Ensenyament presentava a principis d’aquest mes el document “Orientacions pràctiques per a la millora de l’ortografia”, que té com a objectiu millorar la competència escrita, especialment l’ortografia, a l’educació secundària.
La consellera va remarcar la importància de recuperar el valor de l’ortografia per poder recuperar el valor de la qualitat. Va destacar que cal explicar a tots els centres què és l’ortografia, perquè no és un tema exclusiu del l’àrea de llengües sinó, un tema transversal a totes les matèries. També va incidir en mantenir la importància de l’ortografia però amb noves metodologies, renovant les tècniques per aconseguir el mateix objectiu”.
Les orientacions presenten una metodologia més reflexiva, i inclou processos per conèixer i aplicar les normes ortogràfiques, recursos fonamentals com la pràctica visual i auditiva, i impulsa l’ús del diccionari, entre d’altres. Un estudi realitzat pel Departament d’Ensenyament evidencia que molts alumnes saben les normes però no les apliquen.
La memòria visual i auditiva, la lectura, la pronunciació, la inducció i el coneixement de les normes ortogràfiques bàsiques són fonamentals a l’hora d’escriure. L’alumnat pot enriquir el seu vocabulari i conèixer les normes ortogràfiques a través de textos, àudios i llibres.
El document elaborat per Ensenyament recull diverses referències a estudis que desmenteixen el tòpic que els alumnes escriuen malament a causa de l’augment de l’ús de les tecnologies. No hi ha cap evidència que demostri que les xarxes socials hagin perjudicat l’ortografia dels estudiants.
Us facilitem un recull de notícies al respecte:
Faltes. Diari El Punt Avui. 22/10/14
Ensenyament dóna eines als centres educatius perquè els alumnes millorin l’ortografia amb noves metodologies. ACN. 4/11/14
Ofensiva per millorar l’ortografia a l’ESO. Diari Ara. 5/11/2014
Quan les faltes no són l’únic problema (Article d’Opinió). Diari ara. 05/11/2014
La millor autocorrecció. El Periódico. 5/11/14
La lletra entra pels colzes. El Periódico. 5/11/14
L’ensenyament de l’ortografia necessita una renovació. El diari de l’educació. 5/11/14