La robòtica i la intel·ligència artificial entren al batxillerat

El batxillerat tecnològic és una de les portes d’entrada a professions de futur relacionades amb la robòtica i la intel·ligència artificial, camps científics que formen part de la quarta revolució industrial i que poden tenir aplicacions en múltiples sectors Dos instituts públics de Barcelona, l’Institut Anna Gironella de Mundet i l’Institut Escola del Treball, han implementat projectes tecnològics per donar a conèixer el potencial d’aquestes tecnologies al seu alumnat.

Institut Anna Gironella de Mundet: intel·ligència artificial al batxillerat

La robòtica col·laborativa no té secrets per a l’alumnat de batxillerat tecnològic de l’Institut Anna Gironella de Mundet. Cada setmana, l’alumnat del primer curs dedica quatre hores a planificar, dissenyar i implementar projectes tecnològics.

El professor, Carlos Garcia, ens explica que l’objectiu és introduir coneixements sobre noves professions i noves tecnologies que l’alumnat es pot trobar en un futur. Alguns dels projectes que han dut a terme han estat el disseny i la construcció d’un vaixell sostenible 100 % elèctric o el disseny i el muntatge d’una maqueta d’una casa domòtica amb Arduino.

L’alumnat de segon curs està cursant una matèria específica sobre intel·ligència artificial. Gràcies als braços robòtics Poppy, aprenen a programar amb Python i a aplicar la intel·ligència artificial que en un futur podran desenvolupar en camps com l’enginyeria o la biomedicina, en què ja hi ha robots que es programen per fer operacions.

Tots ho valoren molt positivament. La Lucía, per exemple, explica: «És molt motivador perquè els robots tenen molt de potencial, aprens de manera pràctica i divertida, i t’ajuda a relacionar matèries, com ara la física amb la tecnologia, ja que hem treballat la cinemàtica directa, inversa i la planificació del moviment».

Josep Banús i Vicenç Lameiro, professors de batxillerat del centre, comenten que «ha calgut molt de temps per preparar tot el contingut dels projectes», però que estan molt contents del resultat. Els robots els han permès introduir continguts d’alt nivell i reptes molt atractius per a l’alumnat. Gràcies als sensors i als ginys que s’hi poden incorporar, com ara pinces o cistelles, el robot pot executar funcions molt diferents de manera que té moltes possibilitats d’aplicació.

Per aprofitar el potencial dels robots, també dissenyen i imprimeixen peces en 3D, que després incorporen al robot, i també aprenen a programar sensors.

La Laia, alumna de segon de batxillerat, ens ha comentat que vol fer el seu treball de recerca sobre intel·ligència artificial i veure com pot aplicar la robòtica col·laborativa al camp social.

Us deixem un enllaç a un dels vídeos que han realitzat durant les sessions de robòtica: https://youtu.be/qRNWzD7wmuI

 

Institut Escola del Treball de Barcelona: un batxillerat enriquit

L’alumnat del batxillerat de l’Institut Escola del Treball de Barcelona fa temps que conviu amb braços robòtics industrials, conscients que a tots ens espera un futur proper d’alta interacció amb la robòtica.

L’Ángel Luis Gómez, professor de batxillerat, ens explica que l’objectiu és oferir un entorn on l’alumnat pugui aprendre les bases de la robòtica col·laborativa, programant robots industrials en un entorn de seguretat. L’Ángel afegeix que l’escenari dels treballs del futur està indissociablement lligat a la interacció dels robots, ja que aquests faran tasques repetitives, mecàniques o pesades i els operaris hi aportaran el valor afegit de programar i prendre decisions.

Treballen per projectes durant quatre hores a la setmana. A partir d’un simulador, poden programar i fer operacions amb el robot. Per exemple, han après a programar un joc d’escacs. Per fer-ho, és necessari programar el robot i la comunicació Ethernet telemàtica per tal d’establir la connexió entre el robot i l’ordinador.

smart

La Marlene, alumna de batxillerat, comenta que està emocionada amb les possibilitats que ofereix la programació de robots. Des de sempre li ha agradat molt la tecnologia i ara pot dedicar molt de temps a concretar projectes que demanen molt pensament abstracte, però que són molt motivadors perquè permeten comprovar que el que es dissenya acaba funcionant.

El que més li agrada a la Marlene és com es fan les classes, ja que treballen per reptes de manera molt activa, fent moltes proves i aprenent dels errors. A més a més, comenta: «M’ha servit per orientar-me professionalment i sé que quan acabi el batxillerat vull seguir estudiant un cicle formatiu de grau superior d’Administració de Sistemes i Xarxes».