El projecte «Murs murals» forma part del programa Enginy, ofert pel Consorci d’Educació de Barcelona en col·laboració amb l’Escola Superior de Disseny i Art Llotja de Sant Andreu.
Ja fa força anys que l’institut Joan Fuster està vinculat al projecte. Gràcies a aquesta magnífica oportunitat, se’ns faciliten l’entorn i els recursos per fer un treball competencial més significatiu per als nostres alumnes, establint vincles entre l’àmbit educatiu i la resta dels àmbits social, cultural i laboral.
Aquest taller pretén incentivar als alumnes a desenvolupar un projecte grupal, per tal d’aportar la seva intervenció plàstica i expressiva en un mural de gran format. En aquest cas, l’encàrrec era fer un mural relacionat amb el jardí de la terrassa.
De la mà de dos grans artistes, exalumnes de la Llotja, Letícia Rodríguez i Xavi Sert, un grup d’alumnes de 3r ha ideat de principi a fi una seqüència mural que representa el cicle de la vida.
El nostre treball es combina de forma transversal amb el projecte Escoles + Sostenibles. Concretament, fem manteniment de l’espai verd del pati superior, amb tasques de jardineria i neteja així com creació d’espais més agradables a l’institut, etc.
Per poder portar a terme aquests tipus de projectes, l’Institut Joan Fuster afavoreix que un mateix grup d’alumnes disposi de tres hores consecutives amb el mateix professor o professora. Aquesta organització permet la continuïtat de fer feines i la possibilitat de sortir del centre a fer activitats relacionades amb el projecte.
Quin és el nostre objectiu?
Afavorir la participació artística i incorporar l’expressió contemporània lligada a l’entorn, embellint-lo i humanitzant-lo.
Quines competències dels alumnes pensem treballar?
Utilitzar eficaçment el llenguatge artístic i la simbologia, saber gestionar la informació, establir bones relacions dins del grup, gestionar i resoldre conflictes, cooperar, saber organitzar-se, saber gestionar el treball i el temps, defensar els drets i interessos, ser creatius, constants, disciplinats, responsables, previsors i capaços de resoldre les dificultats, i, sobretot, confiar en ells mateixos.
L’última setmana de setembre comença la nostra aventura artística, amb la il·lusió del repte que se’ns presenta per davant.
El primer que ens transmeten la Letícia i el Xavi és que això de dibuixar «bé» o «malament» és un tòpic que cal trencar. Per demostrar-nos-ho, ens donen a conèixer una gran quantitat de referents artístics en tècnica mural. I… quina gran sorpresa quan veiem que els nostres «gargots» tenen una certa semblança amb la tècnica d’alguns artistes!
Amb les explicacions de la Letícia i el Xavi, a poc a poc integrem en el nostre imaginari conceptes com ara composició, profunditat, moviment, ritme, seqüència, narració i monumentalitat.
Sembla que el procés es posa en marxa!
Ens falta una mica més d’inspiració, i decidim anar al Jardí Botànic, però quan sortim del metro plou a bots i barrals!!! Així que decidim que la pluja no serà un obstacle, i visitem l’exposició de Toulouse-Lautrec, un dels cartellistes més importants per al desenvolupament gràfic de l’art dels segles xx i xxi, a CaixaForum. Estem de sort!
Entrem a la sala del cabaret, que té pantalles tàctils i interactives, per fer-hi dibuixos que més tard es projecten a la paret. També hi ha peces de roba típiques de l’època per disfressar-se.
I es produeix la màgia!
És un moment molt divertit i especial, ballem i dibuixem.
En dies posteriors anem al Jardí Botànic a buscar referents naturals on prenem fotografies que ens serviran d’inspiració, sobretot, per a l’última vinyeta de la seqüència, en què la vida de les plantes es representa mitjançant una exòtica imatge selvàtica, dissenyada per la nostra alumna Hiba.
També treballarem en un taller «de veritat», a la Llotja de Sant Andreu, al pavelló d’Arts aplicades al mur. Una nau industrial amb sostres alts i claraboies de llum natural envoltades de murals pertot arreu! www.llotja.cat/llotja/p/1/313/0/Sant-Andreu
Últims esbossos, a escala real!
Aquí preparem les plantilles a escala real amb la tècnica de l’estergit, amb els cartrons que vam reciclar tota la classe. I arriba el dia d’agafar els pinzells. Ai, mare!
El procés…
Aquest és el resultat. Us el presentem enllaçat, però es tracta d’una sèrie de murals separats que representen el cicle de la vida.
Marta Pérez, professora de l’Institut Joan Fuster