Un conte col·lectiu a través de la literatura, la plàstica i la dansa

A partir d’una idea senzilla i atractiva per a tots els docents, com ara la realització d’un conte col·lectiu, a l’Escola Rambleta del Clot hem anat impulsant i construint al llarg de dos trimestres noves situacions d’aprenentatge relacionades amb diferents formes d’expressió i creació i amb els seus llenguatges: el literari, el plàstic i el de la dansa.

conte_esc_rambleta_clotEls nostres objectius prioritaris han estat desenvolupar sobretot la creativitat interrelacionant tots aquests llenguatges, despertar en els infants sentiments i emocions davant situacions noves d’aprenentatge, potenciar el descobriment de noves capacitats, impulsar el gust per la lectura participant activament en la producció literària i fomentar el treball cooperatiu i d’interrelació de tots els cursos, participant tots plegats en un projecte comú i d’escola.
I, per descomptat, el repte per part de tots els docents ha estat la realització d’uns contes de gran format bonics, ben elaborats, estructurats i amb tots els elements que en formen part.

La idea de fer uns contes col·lectius entre tots els cursos de l’escola va sorgir com a proposta d’animació a la lectura des de la comissió de biblioteca. La proposta es va compartir amb el claustre, la idea va agradar i es va decidir aprofitar-la per donar contingut a les jornades culturals que fa l’escola durant el segon trimestre, com a activitat relacionada amb la celebració de Sant Jordi.
La nostra escola està molt compromesa amb l’impuls de la lectura: som centre ILEC de segon any, formem part del grup de biblioteques «puntedu», tenim una biblioteca molt activa que visiten un cop per setmana tots els infants de l’escola, fem préstec de llibres, animació a la lectura, etc. I hem fet molta formació de gust per la lectura.

En resum, llegim molt i de maneres diferents. Ara, la idea és fomentar la lectura des d’una altra perspectiva, afavorint la producció i la creació literàries. I fer-ho col·lectivament.
A partir de la creació dels protagonistes i dels inicis dels contes per part dels alumnes de sisè, la resta dels cursos va continuar elaborant el text de forma col·lectiva a l’aula. Cada grup va dibuixar els seus personatges, de manera que, a mesura que avançava la història, servien de model per als altres cursos i per a les il•lustracions posteriors.

Per a les il·lustracions del conte, vam comptar amb la col·laboració de la dibuixant Cristina Losantos. A través de dos tallers que vam organitzar per nivells, tots els alumnes van conèixer el procés d’edició d’un conte i van participar en la realització definitiva de la il·lustració del seu text.
Durant la Diada de Sant Jordi, vam exposar els dos contes en uns enormes faristols al vestíbul de l’escola, i durant les setmanes següents, a la biblioteca, tots els grups van fer la lectura dels dos contes exposats. Les famílies que entraven a l’escola també els podien fullejar o llegir, i els podien consultar en línia (Aventura entre dibuixos i Tres aquàtics fora de l’aigua).
conte_esc_rambleta_clot01Amb aquesta satisfacció per la feina ben feta, vam trobar que ens faltava un pas més: presentar els contes a les famílies de l’escola. No podíem fer una presentació literària normal. No disposem ni d’espai, ni de la capacitat necessària, però una vegada més va arribar la inspiració i va sorgir la idea: presentar els contes a través de la dansa durant la festa de fi de curs.
Ens vam posar en contacte amb una petita companyia de dansa, Hand Made Dance, que crea i desenvolupa projectes multidisciplinaris basats en el moviment. Els vam exposar la nostra proposta i els va entusiasmar la idea.

Conjuntament, vam organitzar uns tallers amb l’objectiu d’interpretar, amb el cos, conceptes, personatges i sentiments escrits o dibuixats en els contes. Vam fer dos tallers per cicle, agrupant els cursos A i els B d’acord amb el conte que havien escrit. Els tallers van ensenyar als infants que, de la mateixa manera que el dibuixant amb un llapis pot transformar qualsevol objecte en un personatge, un ballarí o una ballarina, amb el seu cos, pot representar qualsevol personatge, concepte, element o sentiment i convertir-lo en moviment, en dansa.
En els tallers es van fer jocs d’expressió corporal i es van treballar alguns conceptes de dansa i exercicis per posar en pràctica tècniques d’interpretació. I, sobretot, es va experimentar amb la representació de conceptes, elements i personatges del text que havien escrit. Un cop experimentat amb aquests conceptes, les ballarines van triar els que havien de formar part de la mostra oberta a les famílies durant la festa de fi de curs.

Enllaç amb el document del projecte (PDF)