Determinar l’estat del riu Besòs seguint un protocol de diagnòstic ambiental, observar els canvis estacionals en les plantes i els animals, analitzar la sorra de la platja recollint dades sobre la presència de micro- i mesoplàstics, analitzar i proposar solucions a les possibles molèsties causades per les olors al voltant del centre escolar…
El programa Ciència Ciutadana a les Escoles busca la participació de la comunitat educativa de la ciutat en projectes de recerca científica real amb científiques i científics de diferents centres d’investigació i universitats que acompanyen l’alumnat i els docents en la formació i la pràctica, per tal de fomentar la transversalitat i interdisciplinarietat.
Aquest programa és una iniciativa de l’Oficina de Ciència Ciutadana del Departament de Ciència i Universitats de l’Ajuntament de Barcelona, en col·laboració amb el Consorci d’Educació de Barcelona, i s’emmarca en la Convocatòria Unificada de Programes, dins de l’àmbit de «Recerca, ciència i tecnologia». S’adreça a educació primària, ESO, batxillerat i cicles formatius, encara que els destinataris poden variar en funció del projecte.
A partir de la formació específica per al professorat (que pot convalidar 15 hores lectives) i durant un trimestre, es proposa conèixer el mètode científic de mostreig, aprendre a utilitzar aplicacions mòbils i web per a la recollida de dades, analitzar els resultats, compartir inquietuds i generar resultats i propostes en comú.
Quins projectes fa l’alumnat?
- RiuNet (FEHM, UB): determina l’estat del riu Besòs seguint un protocol de diagnòstic ambiental.
- Ritme Natura (CREAF): fa un seguiment fenològic (observació dels canvis estacionals) de les plantes i els animals migratoris de l’entorn del centre escolar.
- Flora urbana i al·lèrgies, cooperes? (PIA-UAB): identifica i geolocalitza plantes del seu entorn el pol·len de les quals pot causar al·lèrgies.
- Odour Collect (D-Noses, Science for Change): analitza i proposa solucions a les possibles molèsties causades per les olors al voltant del centre escolar.
- Mosquito Alert (Xatrac, CREAF, ASPB): fa un estudi de camp notificant la presència de mosquits tigre i dels seus llocs de cria a la via pública.
- Observadors del Mar – Microplastic Watchers (CEAB-CSIC, MMB): analitza la sorra de la platja recollint dades sobre la presència de micro- i mesoplàstics.
- Mapa Sonor de Barcelona (BitLab, UPF): caracteritza la identitat sonora dels espais que envolten el centre escolar, enregistrant les realitats acústiques de carrers, places i parcs.
- Floodup (GAMA-UB): fa observacions sobre l’impacte d’inundacions i pluges intenses en l’entorn, per contribuir a la construcció del Mapa Floodup.
Una edició de nou marcada per la COVID-19
El passat mes de juliol va finalitzar la quarta edició del programa Ciència Ciutadana a les Escoles, edició amb una alta participació a la qual s’han sumat els projectes que es van haver d’ajornar per la COVID-19 el curs anterior: un total de 750 alumnes de 20 centres educatius diferents.
L’edició 2020-2021 va incorporar dos projectes de recerca nous (fins a arribar a vuit) i ha recuperat quatre centres educatius que no van poder finalitzar el programa durant l’edició anterior, a causa de la COVID-19. Tot i les restriccions, s’han acabat tots els projectes, adaptant-se a les particularitats i als protocols de cada centre, flexibilitzant el calendari, fent sessions en línia i ajustant-se als grups bombolla.
Les parelles de recerca del curs 2020-2021 van ser:
CENTRES EDUCATIUS | PROJECTES DE CIÈNCIA CIUTADANA |
Institut Cintra Institut Flos i Calcat |
Floodup |
Institut Anna Gironella de Mundet Institut La Guineueta Institut Montserrat (continuïtat) |
Flora urbana i al·lèrgies, cooperes? |
Institut L’Alzina Institut Doctor Puigvert Institut Narcís Monturiol (continuïtat) Institut Valldemossa (continuïtat) |
Mosquito Alert |
Institut Lluís Vives Institut XXV Olimpíada Institut Front Marítim (continuïtat) |
Observadors del Mar |
Institut Josep Comas i Solà Institut Manuel Carrasco i Formiguera Institut Doctor Puigvert |
RiuNet |
Institut Poeta Maragall Institut Joan d’Àustria (continuïtat) |
Odour Collect |
Institut Escola del Treball Institut Pablo Ruiz Picasso |
Mapa Sonor |
Escola Arc Iris Institut Escola Coves d’en Cimany |
Ritme Natura |
En tots els casos, l’alumnat ha analitzat les dades obtingudes i ha preparat materials diversos per explicar la recerca desenvolupada, compartir els resultats i sensibilitzar la societat sobre la problemàtica abordada. El conjunt de vídeos, pòsters, memòries, presentacions i, fins i tot, un Google Site són un bon reflex de la feina feta i de la potencialitat de la ciència ciutadana com a eina educativa multidisciplinària.
Aquest mes d’octubre ha començat la cinquena edició del programa, que ha rebut 40 sol·licituds dels centres educatius i que té l’objectiu de recuperar la normalitat en el treball amb l’alumnat.
Més informació
Ciència Ciutadana a les Escoles https://www.barcelona.cat/barcelonaciencia/ca/ciencia-ciutadana/ciencia-ciutadana-escoles
Oficina de Ciència Ciutadana de Barcelona https://www.barcelona.cat/barcelonaciencia/ca/oficina-de-ciencia-ciutadana/que-pot-fer-tu-loficina
Departament de Ciència i Universitats de l’Ajuntament de Barcelona