«El Pla Jove em va orientar a un PFI que em va permetre reprendre els estudis»

L’abril del 2019, Emilio Valhondo va arribar al Servei d’Orientació – Pla Jove de Nou Barris per recomanació de la seva tutora, després d’haver repetit 3r d’ESO i d’haver deixat penjat 4t d’ESO, molt desmotivat amb els estudis i en una situació personal complicada.

Un any i mig després, cursa el cicle formatiu de grau mitjà de Cuina i Gastronomia a l’Institut Escola Hoteleria i Turisme de Barcelona, amb el convenciment que ara estudia allò que més li agrada i que el curs vinent cursarà el cicle de grau superior de Cuina. Fins i tot, quan acabi, es planteja marxar a Itàlia per continuar formant-se, perquè, segons explica il·lusionat amb les seves pròpies paraules: «La gastronomia italiana m’apassiona».

Emilio és un dels 8.400 nois i noies de la ciutat de Barcelona dels quals en aquests moments el Servei d’Orientació – Pla Jove del Consorci d’Educació en fa el seguiment, amb l’objectiu d’evitar que abandonin els estudis i es puguin continuar formant, o, com en el seu cas, reconduir els qui ja han deixat el sistema educatiu cap a programes formatius.

L’entrevistem perquè ens parli del seu pas pel Pla Jove i de com ha recuperat la il·lusió i la motivació per continuar estudiant. «És molt important que et diguin que encara tens una oportunitat, que no tot està perdut», assegura. I precisament això és el que va trobar en el Pla Jove, on, després de saber quins eren els seus interessos, li van suggerir que estudiés un programa de formació i inserció (PFI) de cuina, ja que ell tenia clar que, «si havia d’estudiar alguna cosa, havia de tenir relació amb aquest tema».

El curs 2019-2020 va cursar el PFI de cuina, i reconeix que al principi li va costar adaptar-s’hi perquè no tenia l’hàbit d’estudiar. «Sabia que havia de donar més —explica—. Però a partir del segon i tercer trimestre, amb les pràctiques, em vaig adonar que això de la cuina realment m’agradava i era el que volia estudiar. La meva tutora, a més, em va motivar molt, perquè em va dir que em veia fent un cicle de grau mitjà i, fins i tot, un de superior.»
L’Emilio va acabar el PFI amb una nota molt alta, i des del Pla Jove, confiant en les seves possibilitats d’èxit, li van recomanar que demanés una beca per poder continuar els estudis amb un cicle formatiu de grau mitjà de cuina.

«M’he adonat que és fonamental estudiar allò que t’agrada»

Ens explica amb satisfacció que li van concedir la beca i que se sent molt afortunat d’haver aconseguit també la plaça a l’Institut Escola d’Hoteleria i Turisme de Barcelona en el cicle formatiu que volia. Per a ell, el PFI de cuina ha estat un punt d’inflexió molt important: «Jo venia d’una vida al carrer, i gràcies al PFI he començat a pensar què volia, i m’he adonat que és fonamental estudiar allò que t’agrada, i que cal estar motivat per tenir bons resultats. Amb el sistema de l’ESO, amb classes de matèries que no m’interessaven, no estava gens motivat».

En tot aquest procés, ha comptat amb l’acompanyament de les dues tècniques del Servei d’Orientació – Pla Jove de Nou Barris: «La Maria i la Sole han estat al meu costat i m’han ajudat en tot: enviant-me whatsapps per veure com seguia, amb la preinscripció, amb la gestió de la beca, amb la matrícula…». I també ha estat clau tant el suport que ha rebut de la seva tutora de 3r d’ESO, que li va recomanar el Pla Jove, com el de la tutora del PFI de cuina, que el va engrescar a continuar estudiant: «És molt important tenir gent a prop que et motivi. I també que et diguin que ho estàs fent bé».

El Pla Jove farà el seguiment de l’Emilio, com de la resta dels alumnes a qui acompanya, fins que acabi aquest primer curs del cicle formatiu de Cuina i Gastronomia, i assoleixi el nivell 2 de formació que marquen els objectius europeus.

Un dels 3.200 nois i noies de la ciutat que han passat pel Pla Jove el darrer any

El seu cas és un dels 3.200 nois i noies que han passat pel Servei d’Orientació – Pla Jove el darrer any i que, així, han aconseguit superar el risc d’abandonament o reincorporar-se al sistema educatiu, i trobar el seu camí formatiu i professional. Com a Nou Barris, aquest servei té un equip de professionals a cada districte de la ciutat de Barcelona, que orienta i acompanya els joves i les seves famílies en els processos de transició de l’etapa obligatòria a la postobligatòria.

Una bona part de la tasca que fa el Pla Jove es desenvolupa en el marc del Pla d’acompanyament educatiu del Consorci d’Educació, que té l’objectiu de reduir l’abandonament escolar prematur i reconduir els joves de 16 a 18 anys que han deixat el sistema educatiu perquè continuïn estudis d’ensenyaments professionals o programes professionalitzadors. El servei es coordina amb els instituts de secundària de la ciutat per detectar els alumnes en risc d’abandonament escolar abans que acabin l’ESO, amb l’objectiu de fer un seguiment de tots els nois i les noies que surten d’un institut sense haver obtingut el graduat escolar.

En el marc del Pla d’acompanyament, també funciona el Programa de diversificació curricular, que des de fa anys ofereix un tractament curricular més flexible i diferenciat de la secundària, amb estades formatives en empreses per a un determinat perfil d’estudiants de 3r i 4t d’ESO desmotivats i amb risc d’absentisme o abandonament escolar. I, també, els projectes Reprèn i Projecta’t, adreçats a alumnes d’ensenyaments postobligatoris per tal que fidelitzin els estudis. L’objectiu del primer és detectar, durant el primer trimestre del curs, els alumnes en risc d’abandonament dels estudis postobligatoris, per reorientar-los. I el segon dona suport als alumnes que han obtingut el graduat per millorar les seves expectatives amb sessions de reforç, amb l’objectiu de consolidar les competències pròpies dels estudis que cursen i adquirir hàbits d’estudi i autonomia personal.

Més informació: Pàgina del Servei d’Orientació – Pla Jove (enllaç)