El valor del treball: retrats d’oficis

Rodatge dels retrats d'ofici a l'Institut Consell de Cent«“L’home pensa perquè té mans”, va escriure Anaximandre aleshores. Mans amb les quals conèixer el seu entorn sense perdre l’equilibri; mans amb les quals transformar-lo fins a fer-se’l amable; mans amb les quals ajudar-se a interpretar-lo; mans amb les quals crear les seves pròpies condicions de vida. Les mans permeten crear la distància que els ulls necessiten per enfocar.»

Cito aquest fragment del llibre d’Eulàlia Bosch, Un lloc anomenat escola (Graó, 2009), en què fa referència al filòsof de Milet, ara fa gairebé uns tres mil anys, perquè il·lustra ben bé el que s’esdevé al Taller de cinema: Retrats d’oficis. Darrere del procés manual de produir sempre hi ha una elaboració intel·lectual, un procés creatiu pensat per donar sentit a un objecte —una sabata, una barca, un pa rodó o un pentinat—, o bé per elaborar un retrat dels protagonistes i extreure’n l’essència del valor del seu treball.

En els retrats documentals fets pels adolescents que han participat en aquest taller de diversificació curricular —ideat i organitzat pel programa Èxit i per l’Associació A Bao A Qu—, s’evidencia aquesta conjunció. Els nois i noies enfoquen les càmeres; graven els sons evitant de sobreposar-hi músiques que embrutarien l’autenticitat de l’ambient de treball; fan un primer pla de les mans, de les eines endreçades, dels comentaris entre els companys del taller o de la botiga; capten el bon tracte amb el client i sobretot l’estima per la feina ben feta, i d’aquesta manera experimenten ells mateixos allò que sovint els volem transmetre de manera abstracta: el valor que té l’esforç per donar valor afegit a les coses que fem.

Presentació Retrats d'Oficis
Presentació Retrats d'Oficis

Ha estat especialment interessant escoltar-los en la presentació de la projecció dels documentals al Centre d’Arts Santa Mònica, el 3 de maig passat, en la qual tots ells, i elles, quan han parlat de com va anar la filmació i el muntatge, s’han referit a l’esforç, a tot el que han après i conegut de nou, a la il·lusió i sobretot a com els va captivar allò que retrataven. Un d’ells, en Joan, que va poder seguir en directe una emergència dels bombers, explicava com havia sentit l’emoció de l’acció en temps real!

Emoció ha estat una altra de les paraules utilitzades pels autors dels documentals… No ho oblidem: perquè els aprenentatges esdevinguin significatius, han de tenir dosis de subjectivitat que captivin l’alumne; un toc de sorpresa que atrapi el seu interès i l’empenyi a abordar un procés de treball que requereix esforç i feina, com ara el de produir un documental, des de l’etapa prèvia de documentar-se i pensar el guió, fins a la de localitzar, filmar i muntar el curt.

Presentació Retrats d'Oficis
Presentació Retrats d'Oficis

En definitiva, aquests alumnes de les aules obertes de 3r i 4t d’ESO dels instituts Consell de Cent, Joan d’Àustria, Príncep de Girona i Verdaguer, que enguany han participat en el taller, amb l’acompanyament dels professionals del cinema de l’Associació A Bao A Qu, han après un nou llenguatge, el cinematogràfic, i n’han conegut tot el procés, des de la ideació i la planificació fins al rodatge i el muntatge, com aquell qui diu sense adonar-se’n.

I no sols han documentat el procés de treball dels oficis retratats, sinó també el seu propi procés de treball, creant un bloc per reflectir-hi els avenços fets. No cal dir que s’hi veu la mà dels tutors i tutores, que en tot moment han acompanyat el treball, tant en les sessions de taller com en el relat que anaven publicant.

Hem parlat de valor del treball, però hauríem pogut dir valor afegit: aquest procés ha afegit valor a l’experiència escolar d’aquest nois i noies. Només cal conèixer-los en la presentació il·lustrada que cadascun fa en el bloc: com es defineixen, i com se senten d’orgullosos de l’institut on van i de ser com són. Aquest és un metaretrat dins del propi retrat: el de la gran diversitat d’unes aules on conflueixen molts alumnes estrangers, alumnes discapacitats auditius (en el cas de l’Institut Consell de Cent) i alumnes amb dificultats d’aprenentatge, capaços de treballar en equip, posar-se d’acord i dur a terme allò que s’han proposat. Conèixer i reconèixer, segurament és un altre d’aquest ingredients imprescindibles perquè hi hagi aprenentatge.

Alumnat del taller de cuina d’Èxit, de l’aula oberta de l’Institut Bernat Metge, servint el piscolabis al final de la projecció dels Retrats d’oficis
Alumnat del taller de cuina d’Èxit, de l’aula oberta de l’Institut Bernat Metge, servint el piscolabis al final de la projecció dels Retrats d’oficis

Amb aquest preàmbul esperem haver-vos despertat les ganes de visionar els documentals i de passejar-vos pel bloc de «Retrat d’oficis». Creiem que és una mostra de la qualitat que pot arribar a tenir l’atenció a la diversitat a les aules.

FILMS:

Institut Consell de Cent
‘Lola’ torna al mar
Història d’un sabater

Institut Joan d’Àustria
La ferreteria de la senyora Pepita
Bombers
Perruqueria Binèfar

Institut Príncep de Girona
L’aprenent de peixatera
El forn del barri
Perruqueria Pizarro

Institut Verdaguer
La carnisseria Halal
El cuidador d’aus