Projecte compartit del camp d’aprenentatge de Barcelona amb escoles de la ciutat.
Els projectes compartits són propostes innovadores dels camps d’aprenentatge que pretenen incidir en la manera de treballar amb els alumnes a partir d’una situació o un problema que els porti a fer-se preguntes sobre un fenomen determinat.
Aquest és el tercer curs que, amb el nom Expliquem el barri, fem un projecte compartit amb centres de la ciutat que volen desenvolupar amb el seu alumnat de 5è o 6è un treball d’estudi, investigació i anàlisi de l’entorn més proper: el barri.
Els docents implicats dels centres participants i els del camp d’aprenentatge es constitueixen en un grup de treball que va desenvolupant el projecte al llarg de diferents reunions de treball en les quals s’intercanvien experiències, es planifica, es fa formació compartida (molt útil per a les eines TAC) i s’elaboren els materials didàctics necessaris.
Aquest curs es va triar com a punt de partida la demanda d’informació que, per escriure una novel·la, fa una jove escriptora. A partir d’aquesta situació o cas, l’alumnat treballa tot un seguit d’aspectes per tal de poder ajudar-la. La investigació es fa en grups cooperatius i no se centra només en aspectes estructurals o històrics, sinó que es posa l’èmfasi en aspectes socials, mediambientals i naturals. Mitjançant un treball interdisciplinari d’elaboració d’itineraris, enquestes a peu de carrer, anàlisis mediambientals i exploració de la biodiversitat, es pretén aconseguir una visió global del propi entorn.
A més del treball de recerca al mateix centre, cada grup classe fa, amb la participació dels docents del camp d’aprenentatge, tres sortides: un recorregut guiat pel mateix alumnat pels llocs que han considerat més representatius del barri; un treball de camp de recollida de dades a partir d’enquestes a veïns i comerciants, l’anàlisi del trànsit i la contaminació acústica, i la identificació d’arbres i ocells; i una visita a una entitat administrativa o associativa del barri.
Com a producció final del projecte, cada centre elabora una presentació compartida amb la resta de participants i, en la mesura de les opcions de cadascun, amb altres membres de la comunitat: companys d’altres cursos, famílies i entitats del barri (en aquest cas es tracta d’un bon exemple de model d’aprenentatge-servei).
El dia 20 de febrer passat ens vam reunir a la seu del Camp d’Aprenentatge de Barcelona els participants en aquest curs: Escola Jacint Verdaguer (Poble-sec), Escola La Mar Bella (Poblenou) i Escola Torrent d’en Melis (Guinardó). L’alumnat de cada centre va explicar als seus companys allò que havien descobert del seu barri: és una excel·lent oportunitat per treballar la competència oral. El fet d’adreçar-se a tot un auditori constitueix un repte que podem assegurar que, un cop superat, suposa per a l’alumnat una motivació extraordinària.
L’objectiu final per part del camp d’aprenentatge és estendre el projecte als diferents barris de la ciutat, de manera que a cadascun algun centre que hi hagi participat esdevingui un referent per a la resta d’escoles de l’entorn i, així, anar teixint una xarxa a l’abast de tota la comunitat.
Si en voleu més informació la trobareu en aquest enllaç.