Els alumnes i professors del CFGS d’Educació Infantil de l’escola Solc Nou vam participar en el taller «Els cicles a través de l’art», i el vam valorar com una experiència molt enriquidora i positiva.
El programa Art i Absència (Associació AVES) proposa diversos tallers i formacions per treballar les emocions i els processos vitals a través de l’art i l’expressió plàstica.
A la primera part, una exposició d’obres d’art a propòsit de l’activitat ens va despertar la curiositat, i es van fer comentaris i reflexions interessants. El fet de partir de la naturalitat per enfocar els temes que anaven sorgint (finitud, memòria, temps, mort, dol, pèrdues, alegria, tristesa, enyor…), sense pors ni tabús, va ser un dels aspectes més ben valorats per l’alumnat del cicle, que seran futurs educadors.
Posteriorment, se’ns va proposar de fer un treball obert a la creativitat. A partir d’una activitat aparentment senzilla, com la creació d’una «obra d’art» personal, vam expressar de manera pràctica i plàstica els sentiments que ens havia suscitat la visita a l’exposició, a més de tot allò que volguéssim transmetre en aquell moment concret. Els alumnes van posar una part d’ells mateixos en la creació d’aquell objecte tan personal, des d’un retrobament amb el seu jo més íntim.
La part de creació va ser molt intensa. Després vam posar en comú el treball i vam compartir què havia sentit cadascú i quin era el sentit personal de l’obra creada. Va ser molt emotiu i cohesionador: els alumnes, asseguts en cercle dins un espai ample, il·luminat i molt acollidor, van presentar les seves creacions, i es van expressar de manera espontània i natural, escoltant i participant animadament en l’activitat.
Aquest taller és una eina molt pràctica i útil —partint de la introspecció, la reflexió i el diàleg— que es pot aplicar posteriorment, tant en la vida personal com en l’àmbit professional.
Personalment, he participat en un dels cursos de formació per al professorat que ofereix el projecte Art i Absència. A la proposta sobre la gestió de les emocions en els processos de pèrdua i dol, l’equip interdisciplinari del projecte presenta —de manera molt vivencial i pràctica— eines i recursos per aprendre a reconèixer i gestionar les pròpies emocions, amb la finalitat de poder acompanyar millor els alumnes.
És una proposta formativa molt recomanable, al meu parer, per a les persones que treballem en el món educatiu, perquè ens ajuda a obrir els ulls a la realitat i a les necessitats dels infants, però començant per nosaltres, tot ajudant-nos a reconèixer com vivim i gestionem els nostres propis dols per poder transformar l’experiència dolorosa en alguna cosa que ens aporti un cert aprenentatge vital i ens ajudi a créixer.
A més de la base teòrica, on es presenten continguts relacionats amb el tema (gestió de les emocions; estils comunicatius; fases, etapes i tasques del dol; bases psicopedagògiques dels processos de dol en els infants…), es treballa amb diversos llenguatges expressius que faciliten la integració d’aquests continguts i fomenten la reflexió a partir de les experiències personals, relacionades amb la pròpia vivència i la gestió de les pèrdues. Per això és tan positiu poder utilitzar un recurs formatiu com aquest i saber reconèixer de quines eines disposem nosaltres mateixos per acompanyar els infants.
María José Mallo Payá
Professora de CFGS i membre de l’equip directiu de l’Escola Solc Nou