El projecte Leducas ha permès a l’alumnat de quart de primària de l’Escola Palma de Mallorca comunicar-se a través de pictogrames digitals amb un company de la classe amb síndrome de Down que no es comunica verbalment. La iniciativa, que ha nascut en un centre on la tecnologia està al servei de l’equitat i la inclusió, ha estat premiada com la millor Experiència Docent Innovadora en la categoria de millor projecte TIC d’educació inclusiva, igualtat i diversitat en els XII Premis 2024 de SIMO Educación.
Leducas va néixer el curs 2023-2024 de la necessitat del grup d’alumnes de quart de primària de l’escola de comunicar-se amb el Lucas, un company amb síndrome de Down que no té parla i es comunica amb pictogrames.
L’equip docent que ha treballat amb l’alumnat de quart i ha fet possible el projecte són el coordinador digital de l’escola, en Marc Gudel, la tutora del grup de quart de primària, la Montserrat Rodríguez, i la mestra d’educació especial, la Marina Tudela. Aquesta última va ser la que els va acompanyar en el procés de reflexió sobre les necessitats del Lucas i la recerca de possibles solucions. I va ser a ells que se’ls va ocórrer: “Per què no fem pictogrames digitals?”.
Els pictogrames ja s’utilitzaven de manera habitual a l’escola amb l’alumnat de necessitats educatives especials, i en Marc els va donar l’eina per convertir-los en digitals: la micro:bit, “una placa molt lleugera, econòmica, fàcil de programar i molt inclusiva perquè es pot programar en qualsevol idioma”, que els ha permès explorar els conceptes bàsics de la programació i desenvolupar habilitats de descomposició de problemes, reconeixement de patrons i creació de pictogrames interactius”.
Van pensar en quines accions podia utilitzar el Lucas aquestes plaques: amb les emocions, el temps, les matèries de l’escola i accions diferents —com pintar, escriure i retallar—, i les van programar. La més important era la que el Lucas sempre duia a sobre, penjada al coll, i que era necessària per a la comunicació diària dins l’aula, amb tres ordres bàsiques: “Lavabo”, “Ja he acabat la feina” i “Perdó”.
A través de la programació, en el projecte Leducas s’han aplicat conceptes matemàtics i s’ha fomentat la creativitat, el treball en equip, la resolució de problemes i la comunicació inclusiva en entorns digitals. L’activitat contribueix, a més, al desenvolupament de les habilitats cognitives, creatives i tecnològiques dels alumnes i promou l’equitat en l’accés i la participació de tots els alumnes, independentment de les seves habilitats inicials.
La tecnologia forma part del projecte d’escola
“Volíem que la tecnologia estigués al servei de l’equitat i la inclusió i la utilitzem justament per enriquir els projectes al servei de la inclusió”, explica en Marc Gudel.
El projecte Leducas ha nascut en una escola on l’atenció a la diversitat és un dels puntals del centre i ha incorporat la tecnologia al seu projecte, amb l’adquisició de material TAC, la formació de l’equip docent i la digitalització de les aules. En aquest sentit, des d’I3 fins a 6è es fan activitats de programació i robòtica, i el centre participa en el projecte experimental FAIG del Departament d’Educació —que l’ha dotat amb impressores 3D, una talladora làser, un plòter de tall i una brodadora digital, entre altres— i en iniciatives com el projecte Retotech de la Fundació Endesa.
“Hem fet un projecte de llenguatge i inclusió i, gràcies a la programació, hem treballat la metodologia en pensament computacional. L’alumnat ha adquirit una competència digital molt alta”. “A més”, afegeix, “hi ha hagut una avaluació a través de l’observació directa”. I “molt satisfactòria”, perquè “en Lucas l’ha fet servir!”. Ha estat una cosa molt senzilla “que ajuda molt” i que ha provocat que a l’escola s’hagi pres consciència que la tecnologia està al servei de les persones.
Per la seva banda, els companys del Lucas, que aquest curs marxarà a un centre d’educació especial i ara fan 5è de primària, s’estan plantejant un altre projecte d’inclusió, han passat a un nivell superior. “Podem ajudar altres companys?” Per aquest motiu, estan fent un projecte de programació més avançada que ajudarà un company amb trastorn de l’espectre autista que té problemes amb el soroll, creant un sonòmetre que el permetrà autoregular-se. Si el volum del so ambient supera el seu llindar l’avisarà, utilitzant la mateixa placa micro:bit, però amb l’ajuda de sensors de so, llums LED i intel·ligència artificial.
El projecte Leducas es va presentar a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i als mSchools Students Awards, en què va ser finalista en la categoria d’inclusió, i ha estat premiat com la millor Experiència Docent Innovadora en la categoria de millor projecte TIC d’educació inclusiva, igualtat i diversitat en els XII Premis 2024 de SIMO Educación. També ha estat finalista en els Premis Espiral Internacional 2024 en la categoria d’impacte en l’alumnat a través de la immersió tecnològica.
Web del projecte: https://sites.google.com/escolapalma.cat/leducas-cat?usp=sharing
Vídeo de l’experiència