Entre el 6 i el 21 de març d’enguany deu alumnes titulats i dos professors del cicle superior de joieria artística de l’Escola d’Art del Treball (EAT) de Barcelona vam fer una estada a la Xina amb motiu de la 2011 Invited International Contemporary Jewellery Art Exhibition.
El contacte
La vinculació amb l’entorn incorpora una sèrie d’objectius bàsics a la nostra escola. Tot i que normalment aquest tipus de relacions són d’àmbit concret i properes en l’espai, o bé es duen a terme dins de programes establerts, com ara la formació obligatòria als centres de treball o les pràctiques derivades de la Carta Erasmus, en el nostre cas cal que tinguem molt en compte —més enllà de l’àmbit principalment local d’actuació— tant la procedència de l’alumnat com la difusió del treball del nostre alumnat cada cop més ampli.
El món de la xarxa Internet, entre altres factors polítics, socials i sobretot econòmics, ha revolucionat el concepte «entorn» i la possible vinculació entre les persones. En aquest sentit i a través de la plataforma Klimt 02, que aplega una xarxa social de professionals, estudiants i escoles vinculades a la joieria, el curs passat una estudiant de la China Academy of Art (CAA) de Hangzhou a la Xina, Aiyu Zhu, i la professora Zhou Wu es van posar en contacte amb la nostra escola i ens van fer una visita que va ser d’allò més fructífera.
L’intercanvi
Després de mesos de preparació, i aprofitant la setmana blanca i una altra de lectiva, la comitiva de l’escola va sortir en direcció a Xangai, Pequín, Hangzhou i Xuzhou. Les visites de caràcter cultural (visites a monuments i museus, gastronomia, comerç…) es van alternar amb les docents i les institucionals.
A Pequín vam visitar la Central Academy of Fine Arts (CAFA). A Hangzhou vam desenvolupar el gruix de l’intercanvi, amb la participació en la mostra 2011 Invited International Contemporary Jewellery Art Exhibition, en què l’alumnat i el professorat de l’EAT compartia espai expositiu amb alumnes, professors i professionals de la joieria vinculats a la CAA de Hangzhou. L’EAT hi va aportar trenta peces provinents dels millors projectes finals de cicle dels darrers deu anys, del fons d’art de l’escola donades per exalumnes i de realitzacions del professorat.
La visita als diferents campus universitaris de l’acadèmia xinesa i la participació en una presentació d’un projecte, on vam poder comprovar les similituds i diferències en els procediments de treball i la tria de conceptes explicats, van aportar contingut a les expectatives suscitades prèviament.
L’EAT va presentar l’escola en el seu conjunt, el cicle formatiu de grau superior de joieria artística i una proposta de treball per al futur.
Nous projectes
La vinculació entre escoles i persones amb un interès comú fa que la relació tingui continuïtat. De manera immediata, és prevista la participació en un bloc a la plataforma Klimt 02 i, amb posterioritat, durant el curs 2011-2012, es durà a terme un taller (workshop) a les dues escoles amb relació a la incorporació d’un material alternatiu a la joieria. Aquest projecte compartirà les seus de Barcelona i Hangzhou, a part del món virtual.
Els paràmetres d’escala local i global han canviat, també el d’ubiqüitat. L’entorn virtual és un indicador que cal considerar a l’hora de dissenyar els objectius dels plans estratègics dels centres. Tanmateix l’obertura a l’exterior aporta a l’alumnat de cicles formatius d’art i disseny noves possibilitats de desenvolupament personal. L’EAT, des de la seva creació, potencia la participació en fires internacionals, concursos i exposicions de primer ordre, programes de pràctiques com Erasmus i Leonardo, entre altres esdeveniments.
Cal que ens comuniquem virtualment, però també que visquem en la dimensió temporal.