Un dia a l’any és suficient per fomentar les vocacions científiques en les nenes?

Fa setmanes que hem deixat enrere l’11 de febrer, el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència. Va ser un dia emocionant, com sempre. Cal destacar que quasi 500 científiques van fer xerrades en línia a diferents centres de Catalunya, gràcies a la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació, el Barcelona Institute of Science and Technology i el Departament d’Educació. Estic convençuda que més d’una (i un) es van emmirallar en aquelles científiques i, potser, es van replantejar el seu futur.

Molts centres educatius van aprofitar l’efemèride per fer activitats específiques (per exemple, l’Institut Joan d’Àustria va fer un concurs, o l’Escola La Farigola del Clot va fer un lapbook), amb l’objectiu de visibilitzar les dones rellevants en la història que han passat desapercebudes.

Però avui, que ja han passat uns quants dies des de llavors, el titellaire ha amagat la dona científica dins la seva capsa, i hauran de passar 365 dies per tornar-la a fer visible. El Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència és com aquella flor que només floreix un cop l’any…

Aquest dia és suficient per fomentar les vocacions científiques en les nenes?

Diversos estudis posen el focus en tres eixos principals, interrelacionats:

ESCOLA, FAMÍLIA I SOCIETAT

Quan dissenyem propostes per trencar estereotips o fomentar vocacions científiques, hauríem de tenir en compte aquest trinomi. L’impacte sempre serà més gran si vinculem aquestes tres potes. Imaginem:

    • Una nena de 10 anys mira el vídeo de la campanya #Nomoremathildas.
    • Una nena de 10 anys mira el vídeo de la campanya #Nomoremathildas i escolta una xerrada d’una científica.
  • Una nena de 10 anys mira el vídeo de la campanya #Nomoremathildas, escolta una xerrada d’una científica, i algunes famílies de l’escola participen en una activitat relacionada (debat, fira…). Mireu l’exemple de l’Escola Josep Maria Jujol

Imaginem una proposta amb més impacte?

Moltes accions s’adrecen al cicle superior o a l’ESO, però els estereotips estan ja tan marcats al cicle inicial, que aquesta inèrcia serà el primer esglaó del sostre de vidre que aquestes nenes trobaran en arribar al mercat laboral. Hem de començar MOLT ABANS.

Programes com Inspira STEAM, Aquí STEAM o Makers a les Aules ajuden a trencar estereotips i a ampliar la mirada quant a oportunitats laborals, però necessitem enfortir els tres eixos esmentats, i això també és feina de l’administració educativa.

Ha de ser una tasca diària, de modelatge, d’apropar la comunitat científica a l’escola, de canviar llibres i programes educatius, d’involucrar-hi famílies i empreses… En definitiva, de fer entendre que ser científica no és només portar bata i treballar en un laboratori, significa millorar i canviar el món. I aquest missatge és el que hem de fer arribar a les nostres nenes (i nens). TOT L’ANY.

Algunes dades rellevants:

  • A Catalunya, només el 20 % dels catedràtics són dones.
  • Només el 28 % dels investigadors del món i el 35 % dels estudiants de carreres STEM són dones.
  • La proporció de doctores en àmbits STEM a la Unió Europea és del 37,1 %.
  • A Catalunya, només el 26 % dels càrrecs directius de centres de recerca de Catalunya són dones.
  • En estudis de tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), a Catalunya el percentatge de dones graduades és del 21 %.

Més informació: