Navegant amb els finalistes de la Mostra de Recerca Jove de Barcelona

Són una mica més de les nou del matí i el grup de nois i noies es troben al moll d’Espanya per embarcar-se a la goleta El Far Barcelona. No es coneixen entre ells, només saben que tots han quedat finalistes a la III Mostra de Recerca Jove de Barcelona.

vaixell 205web

Després de rebre les instruccions de l’Anna i l’Heura, ens embarquem i ens ofereixen un fantàstic esmorzar. Ens presenten la tripulació: en Dani, el patró; en Xavi, els dos Lluís i en Jordi, el cuiner. També ens presentem nosaltres (la Maria i en Lluís) com a responsables de la mostra per part de l’IMEB i del Consorci d’Educació de Barcelona, i es presenten totes les persones a qui el seu calendari ha permès venir. Són la Lidia, l’Eulàlia, l’Adriana, la Melissa, en Bernat, la Laura, l’Oriol, els dos Guillem, en Rubén i en Víctor. De seguida s’estableixen complicitats entre ells i es constitueixen els grups de treball que serviran per desenvolupar totes les tasques del vaixell: treure les defenses i les amarres, preparar les veles, hissar-les, etc.

vaixell 152webAvancen les hores i aprofitem les estones de descans entre tasca i tasca per gaudir d’un dia fantàstic de navegació. És en aquests moments quan sorgeixen temes de conversa ben variats, entre els quals els més recurrents són la selectivitat i els treballs de recerca.

La visió d’aquest alumnat ens captiva i encetem diàlegs molt interessants. Parlem de què necessitarien els alumnes per poder començar un bon treball de recerca. La importància de limitar el tema, buscar una matèria original i, sobretot, treballar en alguna cosa que agradi són les propostes en què tothom està d’acord. Destaquen que la tutoria del treball és clau i que en alguns casos l’han hagut de buscar fora del centre. Valoren molt el suport rebut de diverses institucions i persones de fora del centre per complementar la tasca dels tutors. Els que han rebut una bona tutoria per part del centre expliquen que de vegades no cal que el tutor o tutora sigui un expert en la matèria, sinó que els guiï en els processos que han de seguir, en la metodologia de treball.

vaixell 177webDurant el dinar i la sobretaula el debat s’amplia i sorgeixen noves propostes i demandes que ens apuntem amb vista a noves edicions de la mostra o per tenir present en altres actuacions. L’anàlisi que fan des de la seva vivència del sistema educatiu és interessant i ens fa pensar. Per exemple, reclamen més ajuda per als alumnes a qui interessa aprendre, anar més enllà, i, si més no, informació sobre recursos que poden fer servir i on els poden trobar. Valoren molt bé la publicació de la mostra i alguns diuen que els hauria agradat veure-la a l’hora de triar el treball; altres diuen que al seu centre els van ensenyar les publicacions d’altres anys. Ens apuntem, també, que n’haurem de millorar la difusió.

Arribem a port satisfets d’una jornada de navegació amb El Far Barcelona rica en tots sentits. Marxo cap a casa satisfet d’haver compartit el dia amb un grup de joves despert i il·lusionat amb la seva formació i el seu creixement personal, i amb una pila d’interrogants i propostes per al proper curs.

Lluís Vallvé