Sensibilitzar l’alumnat sobre la discapacitat i l’accessibilitat

Un treball audiovisual de tres alumnes de primer d’ESO de l’Institut Joan Boscà ha estat guardonat a la 28a edició del concurs escolar de l’ONCE.

Sota el lema ‘Fes el teu barri accessible’, la participació en aquest concurs permet als professors parlar a l’aula sobre la discapacitat i l’accessibilitat i sensibilitzar al seu alumnat, amb el suport de material educatiu que reben de la organització del certamen. A partir d’aquí es convida els estudiants a fer un treball en el qual es denuncien les barreres i les dificultats d’accessibilitat que hi ha al seu barri que, segons el curs, pren forma de cartell (de 3r a 6é de primària, grup A), un reportatge de premsa o un video (1r i 2n d’ESO, grup B), o d’un mapa físic o digital del barri que recull tant els punts en què s’han adoptat mesures especials d’accessibilitat com els punts amb barreres i dificultats d’accessibilitat. (3r i 4t d’ESO, grup C). En una quarta categoria, adreçada a l’alumnat d’educació especial, el treball consisteix en expressió plàstica lliure sobre les barreres i dificultats d’accessibilitat al seu barri.

Sota el títol “Crazy Smiles”, el treball de les tres alumnes de l’Institut Joan Boscà ha estat el guanyador en la categoria B i és un vídeo-reportatge molt original que ofereix, a través de la simulació del moviment des del punt de vista d’una persona amb discapacitat visual, i al ritme d’una cançó de l’Stevie Wonder, les barreres que li impedeixen moure’s pel seu entorn de manera independent i satisfactòria. Segons la tutora del grup guanyador i coordinadora pedagògica del centre, Maite Condal, el treball previ de sensibilització es va realitzar en el marc de les tutories de primer d’ESO i les tres alumnes han creat el seu reportatge de vídeo de forma autònoma, a partir de la seva imaginació i dels recursos i del programari que ofereixen els ordinadors personals del programa Educat 2.0

El concurs escolar de l’ONCE és d’àmbit estatal i el vídeo guardonat ha estat escollit entre els 2.922 treballs que s’han presentat aquest any a Catalunya. “Crazy Smiles” ha resultat guanyador tant en la fase d’àmbit provincial com en la d’àmbit autonòmic i ara està a l’espera a que durant aquest mes de maig es coneguin els guanyadors de la fase final estatal.

Tot i així, val a dir que es tracta d’un concurs amb premis per a tots els alumnes, professors i centres que s’hi han presentat, siguin o no guanyadors, i en ell el més important és la participació. Amb tots els treballs presentats es crearà un gran mapa de l’accessibilitat de Catalunya i Espanya que resumirà d’un sol cop de vista els punts en els quals l’accessibilitat hauria de ser millorada.