Des de fa tres anys des del Consorci d’Educació de Barcelona coordinem el grup de treball Batxillerat Competencial per donar a conèixer experiències de centres que apliquen enfocaments competencials al batxillerat.
Aquest grup de treball basa la seva recerca en dos eixos clau, l’acompanyament de l’alumnat i la implementació de metodologies competencials, i una de les seves accions ha estat presentar un projecte Erasmus + KA101 per visitar el centre danès Mercantec, un centre que ofereix el batxillerat EUX que incorpora matèries de cicles formatius.
El passat mes d’abril cinc professors i professores d’instituts públics de Barcelona van visitar Mercantec i van poder identificar:
- Estratègies per lluitar contra l’abandonament escolar i accions per vincular als i les joves al centre educatiu
- Metodologies competencials que fomenten l’autonomia i el compromís de l’alumnat
- Accions per acompanyar els i les joves durant la seva estada al batxillerat
- Organització del batxillerat per incorporar mòduls formatius de formació professional
Una de les accions que van portar a terme va ser l’observació de classes entre iguals a partir d’una graella d’observació que prèviament havien dissenyat partint del model ISTOF d’avaluació entre docents. Aquesta eina es va fer servir per avaluar les classes d’anglès i es van analitzar diferents items relacionats amb:
- Seguiment i avaluació
- Inclusió i atenció a la diversitat
- Claredat en les explicacions
- Habilitat per facilitar l’activitat
- Promoció de l’aprenentatge actiu i foment de les habilitats de metacognició
- Clima a l’aula
- Gestió de l’aula
L’estada també va permetre visitar instal·lacions de cicles de formació professional i es van poder observar classes on s’aplica la metodologia de treball per projectes. D’aquesta observació es va extrerue la conclusió que l’alumnat danès treballa en ambients on cal desenvolupar molt l’autonomia i la iniciativa, on el rol del docent és realment un guia que acompanya i l’alumne és al centre de l’aprenentatge.
Els centres participants en el projecte són: Institut Escola Costa i Llobera, Institut Lluís Vives, Institut la Guineueta, Institut Anna Gironella de Mundet i Institut Les Corts. Aquests centres van formar un consorci de mobilitat amb el Consorci d’Educació de Barcelona.
Prèviament havien mostrat interès en:
- desenvolupar accions per aprofondir en la implementació de metodologies competencials al seu batxillerat
- desenvolupar les accions de mobilitat internacional al seu centre, tant de professorat com d’alumnat
- incorporar l’observació entre iguals com a metodologia per crear una comunitat d’aprenentatge al centre
Aquests centres van escollir un professor/a que tingués interès en aquests objectius i habilitats comunicatives en anglès per poder relacionar-se amb els companys danesos durant l’estada.