Un argument, infinites històries

Aquesta nit no he pogut dormir. No deixava de rumiar com ajudar la ballarina protagonista del curtmetratge de la Lúa.

La finalitat del seu treball de recerca era la producció d’un curtmetratge. Si tenim en compte que la Lúa en un principi no sabia quin havia de ser el tema del seu treball de recerca —només tenia clar que es volia iniciar en el món audiovisual adquirint uns coneixements bàsics i que li agradava el cinema—, podem afirmar que ha cobert les seves expectatives i, alhora, ens ha permès descobrir una gran comunicadora. Per saber escriure, explicar una història i captar l’atenció del públic calen uns coneixements i una tècnica. M’adono que la Lúa és molt creativa i altament publicista, sap transmetre un missatge breu, concís i persuasiu. Des del primer moment, la història del curtmetratge La capsa capta la meva atenció i em remou emocions.

El treball de recerca Els arguments cinematogràfics: l’essència del cinema ens exposa els diferents tipus d’arguments utilitzats al cinema al llarg de la història. Grans pel·lícules de la història cinematogràfica que, a simple vista, poden semblar molt diferents, un cop analitzades veiem que segueixen un mateix patró. A més, l’alumna analitza com aquests arguments ens influeixen a l’hora de construir un relat en funció de la nostra edat. Tenint en compte les característiques
bàsiques de cada història, és a dir, la seva essència, podem distingir a grans trets els diferents arguments universals del cinema. L’alumna cita i analitza a fons un ampli ventall de referències literàries i audiovisuals. Recordeu aquests dos títols: The Ugly Duckling (1939) i Le ballon rouge (1956). Podríem dir que són els pares de La capsa.

lacapça3La Lúa necessitava un argument per construir una història. Entre el viatge, el conflicte amorós, la comunitat, la set de poder i la identitat, entre altres arguments, va escollir l’interior del laberint, de la identitat.

Segons la Lúa, des de sempre els humans s’han preguntat qui són i han tingut dilemes existencials. Trobem una protagonista que s’intenta integrar en un sistema social establert i els nombrosos intents de la qual per entrar-hi com a ciutadana normal i adaptar-s’hi queden reduïts a fracassos. Té la sensació d’opressió per part del poder i mai no aconsegueix el seu objectiu. Es tracta d’un viatge sense fi en el qual el protagonista queda atrapat en un laberint del qual no podrà sortir mai. Dit això, podríem intuir el que passarà al curtmetratge de la creadora, però és aquí on fa un salt qualitatiu i creatiu fruit d’una intensa feina i una espurna de creativitat. L’estudi de pel·lícules i llibres és excel·lent, però el que més sorprèn és el producte final, que demostra l’aprenentatge de l’alumna al llarg del seu treball, des de la idea creativa fins a la producció i la postproducció.

Una visió integral de la comunicació que en part la Lúa porta a l’ADN. L’èxit consisteix, doncs, en les competències de l’alumna, però també en la motivació, ja que la seva tutora afirma: «El treball hauria pogut acabar amb el guió de La capsa, però a la Lúa li feia il•lusió gravar i poder veure
el resultat. Volia un treball diferent, que no s’hagués fet gaire, volia el producte final». Trobareu el curt penjat a Internet. La Lúa afirma que el guió ha estat el més complex. De fet assegura que «Durant la producció he après a improvisar». Començava així: veiem la capsa de prop, en un pla detallat. S’obre la tapa a poc a poc i apareixen unes mans. Tot seguit s’entreveu la silueta d’una cara. La capsa es tanca i es torna a obrir un altre cop. Comença una música suau. Surt un peu, després el cap, el tronc i un altre peu. La ballarina ha sortit fora de la capsa. Malgrat que l’autora ha disposat de poc temps per a la filmació, el resultat és gratificant.

la capsa-2

Una delicada ballarina passa a ser la peça clau d’una dura crítica al capitalisme. Un paral·lelisme amb un problema quotidià que molts joves es poden trobar: voler fer una cosa i no aconseguir-ho per molt d’esforç que hi posin. No us perdeu el final de la història. Un conte, una ficció, una realitat? Continuo reflexionant i pensant en la ballarina.

Aquí podeu veure el El curt.

La capsa – The box from Lúa López on Vimeo.

* Article publicat a la publicació de la Mostra de Recerca Jove de Barcelona. Curs 2013-2014