Contes cantats, un procés de creació col·lectiva a l’escola

En el programa Contes Cantats els infants formen part del procés de creació col·lectiva d’una cantata i treballen plegats amb compositors i una escola de música. Fruit d’aquest treball, aquest curs 2021-2022 els cinc centres educatius que hi participen estrenaran dues cantates.

«Una cantata és un conte musical, és a dir, un conte que s’explica i es canta. El primer que farem per crear la cantata és pensar un conte entre tots i totes i, quan l’acabem, encarregarem la música a un estudiant de composició. Quan hagi escrit la partitura ens l’enviarà, l’aprendrem i la cantarem a final de curs.»

Amb aquestes paraules publicades al blog del Contes Cantats, l’equip de mestres del projecte va convidar l’octubre passat els nens i nenes de 3r de l’Escola Univers i de 4t de l’Escola Ítaca a començar el procés de creació de la seva cantata.

Aquestes són dues de les cinc escoles que aquest curs 2021-2022 participen en el programa, al qual han accedit a través de la Convocatòria Unificada de Programes (CUP) del Consorci d’Educació, juntament amb l’Escola Nou Patufet, l’Escola Mestre Morera i l’Escola Josep M. Jujol.

El projecte està impulsat des del 2006 per l’Orfeó Gracienc conjuntament amb el Consorci d’Educació, i els darrers dos anys hi ha col·laborat també l’ESMUC: els seus alumnes són els compositors i compositores de la partitura i el seu treball està tutoritzat i acompanyat per professors del centre.

Treball interdisciplinari i competencial com a autors d’una cantata

Contes Cantats vol apropar els processos de creació literària i musical als centres educatius, i per fer-ho el programa els ofereix formació, eines i suport per desenvolupar un treball cooperatiu i interdisciplinari, mentre fomenta alhora el treball col·laboratiu entre els centres participants i l’ESMUC. Així, els alumnes tenen l’oportunitat de treballar de manera interdisciplinària i competencial com a autors de la part literària d’una cantata, i també d’establir vincles amb els compositors i compositores.

Els cinc centres participants van començar el procés de creació al setembre amb la formació del professorat. A l’octubre van iniciar el projecte de cocreació literària amb l’alumnat: la tria del tema, la identificació de problemes, personatges i escenaris, el disseny de l’estructura, la composició de poemes per a les diferents cançons…

A partir de les propostes dels infants, s’han construït de forma col·lectiva els dos contes que aquest curs es convertiran en cantates. Les escoles Univers i Ítaca treballen conjuntament en una cantata que parla sobre el pas del temps, créixer i fer-se gran, i les escoles Nou Patufet, Mestre Morera i Josep M. Jujol en una altra sobre coeducació i perspectiva de gènere.

Actualment el programa ja es troba en la segona fase del procés i els/les estudiants de l’ESMUC estan treballant en la composició musical. Més endavant, al febrer, començaran els assajos de la cantata i la preparació del concert. Es treballaran totes les cançons, es farà alguna trobada d’assaig conjunt i es dissenyaran possibles formes de presentar escènicament la cantata (audiovisuals, coreografies…).

L’última fase serà l’estrena de les dues cantates al final de curs, en principi en un concert. Però si el context no ho permet per la covid, es presentarà en format audiovisual.

Es pot seguir el procés de treball i el resultat final en el blog del projecte: contescantatsceb.blogspot.com