnes, a Berlín, a Weymouth i a Barcelona. Per tant, dos grups d’alumnes de la nostra escola van tenir l’oportunitat de viatjar a les dues primeres i viure una experiència similar a la dels seus companys. La trobada a la nostra escola (primavera del 2012) va ser la cloenda, amb la celebració d’una trobada multicultural en què tots els alumnes de l’escola i de les escoles visitants i la comunitat educativa van ser els protagonistes. Aquells dies, l’escola va ser encara més plurilingüe.

L’Agència Nacional de Madrid (OAPEE) ens va triar, juntament amb quatre centres més de l’Estat espanyol, per anar a una trobada a Vílnius (Lituània), fruit de la valoració feta des del Departament d’Ensenyament de la feina i l’experiència desenvolupada per l’escola en aquest tipus de projectes. A les sessions de treball, organitzades per la Comissió Europea, se’ns va convidar a participar de primera mà en els canvis que es produiran a partir del curs vinent amb el nou programa Erasmus +.

Raquel Hernández Taberner
Coordinadora del Projecte Comenius
Escola Les Acàcies