Imagineu què significa per a un noi o una noia no poder llegir i entendre fàcilment els escrits que l’escola i la vida li posa davant dels ulls? Significa fracàs, vergonya i frustració. I per al conjunt de la societat, significa conviure amb una injustícia, limitar l’aportació al bé comú que farien les persones afectades i perjudicar la vida democràtica perquè impedeix la participació informada de tots els ciutadans.
Per contribuir a pal•liar aquests mals, uns nou-cents escolars de primària i secundària de la ciutat de Barcelona que tenen dificultats per comprendre el que llegeixen reben setmanalment l’ajuda d’uns noranta alumnes de primer curs de les facultats de Pedagogia i Formació del Professorat de la Universitat de Barcelona. Ens referim al projecte «Amics i amigues de lectura», una iniciativa que s’inscriu i s’aixopluga a l’interior del programa Èxit del Consorci d’Educació de Barcelona.
Una part dels nois i noies que gaudeixen del programa Èxit reben una atenció doble: reforç escolar global i treball sobre les competències lectores. Els objectius són combatre el fracàs escolar, contribuir a la igualtat d’oportunitats i evitar que ningú vegi que el seu desenvolupament s’atura per manca d’atenció educativa. A més, si ens centrem en la lectura, es vol també convertir l’acte de llegir en un plaer i en una experiència significativa. En definitiva, la voluntat del programa Èxit i del projecte «Amics i amigues de lectura» és col•laborar amb els centres educatius i les famílies per tal d’aconseguir que no quedi ningú al marge.
Però el projecte «Amics i amigues de lectura» és també una oportunitat d’aprenentatge per als alumnes universitaris. Alhora que ajuden els nois i noies a llegir millor, ells mateixos aprenen competències lligades directament a les seves futures professions. I les aprenen en el moment de l’acció, en el moment posterior de la reflexió i en el moment d’imaginar les millores que es poden incloure en cada nova sessió. La Universitat de Barcelona reconeix aquest procés d’intervenció cívica i d’aprenentatge acadèmic com una manera excel•lent d’aprendre i, per tant, s’esforça per incorporar-lo a la seva oferta formativa. La universitat vol afegir la responsabilitat i el comprimís en les seves funcions clàssiques de docència i recerca.
D’això, en diem aprenentatge servei, la combinació de servei a la comunitat i d’aprenentatge en una sola activitat, una bona eina per convertir-se en millors professionals i per contribuir com a ciutadans a mitigar i transformar allò que no és admissible.
Josep M. Puig Rovira
Oficina de l’ApS de la Facultat de Pedagoia de la Universitat de Barcelona