Joves, adolescents i consum

Quan li van preguntar al Víctor què havia après amb el projecte d’Aprenentatge Servei que havíem estat realitzant a l’institut va contestar: “Una manera de combatre el capitalisme”. Aquella frase no estava donant resposta només a la pregunta que li estaven fent, responia també a les moltes preguntes que des de SETEM Catalunya ens fèiem sobre el sentit del projecte i si valia la pena.

Posa la teva xinxeta a Pam a Pam!! Construeix el teu mapa de consum responsable és un projecte d’Aprenentatge Servei (ApS) que porta l’Economia Solidària i el Consum Responsable a la comunitat educativa en format de tallers vivencials. La idea de transportar el Pam a Pam, el mapa de l’economia social i solidària, a les aules de tercer de l’ESO va sorgir com a mètode per sensibilitzar l’alumnat dels instituts i canviar els seus hàbits cap a un consum més responsable, crític i conscient.

Aquesta sensibilització s’encabeix dins la fase d’Aprenentatge, centrada en els tallers a les aules. Una vegada l’alumnat ha adquirit certs coneixements i ha fet certes reflexions, la següent fase del projecte consisteix a intentar identificar iniciatives al seu barri que ofereixin una manera alternativa de fer economia, entrevistar-les i afegir-les al mapa virtual de Pam a Pam per fer-les visibles i donar-les a conèixer. D’aquesta manera, del Servei Comunitari que fan els i les joves se’n beneficia tant el projecte Pam a Pam com la ciutadania en general, que podrà consultar a través del web www.pamapam.org les iniciatives d’Economia Social i Solidària que té prop de casa i que han identificat els i les joves.

Amb la resposta delPosa_teva xinxeta_pam_pam0 Víctor, l’alumne de l’Institut Montjuïc, no queda molt clar si vam assolir el nostre objectiu un cop finalitzat l’APS; de fet, valorar si trenta alumnes canvien el seus hàbits de consum o no és força complicat. No obstant això, en acabar el projecte ens vam adonar que la seva importància no requeia només en l’assoliment d’aquell primer objectiu marcat: desenvolupar un projecte com aquest va permetre que els i les joves passessin per un procés reflexiu que els incités a qüestionar què hi ha darrere dels productes que consumim.

Així doncs, més enllà de voler canviar els hàbits de consum de la ciutadania catalana, valorem que la joventut es faci preguntes i conegui la cara -molt sovint desconeguda- dels texans de marca que vestim, de les pomes que comprem als grans supermercats o dels telèfons mòbils que adquirim. Hem fet possible, doncs, que l’alumnat es converteixi en un agent crític donant-los a conèixer una nova forma d’organitzar els factors de producció i de comercialització. Si després de la reflexió crítica, es transformen en agent de canvi, podem estar encara més satisfetes.

En definitiva, la resposta d’en Víctor explica perfectament l’essència del projecte: un procés de coneixement i d’anàlisi de la realitat per promoure una consciència crítica sobre les causes de la injustícia global i alhora les alternatives per a una economia solidària.

Més informació sobre el projecte: Web d’Aprenentatge i servei comunitari del Consorci d’Educació

 

Vídeo de l’experiència APS- Posa la teva xinxeta a Pam a Pam! Construeix el teu mapa de consum responsable