Història de la Coordinadora 0-18 d’Horta-Guinardó

Va ser a partir de la proposta que el CRP d’Horta-Guinardó ens va fer de recollir i endreçar el material que tenien guardat sobre la Coordinadora 0-18, que un grup d’antics membres d’aquesta coordinadora, ara mestres jubilats, ens vam proposar organitzar tot aquest material i fer un escrit, si esqueia, de tot el treball que durant anys les mestres i els mestres havien anat duent a terme i que era una mostra molt valuosa de la vida de les escoles del districte i de la seva evolució pedagògica. Ens va semblar molt important que la història de la Coordinadora no es perdés.

Vam ser cinc mestres els que inicialment vam formar part d’aquest grup de treball. Tret de l’objectiu que no es perdés tot el material que ens oferia el CRP, no teníem gaire clar com organitzar-ho i sobretot quin format hi volíem donar. Però a partir de les converses inicials, a poc a poc, es va anar perfilant la idea de fer un llibre històric i una web que tothom pogués llegir i consultar, on quedés recollida tota la feina feta.

Hi havia damunt la taula diversos reptes importants: qui subvencionaria el llibre? Qui mantindria la web? Qui n’escriuria els diferents apartats? I sobretot, quina estructura i quin contingut tindrien? Però com que el projecte ens engrescava molt i ens va agradar de seguida treballar plegades i plegats, no ens va fer gens de mandra posar fil a l’agulla! I així, trobada darrere trobada, vam anar estructurant l’esquema del llibre que presentem.

Vam veure que no podíem parlar de la Coordinadora 0-18 sense parlar dels seus antecedents històrics, perquè la Coordinadora actual és el fruit del treball, l’esforç, el plantejament i la dedicació de les mestres i els mestres que ens van precedir. Era molt important mencionar els nostres orígens. Així doncs, el primer apartat del nostre llibre està dedicat als antecedents històrics de la Coordinadora. A mesura que hi vam anar treballant i aprofundint, aquest apartat es va anar convertint en un estudi exhaustiu de les escoles públiques del districte d’Horta-Guinardó des dels anys 60 fins a l’actualitat, i es feia referència a les xarxes tant de pares i mares com de mestres que es van anar creant.

A continuació, el llibre exposa la història de la Coordinadora des del 1999 fins al 2017, nucli central del llibre, i es fa un recull de totes les Jornades Educatives que es van organitzar des del 2004-2005 fins al 2017, ja que són una peça clau pel fet social i de convivència de totes les mestres i els mestres, i també per l’oportunitat que ofereixen de compartir experiències i projectes.

A més a més de recollir la vida de la Coordinadora, també volíem donar al llibre un contingut més de fons, més social i pedagògic, per intentar veure el paper clau que han tingut i tenen les xarxes educatives del territori en la renovació pedagògica del nostre país i poder oferir la nostra experiència com una realitat possible i exitosa.

Paral·lelament, també hem inclòs converses amb mestres que actualment participen en la Coordinadora i que ens han aportat les seves vivències i reflexions sobre el treball realitzat, el que s’està realitzant i opinions molt interessants sobre el futur.

Potser el més important d’aquest treball que hem fet no és l’elaboració del llibre, sinó la valoració del treball fet des de la base. La gran riquesa de la Coordinadora és que sempre ha funcionat des de baix: les mestres i els mestres de les escoles hem estat els impulsors i actors de tot el que s’ha fet. Hem intentat estar lliures de pressions; no sempre ha estat fàcil, i és això el que actualment proporciona a la Coordinadora un valor tan important com a xarxa de treball, independentment de les xarxes institucionals.

I és a partir d’aquesta experiència tan reeixida que exposem en el llibre que volem reivindicar el paper de les xarxes de base, portades i dissenyades per mestres i escoles. En tenim exemples en el territori: la xarxa d’escoles del Poblenou Aprenem en Xarxa (AEX) o la Xarxa d’Escoles Inquietes del Garraf, dos models creats des de la base i amb molta vitalitat.

Ens agradaria que el curs 2018-19, la Coordinadora 0-18 es revitalitzés i moltes de les escoles que fan renovació i bones pràctiques s’animessin a treballar conjuntament creant xarxes educatives de base. Cal el compromís dels claustres i que els equips directius es creguin aquest model de base. Els canvis en la renovació pedagògica sempre s’han fet des de baix.

Finalment, volem agrair el suport que hem rebut en tot moment del CRP d’Horta-Guinardó, de qui va ser la idea inicial del projecte. També del districte d’Horta-Guinardó, que ha cregut en el projecte i ens ha ofert el suport econòmic per poder-lo dur a terme. I també de la Xarxa 0-18, des d’on vam poder demanar la subvenció.

Enllaç amb el llibre (pdf)