Setmana Europea de la Formació Professional

La celebració a nivell europeu de la Setmana Europea de la Formació Professional, del 9 al 13 de novembre, ha permès un any més promocionar els ensenyaments de formació professional i visibilitzar les seves pràctiques educatives de qualitat.

En concret, el programa Erasmus Plus permet als centres d’FP promoure projectes de mobilitat d’alumnat, de professorat i de col·laboració per cocrear materials o programes d’innovació. Els instituts Joan Brossa, La Mercè, Escola del Treball i Anna Gironella de Mundet són alguns dels centres d’FP de la ciutat de Barcelona que han impulsat accions #ErasmusPlus.

Els projectes #ErasmusPlus d’aquests quatre centres són experiències innovadores i de qualitat que proposen treballar les competències transversals necessàries per treballar l’àmbit comercial a través d’un joc, incorporar  metodologies actives a l’aula apropant la  tecnologia i mobilitat elèctrica mitjançant la conversió d’un vehicle de benzina en un d’elèctric, l’experiència inclusiva de mobilitat d’un alumne amb paràlisi cerebral i la construcció d’un braç robòtic a partir de peces impreses amb una impresora 3D treballant de manera col·laborativa.

Institut Joan Brossa: un joc per potenciar les competències més demandades 

Al llarg de dos anys, l’Institut Joan Brossa ha col·laborat en el projecte KA2 Soft Skills in retail amb quatre socis estrangers de França, Itàlia, Alemanya i Eslovènia. En el marc d’aquest projecte, l’alumnat del cicle de grau mitjà Activitats Comercials ha pogut descobrir les competències transversals necessàries per treballar en el món del comerç.  

A partir d’entrevistes a comerciants, visites a empreses i videoconferències amb alumnes d’altres instituts, l’alumnat ha dissenyat un joc de taula que permet identificar les competències més demandades en el sector del retail. L’alumnat català va poder viatjar a Eslovènia, Alemanya i França per conèixer les característiques del petit comerç i participar en workshops sobre eines digitals i emprenedoria que els van servir per dissenyar el joc de taula.

Us animeu a jugar-hi? https://www.softskillsinretail.eu/ 

Institut La Mercè: Transició d’un vehicle de benzina a un d’elèctric

L’electrificació d’un vehicle és el centre del projecte “From Combustion Engine Vehicle to Electric Vehicle” del departament de Transport i Manteniment de vehicles de l’Institut La Mercè. Aquest projecte té com a objectiu apropar a l’alumnat els conceptes de la tecnologia i mobilitat elèctrica mitjançant la conversió d’un vehicle de benzina en un d’elèctric. 

El desenvolupament d’aquest projecte incorpora metodologies actives a l’aula com són “learning by doing”, aprenentatge basat en projectes i l’aprenentatge col·laboratiu basat en reptes. 

Hi participen sis centres educatius d’FP de França, Romania, Turquia, Finlàndia, Catalunya i el País Basc. El projecte parteix de l’experiència prèvia al País Basc en la creació de karts i/o buggies elèctrics i conversió elèctrica a Finlàndia, per tal d’acabar elaborant materials didàctics educatius (protocols, video tutorials, maquetes, etc.) que cada centre pugui adaptar amb l’objectiu de facilitar l’aprenentatge dels aspectes tècnics de la transició d’un vehicle de benzina a un d’elèctric. A més, el projecte inclou la participació d’empreses locals relacionades amb mobilitat elèctrica com motors elèctrics, sistemes de gestió dels motors, bateries, i manteniment de vehicles elèctrics.   

Aquesta iniciativa inclou trobades transnacionals on el professorat fa el seguiment del projecte, així com l’organització de tres workshops de formació per a l’alumnat. Donada l’actual crisi sanitària, les trobades transnacionals s’estan realitzant de forma virtual. S’espera la realització dels workshops durant l’últim any del projecte, el curs acadèmic 2021-2022.

