“El Monstre al laberint”, l’òpera col·lectiva i participativa del Liceu que no s’ha pogut estrenar

El 24 i el 27 de març, i l’1 el 4 d’abril,  823 alumnes d’ESO i batxillerat de 20 centres educatius de Barcelona i de la resta de Catalunya havien d’actuar al Gran Teatre del Liceu en l’estrena de l’òpera “El Monstre al laberint” de Jonathan Dove, una reinterpretació del mite de Teseu i el minotaure a partir d’una creació col·lectiva i participativa.

L’estat d’alerta sanitària ha suspès l’estrena d’aquesta òpera participativa en la qual aquests nois i noies havien de compartir escenari amb professionals de la música i les arts escèniques. Dirigida per Paco Azorín, el muntatge trasllada la història mítica de Teseu i el grup de joves que han de trobar la manera de vèncer el minotaure del laberint, a la realitat actual de les persones refugiades.

A cada funció hi havien de participar alumnes diferents, juntament amb la Coral Càrmina i el Cor Bruckner, a més dels solistes Roger Padullés (Teseu), Gemma Coma-Alabert (mare) i Toni Marsol (Dèdal) i l’actor Marc Pujol (rei Minos). Tots ells dirigits per Manel Valdivieso i acompanyats per l’Orquestra del Conservatori Superior de Música del Liceu  i les videocreacions de Pedro Chamizo, que ens traslladen als moviments migratoris contemporanis.

Tres cors, tres col·lectius importants de l’òpera

Els més de 800 estudiants que participaven en l’òpera formaven part de tres cors que encarnen tres col·lectius molt importants. Els alumnes de 3r i 4rt d’ESO eren les víctimes joves que són portades amb una barca a l’illa de Creta per entrar al laberint del rei Minos i morir; els de batxillerat, els adults que es lamenten perquè veuen que els fills més grans els ha tocat aquest destí fatal a causa de la mala gestió que ells mateixos han fet de tot plegat; i finalment, els noies i noies de 1r i 2n d’ESO es queden sense els seus germans, el seu suport de sempre. Teseu és l’heroi que els ha de portar una solució dins d’aquest caos, i intentar salvar la vida dels seus companys d’aventura.

L’alumnat ha estat treballant durant mesos la preparació musical de l’òpera, la posada en escena i el procés de creació amb professionals del moviment i l’escena (Carlos Martos), el cant (Buia Reixach) i amb el professorat de música dels seus centres. El projecte va començar a gestar-se el gener de 2019 i havia de tenir un recorregut a les temporades següents.

14 centres educatius de la ciutat implicats en el projecte

A Barcelona 14 centres educatius de la ciutat s’han implicat en el projecte: l’Escola Nou Patufet, l’Escola Santa Anna, l’Institut Emperador Carles, l’Institut Montjuic, l’Institut Escola Oriol Martorell, l’Institut Pablo Picasso, l’Institut Quatre Cantons, l’Institut Vall d’Hebron, l’Institut XXVa Olímpiada, el col·legi Jesuïtes del Clot, el col·legi Jesús Maria Claudina, els Maristes La Immaculada, l’Escola Sagrada Família i l’Escola Sant Felip Neri.

Aquest projecte ha estat impulsat dins del programa artístic i educatiu del Gran Teatre del Liceu i  promou la passió per les arts als estudiants de secundària i fomenta la seva participació i creació col·lectiva d’una òpera. Integrat dins Liceu Aprèn, ha permès desenvolupar un projecte de formació integral de creació col·lectiva i de presa de consciència de problemàtiques actuals, que implica diversos àmbits de coneixement, des de l’artístic i musical fins al social, lingüístic, físic, digital…

En alguns centres, com l’Institut Montjuïc, s’ha convertit en un projecte multidisciplinar que ha donat peu a explorar el món del mite a l’imaginari col·lectiu a través de l’art, i a reflexionar sobre problemàtiques socials actuals i les emocions que generen. En aquest centre la proposta s’ha estès a tots els nivells educatius, i hi han col·laborat alumnes, famílies, professorat i d’entitats culturals.

Més informació sobre l’òpera (enllaç)

Podeu veure el procés de treball que han fet els nois i noies que participen en l’òpera en aquesta docusèrie realitzada pel Liceu

Deixa un comentari