Professions portuàries

Ha començat la preinscripció als ensenyaments postobligatoris i és el moment de triar per l’alumnat de 4rt d’ESO. La Maria Martin, el Marc Zorrilla i la Raquel Vilanova són tres dels joves als que la nova revista Postobligatoris del Consorci d’Educació ha donat veu perquè expliquin què estudien i quines van ser les seves motivacions i dubtes en el moment de decidir-ho.La revista dedica un apartat especial a parlar de les professions relacionades amb el Port de Barcelona, el primer port de l’Estat en valor de les mercaderies, facturació, càrrega import/export i connexions internacionals i el primer port de creuers d’Europa i de la Mediterrània.  La Maria, el Marc, la Sandra i la Raquel estan estudiant cicles formatius que els prepara per a treballar en les diferents activitats que s’hi desenvolupen.

Maria Martín Lujano, Institut de Nàutica de Barcelona
GM Manteniment i reparació d’embarcacions d’esbarjo

“El món de la reparació nàutica és apassionant. És una combinació de resolució de problemes i de creativitat.”

“Des de sempre he volgut treballar en una professió vinculada al mar. És un espai on em sento molt còmoda i volia estar-hi, professionalment, molt a prop. Em vaig decidir per aquest cicle després d’haver fet un tast de formacions relacionades amb el mar: un curs de manteniment de vaixells, un curs de seguretat bàsica marítima i un curs de mariner de pont. Quan les vaig acabar, vaig escollir el grau mitjà de Manteniment d’embarcacions d’esbarjo on he descobert totes les possibilitats de reparació d’un vaixell: el casc, el motor, la fusteria, les instal·lacions elèctriques, etc. Vaig entrar pensant que el que més m’interessava era aprendre tot el que estava relacionat amb la vela i ara m’entusiasmen els motors.

El cicle també m’ha permès fer una estada de pràctiques a Canet de Rosselló, a prop de Perpinyà, en una empresa de construcció de catamarans on vaig veure tot el procés de construcció des de zero. Recomanaria el cicle a qui li agradi ser imaginatiu per buscar solucions per a problemes concrets i evidentment és imprescindible que li agradi el mar! Quan acabi el cicle vull seguir estudiant i especialitzar-me en el grau superior de Sistemes de Navegació centrat en les instal·lacions elèctriques de GPS, sondes i radars”.

 

Marc Zorrilla Sànchez, Institut de Nàutica de Barcelona
GS Sistemes de navegació

“Fer la dual t’espavila, et fa sortir de la teva zona de confort. Saps que tens el suport d’un tutor d’empresa que et guia i, a la vegada, t’exigeix el millor de tu mateix.”

“Vaig començar el grau mitjà de manteniment d’embarcacions perquè volia preparar-me per a les oposicions de bombers i una de les proves és d’electricitat.

Gràcies al cicle vaig poder fer pràctiques en dual a Marina92 i va ser una gran experiència, perquè a poc a poc vaig anar adquirint els coneixements i el caràcter que necessites per a aquesta professió.

Enguany he començat el CFGS Sistemes de Navegació enfocat a processos en instal·lacions elèctriques als vaixells, sistemes de navegació i personalment, el que més m’agrada: sistemes i circuits elèctrics.

El nostre dia a dia passa a la drassana on tenim els tallers i totes les màquines. La veritat és que és tot un luxe, som ben a prop del mar i la platja és el nostre pati!

Aquesta primavera marxaré dos mesos a fer pràctiques en una empresa europea gràcies al programa Erasmus+ on hauré de posar en pràctica tot el que he après i comunicar-me en anglès: tot un repte!”.

 

Sandra Hoya Jiménez, Institut Narcís Monturiol
GS Química i salut ambiental

Actualment estic fent el segon curs de Química Ambiental i gràcies a les pràctiques estic descobrint l’aplicació de la química en el sector de l’alimentació -tant en el vessant de l’alimentació humana com en el
vessant de pinsos dirigits als animals.
Tinc un conveni de pràctiques amb l’empresa Bunge, una multinacional del sector agroalimentari situada al Port de Barcelona. Gràcies a la seva ubicació pot rebre matèries primeres a l’engròs directament des del vaixell al magatzem. Tot seguit, s’analitzen al laboratori químic
i després es transformen a la planta de producció. En el meu cas faig dos tipus de tasques: una més relacionada amb la química ambiental, com és l’anàlisi de l’aigua de la depuradora de l’empresa (valors del PH, conductivitat, duresa…) i completo les pràctiques al laboratori químic on analitzo mostres de soja amb les quals després se’n faran derivats com ara oli, farina o lecitina. Aquesta feina exigeix ser molt organitzat i metòdic ja que moltes tasques es realitzen en processos simultanis. Malgrat que moltes tasques es fan individualment, és important saber
col·laborar amb els companys ja que es divideixen les fases d’anàlisi entre diferents persones.
Quan acabi el cicle m’agradaria estudiar un grau universitari i compaginar-ho amb una feina en un laboratori químic.”

 

Raquel Vilanova Costa, Institut Joan Brossa
GS Transport i logística

“Després d’acabar el GS Comerç Internacional, vaig voler ampliar els meus coneixements sobre transport internacional de mercaderies i em vaig matricular directament a segon curs del GS Transport i logística ja que em van convalidar gran part dels mòduls formatius.”

“Aquest cicle té dos perfils molt diferenciats: el d’operador de transport de mercaderies i el de gestor logístic. En el primer cas, t’encarregues de gestionar les càrregues de mercaderies contractant diferents mitjans de transport (aeri, terrestre, ferroviari, marítim) ja sigui desenvolupament tasques comercials amb clients o bé de gestió amb proveïdors de transport. En el segon cas, el cicle et capacita per desenvolupar tasques relacionades amb la gestió de mercaderies als magatzems (emmagatzematge, transport intern, agrupament de mercaderia, etc).

Inicialment em vaig interessar pel transport aeri però fa uns mesos vaig començar la meva estada de pràctiques a la Terminal Best, l’estació ferroportuària més gran d’Espanya. Concretament sóc a l’empresa Synergy, dedicada al transport ferroviari de mercaderies i he descobert que el món del transport ferroviari és apassionant.

A l’empresa, m’encarrego de contactar amb clients que desitgen enviar contenidors a l’estranger i em coordino amb el departament d’operacions que és l’equip que gestiona les càrregues dels trens. És una feina on cal treballar en equip i cal ser prou flexible per trobar solucions als imprevistos que es presenten cada dia. El dia a dia és poc rutinari i et dona l’oportunitat de conèixer tot el procés del comerç internacional.

L’anglès és imprescindible i és molt recomanable continuar formant-se ja que és un sector molt complex. En el meu cas, quan acabi, vull especialitzar-me en gestió duanera i m’agradaria seguir treballant en l’àmbit del transport ferroviari, un sector en plena expansió i més sostenible que el transport per carretera.”

Trobareu aquestes entrevistes a la nova revista d’ensenyaments postobligatoris del Consorci d’Educació, que presenta els nous estudis i sectors emergents del proper curs 2020-21 i tota la formació que ofereixen els centres públics per a l’aprenentatge al llarg de la vida (EOI i centres de formació d’adults). Podeu consultar la informació sobre la preinscripció del proper curs 2020-21 als ensenyaments postobligatoris i tota l’oferta formativa dels centres educatius públics a Barcelona al web edubcn.cat/postobligatoris

Enllaç amb la revista

Revista sobre els ensenyaments postobligatoris. Nous estudis i sectors emergents

 

Deixa un comentari