El repte de crear un laboratori a l’escola

L’Escola La Pau acaba d’estrenar un laboratori que és fruit de la iniciativa de l’alumnat de la classe de sisè de primària i de les seves ganes d’aprendre ciència. És el resultat d’un procés de treball multidisciplinari i competencial que van desenvolupar els nois i noies al llarg del curs 2021-2022 amb l’acompanyament de la seva tutora i de l’entitat UB Divulga, entre d’altres.

«Vam començar fent una cosa petita i hem aconseguit una cosa ben gran.» Els nois i noies de sisè de primària de l’Escola La Pau encara pensen sovint amb emoció en tot el que han aconseguit amb el seu projecte, que van començar fa un any, quan el curs 2021-2022 iniciaven cinquè de primària i van decidir que volien ser la classe dels científics i científiques i aprendre ciència.

La seva tutora, Maria Neira, es va posar en contacte amb la UB Divulga i, a través de la iniciativa «Camins infinits» —un projecte de la Universitat de Barcelona, l’Escola de Doctorat de la UB, la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia i l’Ajuntament de Barcelona—, la classe va rebre la visita de la jove científica Alba Ortega, especialitzada en neurobiologia, que els va parlar del seu àmbit d’investigació i de com és dedicar-se a la ciència. Va ser aleshores que es van adonar que a l’escola no tenien laboratori i els en calia un.

Al mateix temps, van participar en un projecte del programa Escoles +Sostenibles sobre les desigualtats en zones verdes i refugis climàtics entre la Pau i els altres barris de Barcelona, cosa que els va portar a reflexionar sobre les desigualtats i els drets a l’educació, com per exemple el dret a tenir bons equipaments, entre els quals, un laboratori.

Objectiu: crear un laboratori a l’escola

En prendre consciència que no tenien ni l’equipament ni els instruments adients per investigar aspectes més interessants i complexos, els alumnes van començar a pensar com podien crear un laboratori a l’escola i dotar-lo de tots els materials i el mobiliari necessaris. Amb aquest objectiu, van demanar permís al claustre per buscar un espai adequat de l’escola on instal·lar-lo, que finalment va ser una antiga sala de mestres que fins aleshores ocupava a les tardes un casal del barri.

Paral·lelament, des de la UB Divulga els van guiar per fer inventari dels materials i instruments que necessitaven per crear el laboratori. Un altre dels investigadors col·laboradors de l’entitat, Albert Garcia, els va fer diversos experiments utilitzant els instruments bàsics perquè veiessin quina utilitat tenien i fessin la seva pròpia llista. Després va ser Josep M. Fernández Novell, degà del Col·legi de Químics i professor de la Facultat de Química de la Universitat de Barcelona, qui els va acompanyar en el procés de creació del laboratori. Van establir un vincle amb ell tan fort que, en agraïment, van decidir posar el seu nom al laboratori.

Van aconseguir el material i els instruments a través del programa de millores educatives, i el mobiliari, de la Direcció d’Equipaments del Consorci d’Educació i d’un donatiu de material bàsic que els ha fet una persona. Van ser els mateixos alumnes els qui van pensar com volien que fossin els espais del laboratori, hi van traslladar el mobiliari i en van fer el muntatge. Finalment, una empresa de Lleó a la qual es van adreçar per demanar preus de bates blanques de científic els en van regalar 21, una per a cada alumne.

Durant el curs van participar en diversos projectes i activitats relacionats amb la ciència. Van parlar del mètode científic, van fer experiments i van visitar Cosmocaixa i la Festa de la Ciència de la Universitat de Barcelona. Amb la maleta literària de l’activitat de Cosmocaixa «Elles a la ciència», van treballar la trajectòria de diverses dones científiques. De fet, van proposar el nom de tres d’elles per a la placeta que hi ha davant de l’escola i, en el marc de la festa del 50è aniversari, van exposar les propostes en murals fora de l’escola perquè els veïns poguessin votar quin s’estimaven més, i va acabar guanyant el nom de Rosalind Franklin.

El projecte els ha permès fer un treball competencial i multidisciplinari. A més del projecte del programa Escoles +Sostenibles sobre les desigualtats en zones verdes i refugis climàtics, entre moltes altres coses, van haver de fer un plànol i prendre mides, treballar una factura i comprovar els càlculs correctes, un taller d’escriptura per fer la carta d’agraïment a l’empresa de Lleó que els va regalar les bates…

El laboratori es va inaugurar el 17 de novembre

Finalment, el laboratori es va inaugurar oficialment el 17 de novembre amb un acte al qual es va convidar tota la comunitat educativa de l’escola. En aquest acte, els alumnes de sisè van explicar el procés que els ha portat a aconseguir el seu laboratori, i Josep M. Fernández Novell els va fer uns experiments sobre àcids i bases. L’endemà de la inauguració, ells mateixos van fer uns tallers d’experiments per a l’alumnat de la resta de cursos de primària de l’escola.

Aquest curs 2022-2023 els científics i científiques són la classe dels neurocientífics i tenen el propòsit de seguir aprenent sobre ciència: estan treballant com els aliments arriben al cervell. Han pres consciència que es poden dedicar a la ciència i volen ser químics, físics, una biòloga marina, metgesses…

La motivació de la classe de sisè s’ha encomanat a la resta de grups de l’escola i també hi ha alumnes de cinquè que s’hi volen dedicar. «I els petits recorden el nom dels instruments i materials que els nois i noies de sisè els van ensenyar per animar-los a participar en la inauguració del laboratori», explica la tutora. «Crec que sobretot han entès que per fer ciència cal fer-se preguntes. Quan van fer els experiments amb els petits preguntaven: què hi veus?, què passa?, per què? A classe tenim un espai per recollir preguntes i al laboratori també».

Fa anys que l’Escola La Pau participa en el Congrés de Ciència a les escoles i en altres programes de l’àmbit de la ciència, com ara «Petits talents científics» i «Nanoinventum». Però ara, arran d’aquesta experiència, es planteja convertir la ciència en un dels eixos del seu projecte: «La comissió de mestres del laboratori vol donar-hi una empenta amb l’ajuda de la universitat. Hem tingut converses amb UB Divulga perquè vinguin a fer experiments trimestrals i el Col·legi de Químics ens ha comentat que vol fer un cop l’any, mínim, alguna activitat sobre química a l’escola».