Una nova experiència al CEE La Ginesta
Al llarg del curs escolar 2014-2015, hem portat a terme a l’Escola La Ginesta un projecte basat en la teràpia assistida amb gossos conduïda pels professionals del Centre de Teràpies Assistides amb Cans (CTAC). Aquesta activitat ha estat possible gràcies a la donació de l’Obra Social ”la Caixa”, que va confiar en aquest projecte i en la seva idoneïtat a la nostra escola. És la primera vegada que ens impliquem en un projecte com aquest. Hi vam creure des del principi i el vam encarar amb il·lusió, incerteses i el desig que sortís bé. Ara estem en condicions de dir que ha estat un èxit, plausible en els resultats amb els alumnes i en la valoració positiva de tots els professionals.
La durada de la iniciativa va ser setmanal, cada dimarts a la tarda, de 15 a 17 hores, i un divendres al mes dins la mateixa franja horària. Es va estendre del mes d’octubre del 2014 al mes de maig del 2015. Vam organitzar les sessions en dos quadrimestres, d’octubre a gener i de febrer a maig, de manera que a cada quadrimestre hi va haver dues sessions grupals i dues d’individuals. En total, quatre sessions grupals i quatre d’individuals. Les sessions dels divendres incloïen tot el grup classe. D’aquesta manera, tota l’escola n’ha sortit beneficiada, ja que ha atès els 56 alumnes escolaritzats.
Ha calgut dissenyar molt bé els objectius que volíem aconseguir amb cada alumne o grup d’alumnes, i el criteri per agrupar-los van ser els objectius específics comuns que volíem aconseguir i que compartien, sense perdre de vista el gran objectiu final: aconseguir el benestar emocional del nostre alumnat. Tot plegat ha implicat un gran esforç d’organització i funcionament de les tardes del dimarts que ha pagat la pena, ja que tot el professorat ens hem implicat en el projecte i hem realitzat una formació prèvia impartida pel mateix CTAC per comprendre com funcionava la teràpia.
La resposta dels alumnes ha estat molt positiva, i tots ells han esperat amb ganes i il·lusió la tarda de treball amb els gossos. La preparació curosa i prèvia de les activitats, l’entrega del professorat i la bona entesa que hi ha hagut amb el CTAC han facilitat molt la fluïdesa de cada sessió. D’altra banda, s’ha procurat respectar el procés de cada alumne i adequar-se al ritme de cadascú.
Creiem que aquesta activitat amb gossos funciona amb el nostre alumnat i pot ser extensible a altres escoles d’educació especial. Tenim la sort de continuar realitzant-la el curs que ve, 2015-2016, i, encara que les teràpies són llargues, els beneficis ja s’han començat a notar. I estem segurs que es continuaran notant.