Durant dos cursos, al CFA Francesc Layret hem participat en un projecte Erasmus+ conjunt amb Itàlia i França, amb l’objectiu de compartir metodologies i pràctiques innovadores que motivin l’alumnat i ajudin a prevenir l’absentisme i l’abandonament prematur, i millorar els resultats.
La nostra participació en els projectes Erasmus+ data de fa tres anys, quan un consorci d’escoles italianes ens va visitar, i l’experiència va ser tan positiva, que ens vam engrescar a participar en un projecte liderat pel nostre centre. Al mateix temps, la coordinadora de les escoles italianes ens va proposar de formar part d’un projecte K204 en el qual participaríem tres països: Itàlia (CP1A Siena i CP1A Grosseto), França (GIP FCIP de París) i el nostre centre. D’aquesta manera, ens podríem beneficiar de la posada en comú de les nostres experiències i treballar de forma conjunta en el disseny de pràctiques innovadores. El projecte tenia en principi una durada de dos anys, però hem sofert les conseqüències de la situació epidemiològica i, atès que alguns viatges s’han hagut de posposar, el projecte s’ha allargat un any més.
Finalment, malgrat tots els entrebancs, el passat mes d’octubre, dues professores del nostre centre vam poder viatjar a l’Scuola Vittorio Veneto de Poggibonsi, a la Toscana (Itàlia), per tal d’assistir a una reunió transnacional en la qual vam treballar en el calendari i la tria d’activitats dels tallers en els quals havia de participar el professorat dels diferents centres.
Dos mesos després, el passat mes de desembre, la setmana del 13 al 17, vam rebre la visita de 15 persones participants en el projecte procedents d’Itàlia (Grosseto i Siena) i de França (París). L’experiència ha estat molt positiva i ens ha animat a visualitzar el projecte com una pràctica a llarg termini que tingui continuïtat més enllà de la seva finalització.
Durant la setmana en què va tenir lloc el taller, es van fer diferents activitats d’intercanvi de material i visites culturals. A més a més, ens ha servit per potenciar l’ús de les llengües estrangeres, i va animar alguns membres del professorat a apuntar-se a cursos per millorar l’anglès i el francès.
També hem rebut la visita de membres del personal de l’administració i els serveis (PAS), interessats en el nostre sistema de treball, per poder compartir diferents visions. Al nostre centre, considerem el PAS com la cara més visible de l’escola, i, per tant, imprescindible per al bon funcionament del centre. En conseqüència, els projectes Erasmus l’han de tenir en compte i no ignorar-lo.
D’altra banda, el pressupost que se’ns ha assignat per dur a terme el projecte ens permet millorar els equipaments amb la compra de programes informàtics que ens ajudin a millorar les metodologies digitals, llibres de lectura per treballar i millorar la lectura en llengua anglesa, i una càmera web per a reunions virtuals entre països. Tot això, amb l’objectiu d’interconnectar les metodologies més innovadores amb les metodologies tradicionals, ja que tenim alumnes d’edats molt diverses i ens adaptem a les competències del nostre alumnat i a les metodologies que els resultin més engrescadores.
En resum, el projecte ens permet fer convergir les metodologies del professorat de les diferents escoles participants i, al mateix temps, establir una sèrie de vincles entre el professorat dels diferents països que ens facilita poder dur a terme un treball virtual durant tot l’any i involucrar-hi l’alumnat.
Ens agradaria poder fer la màxima difusió dels projectes en els quals treballem, i estem disposats a compartir-los amb diferents centres i ajudar amb la nostra petita experiència altres centres que no hagin presentat mai un projecte Erasmus i en tinguin ganes.
Mónica Borrell, coordinadora Erasmus+ del CFA Francesc Layret