“El món necessita fer un replantejament sobre la gestió de les fonts d’energia”

El Lucas Gil i l’Ismael Vizcaigana estan estudiant un cicle formatiu de l’àmbit de Medi ambient i sostenibilitat i són dos dels joves als que la tercera edició de la Revista Postobligatoris del Consorci d’Educació ha donat veu perquè expliquin què estudien i quines van ser les seves motivacions i dubtes en el moment que van haver de decidir-ho.

El Lucas està cursant el GS Energies Renovables a l’Institut Escola del Treball de Barcelona, una opció que li va  atraure molt perquè creu que “el món necessita fer un replantejament sobre la gestió de les fonts d’energia”. Pel que fa a l’Ismael, que volia fer uns estudis que tinguessin molta aplicació pràctica, afirma que amb el GM Xarxes i Estacions de Tractament d’Aigües que està estudiant a l’Institut Rubió i Tudurí les seves expectatives de fer moltes hores de treball en equip s’han complert.

Lucas Gil Barbancho, GS Energies Renovables

Institut Escola del Treball de Barcelona

“En el cicle ens preparen per treballar i saber desenvolupar-nos en el món laboral. Al batxillerat ens preparaven per superar les PAU.”

Vaig fer el batxillerat en plena pandèmia i em va costar força seguir el curs. Vaig aprovar, però la nota que vaig treure a les PAU no va ser suficient per fer Fisioteràpia, que era el grau que volia fer. Aleshores vaig buscar cicles de grau superior i em va atraure aquest cicle d’Energies Renovables, perquè crec que el món necessita fer un replantejament sobre la gestió de les fonts d’energia.

És un cicle on aprenem específicament el funcionament de l’energia eòlica i fotovoltaica. Ens centrem molt en el muntatge i la gestió de cada una d’aquestes energies i posem en pràctica coneixements relacionats amb l’electricitat i la física. L’assignatura que més m’agrada és Energia Eòlica, perquè em permet entendre com es genera l’energia i com es pot transportar, però també m’agrada la Fotovoltaica, perquè estem estudiant com funcionaria un sistema d’autoconsum amb plaques solars per no dependre tant d’altres energies.

Treballem per projectes: per exemple, fem càlculs sobre la generació d’energia d’un aerogenerador que instal·lem a diferents indrets de Barcelona. Aquí tinc la sensació que aprenem amb activitats que són reals i que no tenen una única resposta. En el cicle ens preparen per treballar i saber desenvolupar-nos en el món laboral. Al batxillerat ens preparaven per superar les PAU. El curs vinent faré pràctiques en una empresa i quan acabi el cicle m’agradaria dedicar-me a l’àmbit d’instal·lacions en altura d’energia eòlica, perquè em permetria treballar a l’aire lliure.

 

Ismael Vizcaigana la Torre, GM Xarxes i Estacions de Tractament d’Aigües

Institut Rubió i Tudurí

Quan vaig acabar l’ESO no tenia gaire clar quin cicle volia fer però estava convençut que volia fer uns estudis que tinguessin molta aplicació pràctica. Buscant entre els cicles relacionats amb la instal·lació vaig trobar aquest que està orientat a fer el manteniment de les xarxes i estacions de tractament d’aigües. El meu pare havia treballat en aquest àmbit quan era jove i em va comentar que era molt interessant.

Les meves expectatives s’han complert perquè és un cicle en el que fem moltes hores de treball en equip. A mi m’agrada especialment tot el que està relacionat amb el manteniment, ja sigui la soldadura de tuberies o el muntatge i instal·lació de quadres elèctrics. Fem exercicis que són petits reptes i la veritat és que és molt engrescador. Em sento motivat i per primera vegada no espero la fi de la classe, és més, em sento orgullós de tot el que estic aprenent. A l’ESO hi havia assignatures que no m’interessaven gens i aquí gaudeixo amb totes les que faig. Per exemple, fem pràctiques al laboratori per comparar diferents tipus d’aigües i les analitzem per classificar-les i decidir si són aptes per al consum humà, per al rec o per a netejar.

M’ha sorprès que també treballem la competència digital, no m’imaginava que aprendríem a fer plànols amb programes específics i m’està agradant.

A segon vull fer les pràctiques en una depuradora i allà podré participar en diferents processos, donant suport a les tasques del laboratori o bé fent el manteniment de totes les màquines i resolent les avaries que puguin sorgir. Quan acabi el cicle m’agradaria accedir al grau superior i si puc, combinar-ho amb una feina a una depuradora o a una planta potabilitzadora.

On pots estudiar cicles de l’àmbit Medi ambient i sostenibilitat?

Trobaràs aquestes entrevistes i la d’altres joves en la tercera edició de la revista d’ensenyaments postobligatoris , que presenta l’oferta formativa a la ciutat de Barcelona -que s’ha reorganitzat en 11 àmbits professionals- i les novetats del proper curs 2022-23. També s’hi presenta el nou cercador d’estudis fp.edubcn.cat i ofereix informació sobre la preinscripció del proper curs escolar.