“Veles per l’Alzheimer”, un projecte innovador de l’Institut de Nàutica reconegut amb el Premi Ajudes Dualiza

Apropar els beneficis del mar a persones afectades d’Alzheimer i als seus familiars i cuidadors. Aquest és l’objectiu del projecte “Veles per l’Alzheimer” impulsat conjuntament per l’Institut de Nàutica de Barcelona i l’Associació Veles per l’Alzheimer que ha estat reconegut com una de les 30 iniciatives més innovadores de l’estat en la V convocatòria Ajudes Dualiza 2022 de CaixaBank Dualiza i FPEmpresa.

Aquest dilluns, 14 de novembre, el projecte s’ha presentat a les instal·lacions de l’Institut de Nàutica de Barcelona amb un acte en el qual hi han participat els principals implicats i una bona representació de la comunitat educativa del centre i de les institucions que hi col·laboren. En el marc de l’acte també hi ha tingut lloc l’avarada de l’embarcació del projecte, que estava per desballestar i ha estat rehabilitada per l’alumnat per dedicar-la íntegrament a les activitats de l’associació.

“Veles per l’Alzheimer” permet a l’alumnat de l’Institut de Nàutica de Barcelona la possibilitat de treballar amb projectes i serveis reals amb un transfons social i mediambiental. El projecte implica a persones afectades d’Alzheimer i als seus familiars i cuidadors en diverses activitats que serveixen per millorar la seva qualitat de vida i, alhora, tenir un impacte directe en la millora de la seva motricitat, a nivell emocional… Paral·lelament, el desplegament de les veles dona visibilitat a la malaltia per a moltes persones que encara no la coneixen.

El projecte ha estat reconegut en la V edició de la Convocatòria d’Ajudes Dualiza de Caixabank Dualiza i l’Associació de Centres de Formació Professional FP Empresa juntament amb els projectes de col·laboració entre 30 centres d’FP i empreses, i rebrà una ajuda econòmica per a la seva implementació. Els projectes han estat escollits per ser innovadors, fomentar la cooperació amb altres centres i entitats, tenir un impacte social, perdurar en el temps i ser transferibles a altres centres i buscar un impacte en la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).

En el projecte hi participa alumnat de diversos ensenyaments

Durant els primers mesos del projecte, l’alumnat de grau mitjà i superior de Manteniment d’Embarcacions i de Sistemes Elèctrics i de Navegació i dels cursos per a aturats (SOC) ha fet un manteniment i posada a punt de les embarcacions, que participaran en diferents regates per difondre un missatge de sensibilització a través del mar.

Ha estat una oportunitat única per a tothom per posar en pràctica la metodologia ABP (Aprenentatge Basat en Projectes), amb la qual adquiriran un rol actiu en un projecte real. S’organitzaran visites guiades per a familiars i afectats perquè puguin seguir de prop l’evolució de les embarcacions.

En paral·lel, es programaran i dinamitzaran jornades ludicoesportives destinades a cuidadors i afectats d’Alzheimer, a càrrec de l’alumnat de grau superior d’Ensenyament i Animació Socioesportiva. Aquestes jornades es faran a les instal·lacions de l’Associació de familiars de malalts amb alzheimer (AFAB) a la platja de la Barceloneta. L’alumnat també participarà en unes jornades formatives d’aquesta associació per conèixer afectació de l’Alzheimer i rebre orientacions metodològiques per treballar amb aquest col·lectiu. S’impulsa així la metodologia APS (Aprenentatge i Servei).

Impacte en els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)

Aquest projecte té un impacte en dos dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). En l’ODS 3 _ Salut i benestar, perquè col·labora en la millora de la qualitat de vida de les persones amb Alzheimer mitjançant la pràctica d’activitats esportives i nàutiques i, per altra banda, permet donar visibilitat i sensibilitzar a la societat sobre aquesta afectació i la importància de la investigació per a poder combatre-la, mitjançant les regates en les que participen els vaixell preparats per l’alumnat de l’institut.

Alhora, també te impacte en l’ODS14 _ Vida Submarina, perquè en el treball de reparació d’embarcacions no s’utilitzaran productes nocius pel mar i s’utilitzaran pintures i ànodes antiincrustants menys tòxics, com per exemple, pintura en base aigua i resines d’origen vegetal.

L’Institut de Nàutica de Barcelona és un centre públic de formació professional integrada, especialitzat en la nàutica esportiva i d’esbarjo. Articula itineraris formatius i professionals a través d’una formació reglada, contínua i ocupacional. Aprofita l’avantatge competitiu que suposa la seva ubicació, al Port de Barcelona, i el seu lligam amb les empreses i entitats del sector per promoure una relació incessant amb el món esportiu i nàutic, per aportar valor afegit a la formació de l’alumnat, tant en el sentit tecnològic com en el de transmissió dels valors professionals.