“A cada escola que vaig m’hi sento com a casa!”

Eloi Masip és un dels cinc docents de l’equip de substitucions exprés del Consorci d’Educació de Barcelona d’aquest curs 2021-2022. Va fent tasques com a docent en diferents centres educatius i s’hi està fins al nomenament de la persona substituta, que normalment són un parell de dies. El curs passat va treballar en més de quaranta centres educatius de la ciutat de Barcelona.

Com et sorgeix la possibilitat de treballar com a docent de substitucions exprés?

Jo vivia Reus. Vaig veure la possibilitat de treballar aquí i vaig decidir presentar-m’hi el curs passat perquè tenia ganes de treballar de docent. Creia que era una bona oportunitat tenir la possibilitat de veure diferents escoles. Això em fa créixer i m’engresca molt. M’estrenava com a docent i crec que va ser una decisió encertada. És una feina que et posa a prova cada dia.

Quina és la vostra funció?

L’equip de substitucions exprés som un grup de mestres de primària i secundària. I cada dia, o cada dos o tres, canviem d’escola. La nostra funció és cobrir les baixes que van sorgint dia a dia, fins que arriba la persona substituta per nomenament. El curs passat, més que res, fèiem cobertura de baixes per COVID-19. I la veritat és que va funcionar molt bé. Érem set docents de primària i quatre de secundària, i actualment som tres de primària i dos de secundària. De moment anem bé així. Tots els docents tenim un perfil similar, amb moltes ganes de tirar el projecte endavant i amb molta motivació.

Com saps a quina escola aniràs l’endemà?

Cada dia cap a les sis o set de la tarda em diuen a quin centre aniré l’endemà. Tenim una aplicació on fem la consulta. Ens passen les dades del centre per poder-hi parlar abans i quedar. L’endemà estem tot el dia a la mateixa escola. Arribem allà i, com que encara no sabem quina matèria farem, hem d’estar preparats per a tot.

El curs passat vaig treballar a més de quaranta centres diferents, i algunes setmanes vaig estar fins a quatre escoles. Intenten que, si hi ha una escola en què ja has estat, hi tornis perquè ja coneixes el claustre i és més fàcil. Cada escola és diferent, però totes són molt interessants i enriquidores. A totes m’hi sento com a casa!

Cada dia un centre nou. Tota una aventura, no?

És exigent perquè haig d’innovar, adaptar-me a cada centre, a l’alumnat, a la metodologia que segueixen… Cada centre és diferent, però aprenc moltíssim! Al principi em posava més nerviós, però a poc a poc he anat agafant aquest ritme i m’agrada. Normalment està tot programat i, si no, ens adaptem al que ens trobem. Tenim contacte amb la direcció del centre, que ens explica què hem de fer. Tot i que en algun cas he pogut parlar amb la persona que substituïa, normalment no hi tenim contacte, ja que ho deixa tot a punt a la programació. Per a mi, el més important és connectar amb els alumnes i que la primera impressió sigui bona per a l’alumnat.

És per a tu un aprenentatge diari…

Soc mestre d’educació de primària, en especialitat d’educació física, tot i que en les substitucions he fet diferents matèries i alguna vegada he estat a infantil i secundària. Moltes vegades el que funciona en un grup no funciona en un altre i ens hem d’adaptar. És impossible fer una programació general per a tothom. Com que no sé quants dies m’estaré al centre, planifico les tasques sempre per al dia següent i així sé què faré. I si no torno, doncs ja ho aprofitaré o ho adaptaré per a un altre dia. Mai no sé si tornaré l’endemà, i el que a vegades més em costa, sobretot en la relació amb els alumnes, és aquest punt. Però em fa l’efecte que a ells els ajuda la meva manera de ser; em considero alegre i m’agrada arribar amb un somriure. I encara que porti mascareta crec que es nota! De manera que hi tinc bona sintonia des del principi.

I com us reben els claustres i l’alumnat?

Quan tornes a alguna escola sembla que arriba una estrella! Els alumnes et reben molt bé, alguns et demanen que et quedis tot el curs, sempre em fan una gran rebuda i es genera un clima magnífic. Jo intento quedar-me amb les coses bones, i també amb les dolentes per millorar-les. L’acollida dels docents també és molt bona i sempre ens ajuden en tot el que poden.