Amb el projecte We are English, l’alumnat de cicle superior de la nostra escola participa en el disseny i la gravació de continguts en anglès adreçats a la resta de cursos, a les seves famílies i a les escoles participants en el projecte eTwinning.
La iniciativa ha contribuït que el 100 % de l’alumnat de 6è de primària hagi assolit les competències bàsiques el curs 2023-24, i acaba de rebre la Baldufa de Plata a la categoria de Guia Docent als Premis Espiral. El 19 de novembre presentarem l’experiència a SIMO Educación 2024 com una de les tres finalistes de la categoria Bona Pràctica d’Educació Emocional 2024.
Tot va començar quan els nois i noies de sisè de primària del curs 2023-2024 van veure l’enregistrament d’un dels seus vídeos de quan feien primer, i, en veure la seva empenta i il·lusió, van plantejar crear un canal per convertir-se en youtubers. I d’una proposta de l’alumnat que semblava massa optimista ha sorgit un projecte ambiciós que va incorporant noves idees i que s’està ampliant durant el curs 2024-2025.
Es va fer una pluja d’idees per escollir el nom del canal, i We are English en va ser el guanyador. Els alumnes van dissenyar el logotip del canal mitjançant un concurs, i vam establir plegats les normes de creació i adaptació del contingut als diversos públics objectiu. Ràpidament, l’experiència es va estendre a l’alumnat de 5è de primària.
Vam adquirir una pissarra eGlass Lightboard amb leds de llum, que permet projectar el contingut de l’ordinador i escriure amb retoladors de neó de manera que poden estar mirant la càmera i escrivint a la vegada. És un dispositiu molt atractiu que augmenta les ganes de l’alumnat de participar en l’activitat.
També els agraden molt els sortejos que fem per decidir els presentadors de cada setmana, i el fet que no ho puguin repetir gaire sovint per donar la possibilitat de participar a tots els alumnes del grup afegeix molta emoció a aquest moment. El curs passat hi va participar el 75 % dels 50 alumnes de cicle superior, inclòs l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NEE, trastorns d’aprenentatge o comunicació, o alumnat nouvingut).
La motivació per aquesta activitat s’ha encomanat a la resta de grups de l’escola, i els alumnes de cicle mitjà pregunten quan podran convertir-se en creadors de continguts. “Sento que estic fent aquests vídeos per ajudar els altres alumnes a estudiar de manera més divertida i que els surtin bé els exercicis”, diu l’Elsa, alumna de 6è d’aquest curs.
“Els professors som nosaltres”
És un projecte que ens fa sentir importants, ja que els professors som nosaltres, i, independentment del nostre nivell de llengua anglesa, ens veiem capaços d’ensenyar a persones que coneixem i que són importants per a nosaltres. A mi m’ha ajudat a pronunciar millor, i penso que podria ser mestre de gran”, explica l’Oriol, un altre alumne de 5è.
Amb l’alumnat fem sessions de brífing, on acordem el vocabulari a introduir i els proporcionem imatges i àudios de suport perquè la capacitat de treball i esforç de l’alumnat ajudi a aconseguir una intervenció didàctica de bona qualitat. També col·labora en el muntatge de l’eGlass i millora la seva competència digital amb aportacions a la part tècnica de la realització dels vídeos.
L’alumnat de l’escola interactua amb els vídeos i els comentaris al Classroom i els ajuda a entendre els conceptes complicats de cada curs. En el cas de les famílies, han de respondre a petites activitats de listening a mesura que avança el vídeo. I, pel que fa a les activitats del projecte eTwinning, l’alumnat ha dissenyat la seva habitació ideal, ha creat un receptari internacional, ha elaborat un diccionari multilingüe…
El 100 % de l’alumnat de 6è de primària ha assolit les competències bàsiques
El projecte We are English és una experiència reproduïble i transferible a altres centres que ha contribuït que un 100 % de l’alumnat de 6è de primària de la nostra escola assoleixi les competències bàsiques a finals del curs 2023-24. Al mateix temps, s’observa una millora en les competències orals de l’alumnat de cicle superior i en la gramàtica, i en les competències escrites de l’alumnat dels altres cursos.
El projecte posa l’alumne al centre del procés i fa possible que l’èxit de l’aprenentatge de la llengua anglesa no vingui determinat per la facilitat d’accessibilitat a l’anglès de la seva unitat familiar ni pels recursos econòmics de què disposa la família.
En definitiva, no només ha demostrat ser una eina innovadora per a l’aprenentatge de l’anglès, sinó que també ha fomentat la col·laboració i la inclusió de tot l’alumnat, la qual cosa ha marcat una diferència significativa en l’educació emocional i lingüística dels estudiants. L’èxit del projecte fa palès el compromís de l’escola amb una educació inclusiva i de qualitat, on cada alumne té l’oportunitat de brillar.