Què opines sobre el servei a la comunitat dins el currículum escolar?

La nova activitat forma part del currículum de manera transversal i, per tant, té caràcter obligatori i serà avaluada.

La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, va que uns 5.000 alumnes de tercer i de quart d’ESO de 152 centres públics i concertats de Catalunya faran una activitat al servei de la comunitat el curs 2014-2015. Aquesta activitat forma part del currículum de manera transversal i, per tant, té caràcter obligatori. El servei comunitari té com a objectiu garantir que els estudiants al llarg de la seva trajectòria escolar protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l’exercici actiu de la ciutadania i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat.

La consellera d’Ensenyament va afirmar: “Es tracta d’incorporar en el currículum com una matèria més, amb el mateix rigor de programació i d’avaluació, un deure que adquireix l’alumne en relació a la societat i que, de la manera que l’exerceix, és avaluat. No es tracta de fer una bona obra, com si fóssim a l’escoltisme”.

El servei comunitari s’ha fet de manera experimental durant dos anys en més d’un centenar de centres. A partir del curs que ve i, de manera progressiva, s’estendrà perquè en el termini de cinc anys es faci a tots els centres.

El Departament d’Ensenyament durà a terme el servei comunitari amb la col·laboració de diverses entitats. Els alumnes hauran de fer una part d’aprenentatge que es realitzarà dins de l’horari escolar i una altra de servei actiu a la comunitat que es durà a terme fora d’aquest horari d’acord amb les necessitats de l’entitat amb la qual es col·labora. En total, hi hauran de dedicar 20 hores de les quals es preveu que un mínim de 10 siguin de servei actiu a la comunitat.

Rigau va destacar que ara s’ha volgut posat l’accent en adquirir valors instrumentals després que durant molts anys s’ha parlat de valors finalistes. S’han triat els alumnes de 15 i 16 anys per fer el servei comunitari perquè és a l’adolescència quan s’adquireix l’escala de valors que marcarà la vida adulta. La consellera d’Ensenyament ha ressaltat: “Volem que els valors instrumentals siguin els que facin possible un projecte definit amb valors finalistes, però, el món no està fet solament de bones intencions, calen pràctiques adequades a les bones intencions. I també s’ha d’ensenyar i educar a la realització pràctica. Per això, proposem que l’alumne tingui un coneixement de la realitat, pugui fer també un anàlisi crític però després s’hi pugui comprometre”.

Cada centre podrà determinar quin servei comunitari fa després d’analitzar les necessitats del seu entorn. Aquest es posarà en pràctica després que durant l’any anterior s’hagi realitzat un procés de formació als centres i les entitats implicades.

Durant els dos anys que s’ha fet el projecte amb caràcter experimental els alumnes han dut a terme, per exemple, activitats d’acompanyament i de suport a l’escolarització, d’intercanvi generacional ensenyant l’aprenentatge de les tecnologies a persones grans o bé la recollida d’aliments per a persones necessitades. Un 98% dels centres que ja han participat en l’experiència han assegurat que la pràctica del servei comunitari ha millorat l’actitud i els valors dels alumnes.

3 comentaris a “Què opines sobre el servei a la comunitat dins el currículum escolar?”

  1. Hola, sóc profe d’un institut i mare i m’agradaria opinar. Crec que no hauria de ser una activitat obligatòria. Es pot animar a l’alumnat a participar i mostrar-li els valors que suposa, però si el que hauria de ser voluntariat es fa obligatori deixa de tenir sentit. No he pogut evitar recordar la “mili” o el “servei social” d’altres temps. Només de pensar-hi ja em vull fer objectora de consciència.
    A més si es fa obligatori sona a voler tenir mà d’obra gratuïta i restar llocs de treball a monitors, amics grans i talleristes.
    Quines matèries hem de treure del ja extens currículum per posar aquesta nova assignatura?
    No estic gens en contra que els nostres adolescents s’impliquin en la vida social, que prenguin compromisos cívics, que siguin bons ciutadans. Aquesta tasca de conscienciació l’hem de fer les famílies i també podem reforçar-la els professors, però d’aquí a que sigui matèria avaluable va la diferència entre el sentit que ha de tenir i el que pot generar el rebuig de la obligatorietat.
    Em sembla una bona idea crear aquests llocs de voluntariat i formar i animar els adolescents que participin a canvi de la satisfacció personal, del reconeixement fins i tot públic que es pugui fer.
    Em sembla una mala idea incorporar-ho al currículum obligatori i avaluable.

  2. No sé si s’envaeixen aspectes que no haurien de ser feina docent.
    Una cosa és promoure el voluntarisme i l’altre és dir com, quan i quant se n’ha de fer.
    Està tot planificat? Qui vetllarà pels menors en les hores fora d’horari? Qui s’encarrega d’assegurar que, en alguns casos, no es faci un treball que estalvia contractar gent? Quina assegurança cobriria els possibles accidents “laborals”?…
    Potser està tot pensat, però jo no en tinc coneixement.
    Per cert, se’n pot dir voluntariat a un treball obligatori?
    També vull dir que em sona a “nou bolet” d’aquells que ja n’estem acostumats a veure darrerament. Crec que convindria tenir un pla ben definit, executar-lo durant el temps que sigui d’aplicació, fer-ne una valoració i, finalment, fer les rectificacions que calguin.
    És la meva opinió

  3. És un servei comunitari reglat, obligatori i avaluable.
    Jo ja vaig haver de fer un servei social quan era jove, també obligatori! Era condició per tenir algunes coses… No ho recordeu? Be, els que ja tenim una edat!

    Tornem a confondre-ho tot!
    O potser no, a veure si sóc jo qui s’està confonent.

Deixa un comentari