Aquesta i altres qüestions s’aborden a la guia que ha presentat la Generalitat de Catalunya per orientar mestres, professors i famílies sobre l’ús de les noves tecnologies en infants, adolescents i joves.
La guia explica com s’ha comprovat que l’ús excessiu de pantalles comporta, entre altres coses, l’increment de casos de miopia i de fatiga visual; més obesitat infantil i diabetis degut a la manca d’activitat física que comporta un estil de vida sedentari; que la llum que emeten actua bloquejant la secreció de melatonina, altera el ritme de son i vigília i afecta el sistema immunitari, de manera que els infants més exposats a pantalles dormen menys hores i el son és menys reparador, i això incideix negativament en l’estabilitat emocional del nen i de l’adolescent així com en el seu rendiment acadèmic.
Amb el títol “Les Tecnologies digitals a la infància, l’adolescència i la joventut” aquesta guia és el resultat de la feina que ha estat desenvolupant, a partir del juny de 2017, un grup de treball formada per professionals experts en els àmbits relacionats i associacions de familiars amb l’objectiu d’elaborar un protocol de prevenció, detecció i atenció a les addiccions socials.
Vol ser una eina d’acompanyament a les famílies, als docents, als educadors, i als mateixos infants, adolescents i joves en la convivència i la relació amb els altres mitjançant allò que anomenem tecnologies de la informació i de la comunicació (tecnologies digitals) amb riscos importants si no se’n fa un bon ús, però també amb un gran potencial educatiu, d’innovació, de convivència, de relació…
Entre d’altres, ofereix acompanyament digital i parla dels riscos vinculats amb l’ús de les tecnologies digitals, a més de com preservar la privacitat, la seguretat i els drets dels infants i els joves i de recomanacions generals i recursos.