Chloé González (18 anys) és estudiant de 2n de batxillerat de l’Institut Teresa Pàmies (Horta-Guinardó) i una de les participants de la 14a Mostra de Recerca Jove de Barcelona del curs 2021-2022 amb el treball de recerca «Ser dones. Anàlisi de cinc assajos feministes dels segles XX i XXI i la seva vigència a les aules», una comparativa entre cinc obres des d’una perspectiva feminista.
Què et va motivar a fer aquest treball de recerca?
La meva motivació era fer una comparació de diferents assajos en anglès, francès i català, ja que jo soc francesa. Vaig parlar amb el meu tutor de com podria fer-ho, perquè volia fer el treball de recerca des d’un punt de vista feminista. El text l’he llegit en llengua original i els fragments que he citat els he traduït a peu de pàgina.
El meu treball consta de 103 pàgines: unes 90 són teòriques, i la resta, els resultats de la part pràctica. He basat el treball en els assajos A Room of One’s Own, de Virginia Woolf; Le deuxième sexe, de Simone de Beauvoir; Mascles no masclistes, de Teresa Pàmies; Théorie King Kong, de Virginie Despentes, i Borderlands / La frontera: La nueva mestiza, de Gloria Anzaldúa.
Quin és el paper del tutor o tutora del treball de recerca?
És una guia i t’exigeix anar per feina. Personalment em va ajudar a escollir el tema i em va recomanar dues de les cinc obres que vaig escollir. També em va assessorar en la part pràctica i em va ajudar en la revisió. En el meu cas, em va donar molta llibertat, però a d’altres companys els han guiat més.
Tots els companys i companyes parlaven del seu treball i ens ajudàvem a fer correccions en l’abstract o resum del treball. Així pots comparar i tenir més seguretat que vas bé.
En què consistia la part pràctica?
Vaig desenvolupar la part pràctica amb alumnes de 1r d’ESO per saber si alguns conceptes encara eren vigents actualment o no a les aules. Em va sorprendre que tenen molts conceptes clars que jo crec que, quan feia el mateix curs, no en tenia ni consciència. Tot i que es nota que hi ha moltes coses que manquen encara des d’una perspectiva feminista.
Quina ha estat la teva metodologia de treball?
El mes d’abril del curs passat vaig fer la part teòrica del treball per saber què volia fer. Després vaig passar dos mesos llegint els cinc llibres i prenent notes. A l’agost vaig redactar la part teòrica, que he dividit en dues parts: una per configurar l’univers feminista i l’altre per mostrar el xoc cultural.
Què has descobert de les autores fent aquest treball?
A les autores no les coneixia d’abans.… De Virginia Woolf em va agradar molt l’estil, ja que és escriptora a més d’assagista. Gloria Anzaldúa és molt mística. I de Simone de Beauvoir em va sorprendre com m’identificava amb el seu assaig, escrit als anys cinquanta. He vist que en tots els assajos hi ha conceptes encara molt vigents.
M’agrada molt redactar i m’ho he passat molt bé. En alguna part ho he fet en forma de diàleg, de manera que les autores sembla que parlin entre elles, i així les puc comparar. Hi ha textos que s’assemblen molt, però tenen idees completament diferents.
D’on vas treure les idees de les activitats pràctiques?
Em vaig centrar en quatre aspectes: el llenguatge inclusiu, el gènere, els comportaments masclistes i el rol d’homes i dones en la societat. Vaig pensar en els jocs que podia proposar i el tutor em va donar el vistiplau. Així vaig dividir la classe en quatre grups i cadascun feia un dels jocs. Després ho vam posar en comú.
Què et passa pel cap quan et proposen presentar-te a la Mostra de Recerca?
El coordinador del centre és qui escull el treball que va a la Mostra de Recerca, i la veritat és que me’n sento molt orgullosa perquè crec que és un reconeixement. Vaig poder participar en una taula rodona a l’entorn de la temàtica de recerca en l’àmbit social.
Ha estat una gran experiència perquè pots veure altres treballs de recerca i conèixer temes que a mi, personalment, no se m’haurien ocorregut mai.
Veus lligat el teu futur professional a la temàtica del teu treball de recerca?
Doncs la veritat és que vull fer ciències polítiques, i el treball no hi té gaire a veure. Però sí que penso que, de cara al futur, em pot servir per fer recerques, comparacions i treballar temes de filosofia.
Quin consell donaries a altres alumnes que han de fer el treball de recerca?
Sobretot que facin un tema que els agradi, i molt. Si tenen una idea, que no es desmotivin si veuen que és complicada de desenvolupar. S’hi han de dedicar moltes hores i, per això, ha de ser un tema que vingui de gust. Hi ha moments que costa de posar-t’hi, i si t’agrada és molt millor.
I que no deixin tota la feina per al final, que després costa més. Sempre es tira endavan t i el més important és ser regular i fer la feina. A més, els tutors i els companys sempre et poden donar suport.