Construïm un espai tinkering a l’Escola Miralletes

Aquest curs la nostra escola tanca un cicle com a escola Magnet en aliança amb el centre CosmoCaixa. Vam iniciar la nostra participació en el programa Magnet al mateix temps que vam implementar el nou projecte metodològic de l’escola, i això ens va permetre desenvolupar un projecte educatiu innovador, de qualitat i obert a l’entorn.

La ciència ha entrat per la porta gran a les nostres aules a través de l’aliança establerta amb CosmoCaixa, el Museu de la Ciència de l’Obra Social ”la Caixa”. Aquesta col·laboració ens ha permès indagar el mètode científic amb l’acompanyament d’una mentora i l’assessorament d’experts del món de la ciència vinculats al museu. Gràcies a l’aliança amb una institució com CosmoCaixa, hem pogut fer una tasca interdisciplinària incorporant la ciència i la tecnologia a les nostres xarxes d’aula connectant sabers, generant un diàleg crític i construint coneixement.

En una de les formacions, ens vam enamorar de l’espai Creactivity que ofereix CosmoCaixa, i vam decidir endinsar-nos en el món STEAM (sigla en anglès corresponent a ciència, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques), terme que va utilitzar per primera vegada a la dècada del 1990 la Fundació Nacional per a la Ciència dels Estats Units, que tenia com a objectiu preparar les noves generacions per al món tecnològic i científic actual. I un dels nostres objectius era construir experiències educatives més transversals que integressin la complexitat de problemes reals i que promoguessin la col·laboració i la creativitat.

 

Vincular la ciència i la tecnologia amb una realitat propera i tangible

El pas següent va ser plantejar-nos la possibilitat de construir un espai tinkering a la nostra escola per tal de vincular la ciència i la tecnologia amb una realitat propera i tangible. En primer lloc, vam tenir el privilegi de ser instruïdes per la Cristina Simarro, especialista en espais tinkering en educació STEAM i assessora de l’espai Creactivity de Cosmocaixa. Així vam aprendre la relació que hi ha entre l’enfocament STEAM i el moviment maker, i com podem adaptar aquesta metodologia a la nostra escola. Durant unes quantes sessions vam treballar els models científics i les possibilitats d’aprofundir-hi mitjançant l’experimentació, la manipulació i l’observació en un espai tinkering. Gràcies a aquesta formació, vam podem analitzar amb el claustre de mestres en què consisteix la filosofia learning by doing (aprenentatge basat en la pràctica), i així vam poder construir un discurs col·lectiu com a escola.

Durant aquest curs, hem estat dissenyant l’estructura de l’espai amb l’assessorament de fusters de Cosmocaixa i d’altres especialistes que ens va proporcionar el programa Magnet. Vam dissenyar aquests quatre espais: l’ambient d’engranatges, l’ambient del pinball, l’ambient del vent i l’ambient de la llum i l’ombra. A causa d’alguns imprevistos, el muntatge de la sala es va allargar, però, tot i això, al mes de març la vam poder obrir als infants de l’escola. En aquest primer contacte, els vam proporcionar tot el material que teníem disponible, obrint-nos a la possibilitat que s’esdevingués una creació lliure i autònoma. La gran sorpresa va ser observar que les noves generacions flueixen sense por en la cultura del fer aprenent dels seus errors de manera natural i creant coneixement en equip.

Les famílies es van mostrar molt encuriosides des del primer moment per aquest nou projecte i ens van evidenciar la seva bona disposició per endinsar-s’hi i participar-hi.

Les circumstàncies viscudes aquests darrers mesos ens han obligat a ajornar la inauguració de l’espai fins al curs vinent.

En definitiva, creiem que l’espai tinkering proporcionarà eines al nostre alumnat perquè puguin desenvolupar projectes innovadors que integrin la diversitat de disciplines, potenciïn la col·laboració i donin nou valor a un aprenentatge pràctic.

Júlia Garcia Hernández, secretària de l’Escola Miralletes