 

 

 

Escola del Treball: una àmplia experiència en projectes de mobilitat 

L’Escola del Treball de Barcelona té una àmplia experiència en projectes de mobilitat d’alumnes, de professorat i en gestió de projectes d’innovació i transferència del coneixement a nivell europeu i mundial. Un bon exemple és el projecte K107 amb l’escola Miyakojima del Japó amb l’objectiu d’intercanviar metodologies de treball i compartir projectes, com l’acollida d’alumnat japonès que va fer una estada per conèixer de primera mà tècniques de construcció com ara la volta catalana. Està previst enviar properament alumnat català al Japó per consolidar l’intercanvi.

Cada any més de 40 alumnes i professors del centre participen en projectes de mobilitat. El curs passat van portar a terme un projecte de mobilitat d’estudis amb un soci francès, Compagnons du Devoir, que va permetre a dos joves francesos cursar durant sis mesos estudis al cicle de GM Fusteria. Per fer-ho possible, el professorat dels dos centres ha comparat els currículums dels cicles formatius, que els ha permès formar part del programa EUROAPP (European Apprenticeship Program). Dos joves catalans havien de marxar tres mesos a França però degut a la crisi sanitària de la Covid-19 van haver d’ajornar la seva estada per a aquest proper curs.

Però el projecte més significatiu d’aquest centre ha estat el de la mobilitat en pràctiques de Christopher Torres, un alumne del cicle formatiu de GM de Preimpressió digital amb paràlisi cerebral que va poder realitzar una estada de dos mesos a la copisteria de la Universitat de Zielina Gora, a Polònia. L’experiència va ser un bon exemple d’inclusió i en Christopher va poder aplicar els coneixements del cicle per dissenyar cartells per als jocs paralímpics que es celebraven a la ciutat i també va fer un voluntariat acompanyant a joves esportistes. 

Sens dubte, la mobilitat internacional és una gran oportunitat de creixement personal i professional tant per a l’alumnat com per al professorat.

Institut Anna Gironella de Mundet: construcció d’un braç robòtic

El professorat de l’Institut Anna Gironella de Mundet lidera el projecte K2 VETNM (Vocational educational training new methodologies) amb l’objectiu de transferir el coneixement adquirit sobre el disseny i assemblatge d’un braç robòtic en 3D. Ho fa conjuntament amb tres centres més d’Itàlia, Portugal i Turquia. 

La idea del projecte va sorgir arran d’una estada de dos professors del centre, l’Antonio Laiz i l’Oscar Torrents,  en una empresa que va dissenyar un braç robòtic low cost a partir d’impressió 3D. 

El projecte ha tingut quatre  fases. La primera va tenir lloc a Barcelona on professorat de tots els països van participar en una formació sobre impressió 3D i ensamblatge del braç robòtic. Per fer-ho possible, els dos professors van haver de crear 8 robots que van imprimir ells mateixos peça per peça. Això va permetre que cada soci europeu s’emportés 2 robots per poder seguir les diferents fases del projecte.

Al llarg del projecte l’alumnat del cicle d’Automatizació i Robòtica Industrial, en grups de tres, va poder dibuixar, imprimir, muntar i programar el braç robòtic i ho va anar documentant en un blog

La segona fase va consistir en dissenyar el software del braç robòtic i quatre alumnes de cada país va poder viatjar a Portugal per assistir a un taller de formació liderat pel professorat de l’Anna Gironella de Mundet. Aquests alumnes, al tornar al seu país van actuar com a experts per formar als seus companys.

La tercera fase els va permetre viatjar a Itàlia per realitzar la interconnexió en xarxa dels diferents robots, que es poden controlar per via remota a través d’Internet.

Finalment, resta per fer la quarta fase, que es va haver d’ajornar pel Covid-19 i es farà al llarg d’aquest curs. L’alumnat podrà anar a Turquia, on s’inclourà visió artificial als robots.

El projecte haurà permès aplicar metodologies de treball col·laboratiu a l’aula amb aplicació de tecnologia capdavantera i haurà facilitat la creació d’una programació detallada sobre la construcció i assemblatge d’un braç robòtic amb visió artificial amb interconnexió entre diferents robots via internet.

Enllaç amb el vídeo del projecte: https://youtu.be/OlKBsog-U4Y

Deixa un comentari